Gå til innhold

De forventer at jeg skal elske barna og være reservemamma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bror som er gift med en dame, og de har 3 barn sammen på 1 år, 3 år og 5 år.

Hver gang de har blitt gravide, har jeg vært glad for dem, men jeg har ingen interesse av det. Det er jo deres valg og deres liv, og jeg er ikke interessert i barn - er ikke der enda isåfall.

Det som er slitsomt er at de forventer at jeg skal passe barna hele tiden, og at jeg skal fungere som en reservemamma.

De tror at siden jeg er jente, så skal jeg elske barn, noe jeg ikke gjør!

De spør aldri broren til svigerinnen min, fordi han er gutt...

Men jeg kan ikke være en reservemamma for tantebarna mine. Jeg har ikke ork eller tid til det, likevel kommer de nesten hver helg for å være med meg. De sender barna hit slik at de kan få fred.

Jeg har ingen interesse av å passe de nesten hver helg?!!

De vil at jeg skal elske dem og ta imot dem med åpne armer hele tiden.

Men jeg vil heller besøke de ibland, ikke hele tiden.

Tror jeg irriterer meg fordi de sender barna til meg når de ikke orker de lenger. Hvorfor kan de ikke plage broren min svigerinnen min litt? Han har faktisk like mye å gjøre som meg, men det er vel fordi jeg er jente, eller hva???

Jeg har iallfall funnet ut, etter disse tre tantebarna, at jeg ikke ønsker barn i det hele tatt!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sier du ikke i fra til broren din? Kan hende han tror du liker å ha de på besøk så ofte

• Liker 8
Skrevet

Du er nødt til å snakke med dem!

Eller så kan du jo begynne å reise på hytta eller lignende i helgene. Og si at du hadde så mye å gjøre i uka at du trenger litt fri i helgen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sier du ikke i fra til broren din? Kan hende han tror du liker å ha de på besøk så ofte

Det er vanskelig å si ifra, fordi de er så slitne hele tiden. De orker likesom ikke barn, også tenker jeg at 7-8 timer går vel fort.

Noen ganger overnatter de hos meg også.

Syns dere det er for ofte?

AnonymBruker
Skrevet

Du er nødt til å snakke med dem!

Eller så kan du jo begynne å reise på hytta eller lignende i helgene. Og si at du hadde så mye å gjøre i uka at du trenger litt fri i helgen?

Ja, jeg prøver å si ifra at jeg er opptatt, har planer og sånt, men da blir de så sure.

Føler jeg holder på å få sammenbrudd snart ... sitter allerede å gruer meg til helgen, for da vet jeg de ringer.

Jeg leser på eksamen jeg har neste uke, og har bare ikke tid til å passe barna i helgen. Jeg må lese ... men de gir mer dårlig samvittighet hele tiden.

Skrevet

Eksamenslesing er perfekt unnskyldning. Si det rett ut, at du ikke får ro og tid til å lese til eksamen hvis barna er hos deg i helga.

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor fikk de barna hvis de ikke orker å ha de? Ja barn kan være slitsomme, men får man barn så har man påtatt seg ansvaret. Snakk med de og si at du er ikke mammaen, du er tanta.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de ringer på forhånd bør det være en enkel sak å si at det ikke passer.

Hvis de blir sure så ta tyren ved hornene, spør hvorfor de reagerer sånn og si at det faktisk er deres barn, ikke dine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg prøver å si at det ikke passer, men broren min respekterer meg ikke. Han gjør alltid som han vil ... Han er veldig ego.

Men nå skal jeg si at det ikke passer, så får de bare bli så sure de bare vil.

• Liker 3
Skrevet

Men Herregud, her må du bare sette ned foten! Det de forventer av deg, er ikke vanlig å forvente av en tante, barna er deres ansvar og du har ditt eget liv!

• Liker 3
Skrevet

Sier du det ikke passer - så får du stå for det.

De kan ikke levere barn hos deg om du ikke er hjemme/ikke lukker opp eller drar til dem for å hente.

Og dumper de dem bare på dørstokken din så er det likevel ikke ditt problem. Du må stille opp for deg selv og sette foten ned.

Slutt å se på deg selv som et offer. Respekterer han deg ikke er det bare du som kan kreve at han gjør det. Det vil sikkert skape litt misstemning - men du må bare stå på ditt og si at du også er sliten og trenger å slappe av osv.

• Liker 2
Gjest kontoinformasjon
Skrevet

Hvis de ringer på forhånd, si ifra at det ikke passer.

Hvis de kommer uanmeldt, si f.eks. at de kan være her i 20min, men at du har noen ærend du må ta hånd om.

Si i fra, hvis du ikke liker å ha barna på besøk er det verken trivelig for deg eller for barna i lengden.

Eventuelt ikke åpne døren i helgene :P

AnonymBruker
Skrevet

Greit nok at de blir sure, men det er faktisk du, TS, som må sette foten ned og si at dette ikke er ok.

Har selv barn og her er det minimalt med barnepass fra familien. Jeg spør bare når det er helt spesielle ting som skjer.

• Liker 4
Skrevet

Enig med de andre, her må du sette grensene. Broren din respekterer deg ikke, fordi du selv ikke respekterer deg.. Vær vennlig og bestemt. Hvis de blir sure så si det var en uventet tone til deg som har hjulpet så himla mye med barna. De valgte selv å få 3 stk, kunne ha stoppet før.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de andre, her må du sette grensene. Broren din respekterer deg ikke, fordi du selv ikke respekterer deg.. Vær vennlig og bestemt. Hvis de blir sure så si det var en uventet tone til deg som har hjulpet så himla mye med barna. De valgte selv å få 3 stk, kunne ha stoppet før.

Helt enig med Vilja! De bruker deg jo som ei dørmatte! Seriøst - jeg gleder meg til helgene fordi da kan jeg være masse sammen med barna mine etter 5 dager på jobb og i bhg! Høres utrulig trist ut med trebarnsforeldre som stuer vekk unga sine til tante hver bidige helg, for de ser faktisk ikke unga mer enn 3-4 timer hver ukedag.. Høres ut som om de brude ha stoppa etter max to ja.. Vis dem gjerne denne tråden om du tør :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et nært familiemedlem som er på akkurat samme måte, og jeg satte en grense.

Jeg forklarte at jeg ikke hadde anledning grunnet studier/jobb/sykdom etc. Før dette hadde jeg passet dem jevnlig i mange år.

Men dere som tror at dette hjelper å si ifra; ikke alle godtar dette.

I mitt tilfelle ble dette tolket til at jeg er egoistisk og ikke bryr meg om barna. Denne vedkommende tror oppriktig at dette er tilfelle - og jeg blir ekskludert fra alle familiesammenkomster på grunn av dette. Jeg blir også baksnakket av dette familiemedlemmet til andre - også i barnas påhør.

Men for meg var det likevel riktig å sette ned foten, jeg kan ikke oppfylle forventningene uansett - men bare ikke forvent at de skal forstå det like logisk som du selv og de aller fleste andre gjør.....

Skrevet

Ikke ta tlf når de ringer og ikke lukk opp døra. sender de sms så enten svar ikke eller svar at du kan ikke , du er opptatt. Prøver de å ringe så ikke ta tlf.

Når de har gjort dette i 3-4 ganger så skjønner de nok poenget.

Så kan du skriv på facebooken ( om du har) at du har hatt en veldig fin helg med eksamenlesing/ venner/ tur / avslapping alene.

De må da forstå poenget.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bror som er gift med en dame, og de har 3 barn sammen på 1 år, 3 år og 5 år.

Hver gang de har blitt gravide, har jeg vært glad for dem, men jeg har ingen interesse av det. Det er jo deres valg og deres liv, og jeg er ikke interessert i barn - er ikke der enda isåfall.

Det som er slitsomt er at de forventer at jeg skal passe barna hele tiden, og at jeg skal fungere som en reservemamma.

De tror at siden jeg er jente, så skal jeg elske barn, noe jeg ikke gjør!

De spør aldri broren til svigerinnen min, fordi han er gutt...

Men jeg kan ikke være en reservemamma for tantebarna mine. Jeg har ikke ork eller tid til det, likevel kommer de nesten hver helg for å være med meg. De sender barna hit slik at de kan få fred.

Jeg har ingen interesse av å passe de nesten hver helg?!!

De vil at jeg skal elske dem og ta imot dem med åpne armer hele tiden.

Men jeg vil heller besøke de ibland, ikke hele tiden.

Tror jeg irriterer meg fordi de sender barna til meg når de ikke orker de lenger. Hvorfor kan de ikke plage broren min svigerinnen min litt? Han har faktisk like mye å gjøre som meg, men det er vel fordi jeg er jente, eller hva???

Jeg har iallfall funnet ut, etter disse tre tantebarna, at jeg ikke ønsker barn i det hele tatt!

Når de kommer, kle på deg og gå hjem med de. Si du kommer innom med de, for at du skal bort.

Alternativet er å låse døra, dra for gardiner,slå av tlf. Du liker ikke barn,så samvittigheten vil ikke plage deg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ditt ansvar at din bror og hans samboer skal ha en rolig lørdag nesten hver helg, fordi de er slitne. De har jo lagd disse barna. Hva er det de driver med når de leverer ungene til deg da, egentlig? ligger hjemme, eller drar på shopping, eller noe sånt?

For noen egoistiske mennesker..Det er flott om du passer dem av og til, men nesten hver helg??? Ungene er jo ikke ditt ansvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...