Gå til innhold

Adresseendring av barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren har en datter som er plassert hos oss av barnevernet. Hun har bodd hos oss et år, men har fortsatt adressen sin registrert hos mor. Nå skal vi flytte og vil gjerne ha jentas adresse på sitt nye bosted. Hvordan skal vi gå frem for å gjøre dette? Må vi ta kontakt med mor?

Mor har samværsrett 4 ganger i året, men benytter per dags dato ikke den muligheten. Vi vil ha minst mulig med henne å gjøre, siden hun misbruker alkohol og har trakasert både oss og barnet før når vi av en eller annen grunn har måttet ha kontakt med henne.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren har en datter som er plassert hos oss av barnevernet. Hun har bodd hos oss et år, men har fortsatt adressen sin registrert hos mor. Nå skal vi flytte og vil gjerne ha jentas adresse på sitt nye bosted. Hvordan skal vi gå frem for å gjøre dette? Må vi ta kontakt med mor?

Mor har samværsrett 4 ganger i året, men benytter per dags dato ikke den muligheten. Vi vil ha minst mulig med henne å gjøre, siden hun misbruker alkohol og har trakasert både oss og barnet før når vi av en eller annen grunn har måttet ha kontakt med henne.

Hei! Jeg kan ikke svare på dette, men siden barnet er omplassert hos dere, går jeg ut fra at dere har kontakt med noen sakkyndige? Kontakt dem for råd og veiledning. Sosionomen

AnonymBruker
Skrevet

Hvem har omsorgsretten? Far eller BV?

Skrevet

Hvem har omsorgsretten? Far eller BV?

Far har omsorgsretten

Skrevet

Hei! Jeg kan ikke svare på dette, men siden barnet er omplassert hos dere, går jeg ut fra at dere har kontakt med noen sakkyndige? Kontakt dem for råd og veiledning. Sosionomen

Ja, vi har hatt, men vi bor på et annet sted nå og barnevernet her har ikke "kapasitet" til saken vår. Vi har vært der på et møte og de sa at siden vi klarte oss bra og ikke hadde noen problemer, (Det har vi jo forsåvidt aldri hatt, det er jo mor som har et problem.) ville de ikke avse noen ressurser hvis ikke det var noe vi ikke sterkt ønsket selv, og det sa vi ellers takk til.

Skal vi ta kontakt med barnevernet i den kommunen som først hadde saken kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Far har omsorgsretten

Da må dere nok nesten krype til korset og be mor signere på flyttemeldingen.

Bv kan ikke gjøre så mye for dere her. Nekter mor kan dere bringe saken inn for retten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser nå at faren/samboeren din har omsorgsretten. I utgangspunktet er det slik at den som har hovedansvaret vil kunne flytte barnet, og at den andre parten skal varsles om dette. I deres tilfelle er også barnevernet involvert. Det vil nok ikke bli noe problem med adresseendring. Men igjen, dere bør kontakte sakkyndige eller ta kontakt med en advokat

§ 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

AnonymBruker
Skrevet

Litt OT kanskje, men jeg skjønner ikke hvordan barnet kan bo i forsterhjem hos sin egen far?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser nå at faren/samboeren din har omsorgsretten. I utgangspunktet er det slik at den som har hovedansvaret vil kunne flytte barnet, og at den andre parten skal varsles om dette. I deres tilfelle er også barnevernet involvert. Det vil nok ikke bli noe problem med adresseendring. Men igjen, dere bør kontakte sakkyndige eller ta kontakt med en advokat

§ 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

Problemet er at folkeregisteret mest sannsynlig ikke vil godta en flyttemelding uten mors underskrift. Når begge har foreldreansvar, skal folkeregisteret ha begges underskrift for å hindre at en av forelderene flytter uten den andres samtykke.

AnonymBruker
Skrevet

Litt OT kanskje, men jeg skjønner ikke hvordan barnet kan bo i forsterhjem hos sin egen far?

Glem det - jeg ser nå at det er jeg som misforsto :)

Far har fått status som hovedomsorgsperson av bv. Jeg tror jeg ville meldt fra til bv også flyttet og meldt flytting på vanlig måte.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at folkeregisteret mest sannsynlig ikke vil godta en flyttemelding uten mors underskrift. Når begge har foreldreansvar, skal folkeregisteret ha begges underskrift for å hindre at en av forelderene flytter uten den andres samtykke.

Jeg har forstått det slik at mor ikke har foreldreansvar? At hun kun har samværsrett? Det er ikke det samme

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forstått det slik at mor ikke har foreldreansvar? At hun kun har samværsrett? Det er ikke det samme

Hun har nok foreldreansvar, men ikke omsorgsretten for barnet. Det er svært sjelden foreldre mister foreldreansvaret for barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Hun har nok foreldreansvar, men ikke omsorgsretten for barnet. Det er svært sjelden foreldre mister foreldreansvaret for barnet.

Ja, selvfølgelig! Går visst litt i surr i kveld :P

Skrevet

Dette er riktig. Det går litt i surr for meg med alle begrepene. Sist gang vi flyttet, for et år siden, sa barnevernet at dersom det ikke var viktig for oss ville de gjerne at vi ikke skulle bytte adresse på barnet siden dette kanskje ville føre til en stor belastning på mor. Da sa de også at dersom det gikk en stund og mor ikke tok kontakt kunne vi bytte adresse. Vi tenkte det var et fint tidspunkt nå siden vi skal flytte til enda et nytt sted, og mor ikke har hatt kontakt på halvvannet år.

Men da tenker jeg vi legger ved rettsdommen når vi søker adresseendring og så sender et brev til mor der vi informerer om at vi flytter og ny adresse.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...