AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #1 Skrevet 15. mai 2012 Hva synes dere om å tvinge barna, spesielt 10-12, til å gå 17 mai-tog når dem ikke har lyst? Er det greit? Er dette noe som skolen bestemmer? Skal man måtte ha gyldig fravær fra skolen for å slippe?
Nevian Skrevet 15. mai 2012 #2 Skrevet 15. mai 2012 Vi ble tvunget til å være med opp til et visst trinn på barneskolen, og det ødela for all ettertid min lyst til å gå i toget. Vi var sjeleglade da vi endelig slapp, og den følelsen har egentlig aldri sluppet. Derfor har jeg heller aldri deltatt siden. 16
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #3 Skrevet 15. mai 2012 Hva synes dere om å tvinge barna, spesielt 10-12, til å gå 17 mai-tog når dem ikke har lyst? Er det greit? Er dette noe som skolen bestemmer? Skal man måtte ha gyldig fravær fra skolen for å slippe? De har bare godt å lære seg at man av og til må gjøre ting man ikke har så lyst til. Er det rart det går til h*$%&"§* når barna får styre alt?!?! 30
Testosteron Skrevet 15. mai 2012 #4 Skrevet 15. mai 2012 Barna bestemmer vel selv hva de gjør på fritiden sin, og 17. mai er en helligdag, altså fritid. 11
Lammelåret Skrevet 15. mai 2012 #5 Skrevet 15. mai 2012 Jeg ser ingen grunn til at unger ikke skal gå i tog 17.mai, på samme måte som jeg heller ikke ser noen grunn til at andre ikke skal feire dagen. Vi må ikke bli helt historieløse og bare gjøre det vi har lyst til! 17
TKP Skrevet 15. mai 2012 #6 Skrevet 15. mai 2012 Jeg tror barn har godt av å være med å feire 17. mai når blir litt eldre enn at det er en lekedag, men tror ikke tvang og en simpel forklaring som "derfor" eller "du har godt av å gjøre ting du ikke har lyst til" er helt veien å gå. Erfaringsmessig er 17. mai-forberedelser på skoler litt mye preget av tegning, fanelaging og synging. Kanskje vi burde ha litt større fokus på å formidle historien bak 17. mai, og hvorfor denne dagen er viktig og har lagt grunnlaget for norsk selvstendighet og det demokratiske samfunnet som utviklet seg fra 1814 og utover. Rett og slett forsøke å gi dem litt respekt for markeringen, og gi dem litt mer anerkjennelse som deltakere enn "pynt" i toget. Barn på den alderen kan kanskje svare at 17. mai er viktig fordi Grunnloven ble vedtatt, men jeg tror kanskje vi undervurderer dem ved å ikke forklare hva dette har betydd, og hjelpe dem med å reflektere over viktigheten. Selvsagt må man lære at man av og til må gjøre ting av plikt og ikke av lyst, men jeg har ikke helt tro på at man ikke kan skape en mer verdig entusiasme hos barna over hva som faktisk markeres, og forhåpentligvis gi dem lyst til å feire og delta. 17. mai har på mange måter blitt pølser og is, og det synes jeg er trist. 20
Gjest Kim Skrevet 15. mai 2012 #7 Skrevet 15. mai 2012 Hva synes dere om å tvinge barna, spesielt 10-12, til å gå 17 mai-tog når dem ikke har lyst? Er det greit? Er dette noe som skolen bestemmer? Skal man måtte ha gyldig fravær fra skolen for å slippe? Det må da være frivillig, er ikke 17 mai en fridag på skolekalenderen da?
Gjest BM2 Skrevet 15. mai 2012 #8 Skrevet 15. mai 2012 Hva synes dere om å tvinge barna, spesielt 10-12, til å gå 17 mai-tog når dem ikke har lyst? Er det greit? Er dette noe som skolen bestemmer? Skal man måtte ha gyldig fravær fra skolen for å slippe? Jeg har aldri tvunget, men argumenter for hvorfor en skal gå i tog. Det er syting helt frem til toget starter. Etter toget er all smerte glemt og nå som ungene begynner å bli så gamle at de bor for seg selv ser de verdien i å gå i tog og ved å feire nasjonal dagen på dette fantastiske viset. 1
Gjest BM2 Skrevet 15. mai 2012 #9 Skrevet 15. mai 2012 Barna bestemmer vel selv hva de gjør på fritiden sin, og 17. mai er en helligdag, altså fritid. Nei, 17 mai er ikke en helligdag. 2
Lubbe Skrevet 15. mai 2012 #11 Skrevet 15. mai 2012 Nei, 17 mai er ikke en helligdag. Jo, det er offisiell flaggdag og offentlig høytidsdag. 7
Burn Skrevet 15. mai 2012 #12 Skrevet 15. mai 2012 Jeg savner faktisk den tiden der det var forventet at jeg skulle gå i tog. 5
Gjest Frida Skrevet 15. mai 2012 #13 Skrevet 15. mai 2012 Barnetogene blir snart en saga blott hvis ungene selv skal få lov å bestemme om de skal gå i tog eller ei. 5
Gjest BM2 Skrevet 16. mai 2012 #14 Skrevet 16. mai 2012 Jo, det er offisiell flaggdag og offentlig høytidsdag. Det er riktig, men det er ingen helligdag. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #15 Skrevet 16. mai 2012 Uff stakkars barn som det stilles krav til Det ville jo vært synd å "tvinge" de til noe de ikke vil... Nei, la alle barna slippe, så kan korpsene marsjere alene - for korpsmedlemmer slipper ikke unna. 7
Gjest notetur nomen Skrevet 16. mai 2012 #16 Skrevet 16. mai 2012 (endret) Jeg har aldri tvunget, men argumenter for hvorfor en skal gå i tog. Det er syting helt frem til toget starter. Etter toget er all smerte glemt og nå som ungene begynner å bli så gamle at de bor for seg selv ser de verdien i å gå i tog og ved å feire nasjonal dagen på dette fantastiske viset. Etter toget har man, så vidt jeg kan huske, vonde gnagsårblemmer på beina, man må jævlig tisse men det er ingen toaletter og man fryser/ svetter / er våt (avhengig av været) og er ikke minst SLITEN fordi toget var så innmari LANGT å gå i. Da bør man få akkurat den pølsen eller isen man vil spise og få dra bort og leke sekkeløp med andre unger. Ellers er det kun kjipt med å traske i 17 maitog. Edit: Men når det er sagt så er det å gå i 17 maitog en del av det å være et norsk barn, og de fleste barn ville vært leie seg om de ikke fikk oppleve det samme som alle de andre og gå i tog de også. Dessuten sier damen min at det fins de barna som gleder seg ærlig og oppriktig. Hun var ett av dem Hun likte ikke det året på barneskolen som hun ikke fikk gå i toget, men satt på en trapp og så på de andre, fordi det hadde vært dødsfall i familien. Så jeg tror ikke alle blir tvunget, heller. Endret 16. mai 2012 av notetur nomen
Gjest Vilde Skrevet 16. mai 2012 #17 Skrevet 16. mai 2012 Jeg har aldri likt å gå i tog, og nektet å gjøre det da jeg var barn. Det betyr ikke at jeg ikke respekterte nasjonaldagen, jeg var med på de andre delene av markeringen. Jeg har gått i tog med mine barn når de var små, nå som de er i skolealder ser jeg ingen grunn til at de ikke skal få bestemme selv. De er opptatte av nasjonaldagen, av Henrik Wergeland, av flagget, av hvor heldige vi er som lever i fred i et fritt land, og det å tvinge dem til å gå i tog hvis de ikke ønsker det (den ene vil og den andre ikke) ser jeg rett og slett ingen grunn til. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #18 Skrevet 16. mai 2012 Det var obligatorisk når jeg gikk på barneskolen (ikke ungdomsskolen) så vi fikk fravær hvis vi ikke møtte opp. Men vi hadde det kjempe koselig, det var artig å gå i tog og vi koset oss med leker og uteaktiviteter etterpå på skolen. Ca ingen var borte på 17. mai fordi det var jo så gøy! Kan ikke huske at noen klagde. Men på ungdomsskolen var det frivillig og da var det kult å ikke møte opp Jeg jobber på en skole nå og det er ikke obligatorisk å møte opp på 17. mai, og det syns jeg er litt synd, noen unger får ikke bli kjent med den tradisjonen som vi voksne ble. Også er det jo det at flere av dagens unger heller vil sitte og se på tv og spille tv-spill eller pc-spill, enn å leke ute, de er mer vant med at det er sånn man underholder seg. Så å gå i tog blir for noen gørr kjedelig og kanskje slitsomt fordi de er vant med lite aktivitet og vant med å bli underholdt av maskiner. Men det gjelder jo ikke alle! Noen har foreldre som tar de med på skolen og det er bra Jeg respekterer at noen har et hat-forhold til 17. mai og toget, en voksen fortalte meg at de ble så kjeftet på hvis de ikke smilte, ikke veivde med flagget på "rette måten" eller ikke ropte Hipp Hurra nok ganger eller bra nok. De hadde en lærer som var ganske fanatisk når det kom til 17. mai. Og det er neppe den eneste skolen hvor noen har ødelagt 17. mai for barn. Andre skriver jo her at de ikke liker 17. mai og kanskje det er skolen/læreren sin feil? Noen barn møter kanskje ikke opp i morgen fordi foreldrene ikke liker 17. mai-tog og vil heller være hjemme, det syns jeg blir feil. Foreldrene burde ikke bestemme at barna ikke får gå i tog kun fordi foreldrene ikke likte det selv. Jeg syns at barn under 10 år burde gå i toget, men blir det ramaskrik så er det kanskje ikke noe poeng i å tvinge de. Men foreldre burde prøve å vise det at toget er fin tradisjon og noe man gjør med skolen sin. Noe må man kunne kreve av barna syns jeg. 2
Gjest notetur nomen Skrevet 16. mai 2012 #19 Skrevet 16. mai 2012 Jeg syns at barn under 10 år burde gå i toget, men blir det ramaskrik så er det kanskje ikke noe poeng i å tvinge de. Men foreldre burde prøve å vise det at toget er fin tradisjon og noe man gjør med skolen sin. Noe må man kunne kreve av barna syns jeg. Jeg syns i grunn de kan gå i toget så lenge de er på barneskolen, men at dersom de ikke liker det så kan de iallefall møte opp og være med litt, og heller avtale med foreldre at de hopper ut av toget når de ser familien sin langs løypa. Siden det kan være fryktelig slitsomt å gå hele ruta.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #20 Skrevet 16. mai 2012 Her er det marsj ut å gå til de er ferdige med barneskolen. Den ene spiller i korps, så her må det ut å gås lell. Ellers er det ca 40 barn på skolen, 10 spiller i korps, noen feirer ikke 17.mai og de resterende 20 bør nesten gå i tog. Til gjengjeld går de bare 2 km, så synes ikke det er rare biten å tvinge de i vei. Hadde vel ikke tvunget noen i vei hvis elevtallet hadde vært høyere, tror jeg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå