cornflake_girl Skrevet 16. mai 2012 #1 Skrevet 16. mai 2012 Jeg har lært at Hubbles lov gir v=Hs (fart = hubbleskonstant X avstand) Og at s=vt, og at man kombinere disse til v=s/t og dermed s/t=Hs => 1/H=t hvor da t skal være universets alder. MEN, jeg forstår ikke benevningene her. Hvilken verdi har H? Jeg finner ved hjelp av google at H antakelig ligger på ca. 22 km per sekund per million lysår, og et annet sted at H er 70 km/s/Megaparsek. Og hvordan i all verden kan da 1/H bli 13,noe mrd? Håper noen har en forklaring på dette!
cornflake_girl Skrevet 16. mai 2012 Forfatter #2 Skrevet 16. mai 2012 Jeg forstår at dette kanskje er for spesielt interesserte, men allikevel: *dytte*
kråkefjas Skrevet 16. mai 2012 #3 Skrevet 16. mai 2012 (endret) Jeg har lært at Hubbles lov gir v=Hs (fart = hubbleskonstant X avstand) Og at s=vt, og at man kombinere disse til v=s/t og dermed s/t=Hs => 1/H=t hvor da t skal være universets alder. MEN, jeg forstår ikke benevningene her. Hvilken verdi har H? Jeg finner ved hjelp av google at H antakelig ligger på ca. 22 km per sekund per million lysår, og et annet sted at H er 70 km/s/Megaparsek. Og hvordan i all verden kan da 1/H bli 13,noe mrd? Håper noen har en forklaring på dette! H= 2.5×10^18 s−1 1/H= 1/(2.5×10^−18) s = 4,0x10^17 s = 13x10^9år Håper det hjalp Regna med ca-tall for enkelthets skyld Endret 16. mai 2012 av kråkjefjas
lady GaGa Skrevet 16. mai 2012 #4 Skrevet 16. mai 2012 her noe jeg fant Med Hubbles lov er det mulig å regne seg tilbake til da universet ble til. Loven vil nemlig vise cirka hvor lenge universet har vært under ekspansjon. For å regne det ut må vi anta at galaksene fjerner seg med samme farten som da universet ble til. Tida t som ekspansjonen har vart kan vi egne ut ved avstand / fart (r/v). Farten v kan vi bytte ut med Hr (v = Hr), noe som gir t = r/Hr. Det kan strykes r på begge sider av brøkstreken og står igjen med 1/H (1 / 22 (km/s) / millioner lysår) Vi kan så gange med millioner lysår (10^6 x 9,46 x 10^12km) på begge sidene og står igjen med: 10^6 x 9,46 x 10^12km = 4,3 x 10^17 s = 13,7 milliarder år 22km/s. Husk at denne alderen er litt usikker siden Hubbles-konstanten forandrer seg med tiden og det er usikkert om stjernene og galaksene har holdt konstant fart siden Big bang. hope it might help..
cornflake_girl Skrevet 17. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 17. mai 2012 Takk begge to! Tror jeg er litt rusten når det kommer til det å regne med faktiske TALL - damn you epsilon, delta og k^n :gjeiper: Nå forstod jeg det, det var jo egentlig veldig enkelt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå