Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg lurer på om noen kan gi meg råd til hvordan man skal forbrede til privatisteksamen i fysikk 1?

Jeg har eksamen snart og lurer på om noen av dere har oversikt over hvordan slik eksamen foregår og hva er sentrale temaeR?

ser frem til gode råd. På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei,

jeg lurer på om noen kan gi meg råd til hvordan man skal forbrede til privatisteksamen i fysikk 1?

Jeg har eksamen snart og lurer på om noen av dere har oversikt over hvordan slik eksamen foregår og hva er sentrale temaeR?

ser frem til gode råd. På forhånd takk.

Hei!

Beste måten å forberede seg på er å repetere hele pensum, regn mange oppgaver! Mengdetrening er ofte saken i slike fag ;) Vær sikker på at du forstår mekanikken til Newton og strøm, spenning og resistans. Atomfysikken er også viktig. Vær også sikker på at du har fått med deg Wiens forskyvningslov og Stefan Boltzmannslov, og hvordan du kan bruke Planc-kurven. Om du kan læreplanmålene, er du ganske sikker! ;) Du kan lese mer om det her: http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=21087&v=5&s=2&kmsid=21112

Alt er vel egentlig sentrale temaer. Men ville fokusert mest på å forstå det grunnleggende, dvs prinsippene, i Newtons lover og i atomfysikken (ladning, energinivåer, etc), ettersom resten så og si bygger på disse prinsippene.

Eksamen foregår slik at du trekken en oppgave. Denne oppgaven kan inneholde flere enn ett tema. Så får du en halvtime til å forberede deg, hvor du har lov til å bruke alle hjelpemidler. Inne på selve eksaminasjonen skal du snakke om det du har forberedt deg i, og mange får et forsøk også (eksamen er jo "muntlig-praktisk"). Vet at mange får en regneoppgave som forsøk, som de skal løse inne på eksaminasjonen (finne bølgelengde, firksjonstallet, utstrålt effekt e.l.).

Lykke til! :jepp:

Endret av cornflake_girl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...