cornflake_girl Skrevet 16. mai 2012 #1 Del Skrevet 16. mai 2012 Jeg har lært at Hubbles lov gir v=Hs (fart = hubbleskonstant X avstand) Og at s=vt, og at man kombinere disse til v=s/t og dermed s/t=Hs => 1/H=t hvor da t skal være universets alder. MEN, jeg forstår ikke benevningene her. Hvilken verdi har H? Jeg finner ved hjelp av google at H antakelig ligger på ca. 22 km per sekund per million lysår, og et annet sted at H er 70 km/s/Megaparsek. Og hvordan i all verden kan da 1/H bli 13,noe mrd? Håper noen har en forklaring på dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cornflake_girl Skrevet 16. mai 2012 Forfatter #2 Del Skrevet 16. mai 2012 Jeg forstår at dette kanskje er for spesielt interesserte, men allikevel: *dytte* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 16. mai 2012 #3 Del Skrevet 16. mai 2012 (endret) Jeg har lært at Hubbles lov gir v=Hs (fart = hubbleskonstant X avstand) Og at s=vt, og at man kombinere disse til v=s/t og dermed s/t=Hs => 1/H=t hvor da t skal være universets alder. MEN, jeg forstår ikke benevningene her. Hvilken verdi har H? Jeg finner ved hjelp av google at H antakelig ligger på ca. 22 km per sekund per million lysår, og et annet sted at H er 70 km/s/Megaparsek. Og hvordan i all verden kan da 1/H bli 13,noe mrd? Håper noen har en forklaring på dette! H= 2.5×10^18 s−1 1/H= 1/(2.5×10^−18) s = 4,0x10^17 s = 13x10^9år Håper det hjalp Regna med ca-tall for enkelthets skyld Endret 16. mai 2012 av kråkjefjas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady GaGa Skrevet 16. mai 2012 #4 Del Skrevet 16. mai 2012 her noe jeg fant Med Hubbles lov er det mulig å regne seg tilbake til da universet ble til. Loven vil nemlig vise cirka hvor lenge universet har vært under ekspansjon. For å regne det ut må vi anta at galaksene fjerner seg med samme farten som da universet ble til. Tida t som ekspansjonen har vart kan vi egne ut ved avstand / fart (r/v). Farten v kan vi bytte ut med Hr (v = Hr), noe som gir t = r/Hr. Det kan strykes r på begge sider av brøkstreken og står igjen med 1/H (1 / 22 (km/s) / millioner lysår) Vi kan så gange med millioner lysår (10^6 x 9,46 x 10^12km) på begge sidene og står igjen med: 10^6 x 9,46 x 10^12km = 4,3 x 10^17 s = 13,7 milliarder år 22km/s. Husk at denne alderen er litt usikker siden Hubbles-konstanten forandrer seg med tiden og det er usikkert om stjernene og galaksene har holdt konstant fart siden Big bang. hope it might help.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cornflake_girl Skrevet 17. mai 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 17. mai 2012 Takk begge to! Tror jeg er litt rusten når det kommer til det å regne med faktiske TALL - damn you epsilon, delta og k^n :gjeiper: Nå forstod jeg det, det var jo egentlig veldig enkelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå