Gjest onyx, i.i. Skrevet 29. januar 2004 #1 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg har en katt av rasen norsk skogkatt og har vurdert å skaffe en til kattunge. Forleden dag kom jeg over norske skogkattunger til salgs på internett og etter en titt på hjemmesiden oppdaget jeg at kattemoren er fra samme kull som min katt. Katten min er 1 år og 3 mnd. gammel, dvs at kattemoren er like gammel som min katt. Kattungene var nå 1 mnd gammel ergo var moren knappe året når hun ble parret. Er ikke det litt tidlig???????? Norske skogkatter modnes faktisk ganske seint og jeg fikk et litt negativt inntrykk av at de parrer kattene sine så unge. Er det bare jeg som synes det var tidlig? Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Padmee Skrevet 31. januar 2004 #2 Del Skrevet 31. januar 2004 Nå har jeg aldri hatt en renraset skogkatt, men moren til min første katt var halvt skogkatt, og ho fikk sitt første kull da ho var ett år. Dette skjedde helt naturlig, eigerne hadde ikke planer om å få kattunger og hadde tenkt å sette henne på p-piller så snart ho var kjønnsmoden fordi de trodde at ho måtte iallefall være ett år før ho ble det. Men samme uke som de hadde bestemt seg for at nå skulle katten begynne på p-piller fikk ho kattunger. Min andre katt, en helt vanlig huskatt, fikk også kattunger da ho var året. Så jeg tror faktisk dette er helt normalt, og at det ikke er unytting av katten. Men det kommer jo an på hvor mange kull de setter på henne da. Den halvt skogkatten fikk ett kull første året, og to kull resten av sin produktive tid. P-pillene de gav ho funket nemlig ikke, så til slutt gav de opp og lot ho få kattunger. Det var ikke noe problem å få gitt de vekk alikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest onyx, i.i. Skrevet 31. januar 2004 #3 Del Skrevet 31. januar 2004 At katten er kjønnsmoden er en ting, men ikke det samme som at den er ferdig utvokst! Noen hunkatter blir kjønnsmodne 6 mnd. gammel, men det betyr jo ikke at de bør parres og få kattunger! Nå ble min katt kjønnsmoden seint og han er absolutt ikke ferdig utvokst selv om han er over året. Nå trenger man jo ikke vente til katta er 2 år før man parrer den, men knappe ett år? Synes det høres tidlig ut. Til og med oppdretteren sa at vi burde vente med kastrering til han var rundt året fordi de utviklet seg seint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå