Gå til innhold

Syns så synd på nabohunden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Naboen har en engelsk setter som akkurat nå har stått ute i hundegården sin og ult, klynket og bjeffet i snart to timer. Eieren er ei enslig dame, med barn i tidlig tenårene. Jeg har aldri sett denne hunden på tur med eier, kun alene, da den har rømt. Jeg har de gangene den har vært ute på egenhånd tatt den med tilbake til eieren, men ikke før jeg har gått en liten omvei så den har fått litt lufting. Hunden virker godlynnet, snill og tillitsfull, men også litt stresset og nervøs.

Ungene kan stå rett foran hunden i hundegården og leke, mens hunden står i hundegården og klynker. Det er så tydelig at den vil ha oppmerksomhet, men det ser ikke ut til at familien bryr seg. Det kan jo så klart hende at de går med den når vi ikke ser det, og at den egentlig har det godt, men når jeg ser den der ute og han nesten klatrer rundt på innhengingen, klynker og uler så får jeg så vondt. Den kan stå ute til alle tider, slik som nå om morgenen, eller kjempesent på kvelden.

Jeg har vurdert å spørre om jeg kunne gått en tur med hunden, da vi har hund selv, så det hadde ikke vært noe problem å ta med seg begge to. Men de reagerer med så lite glede når jeg leverer den etter den har rømt, at jeg rett og slett ikke tør å blande meg inn. Huff...måtte bare få det ut.

Videoannonse
Annonse
Gjest ann.k
Skrevet

Noen hunder liker ikke å være alene, og da vil de selvfølgelig klynke og skape seg fordi de vil være med flokken sin. Det trenger ikke nødvendigvis være at hunden har det fælt.

Når min hund var i avvenningsperioden hadde vi ham ute i luftegården når vi var inne i huset eller skulle ut på små ærender. Det hørtes ut som han sto på glødende kull når han måtte være alene. Helt normalt.

Men eieren blir sikkert fornøyd om du spør om å låne hunden på tur, så får jo du også dempet samvittigheten din litt. Det tror jeg de fleste travle hundeeiere ville satt pris på en gang iblant.

Tror ikke du bør slå alarm enda :)

Skrevet (endret)

skape seg? Hunder er Flokkdyr! Når hunden blir stengt vekk eller tatt fra flokken,vil den reagere .I noen tilfeller vil det virke som straff for hunden å bli bindt vekk fra flokken/nektet å være med flokken sin.

Høres ut som hunden har litt separasjonsangst

http://www.manimal.no/?cat=176

Setter er jo en arbeidshund og får den ikke nok trening-mental og fysisk kan det gi utslag i masing eller "rampete oppførsel" De kan gjøre hærverk ved å spise på ting,gjøre fra seg inne osv.

Det er angst .Og skal ikke straffes.

Om bikkja stikker av,IKKE lever den til eier men ring Falken.De tar den inn og eier må da betale en "bot" for å hente den ut igjen. OM du mistenker omsorgsvikt ville jeg sendt en bekymringsmelding til Mattilsynet

http://mattilsynet.no/varsle

Endret av Kårky
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...