Gå til innhold

Batteri-levetid på mobil-telefon.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg lagt noen tusen i en splitter ny telefon, og jeg ønsker gjerne å få så god batterilevetid som mulig. I bruksannvisningen står det at jeg skal lade den fult opp først, noe den holder på med nå. Men hvordan gjør jeg det etterpå? Bør jeg kjøre mobilen helt ut før den lades, eller kan jeg lade den når den er halvfull?

Rett og slett lurer jeg på hvordan jeg kan få best mulig batteri-levetid på mobilen! Hva bør jeg gjøre, og hva må jeg ikke gjøre? :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste tipset mitt er å la den lade ekstra lenge!

Mobilen min(som ikke er verdt et par tusen,vel å merke) har en sånn greie med at den "lurer" meg til at den er fult lada. 2-3 timer senere er den nesten tom for strøm! Men hvis jeg lader den hele natten,så kan den vare i hele helg :)

Skrevet

Batteriet vil vare lengst om du holder det passelig oppladet og lar være å bruke det. Dette er fakta, men ikke hva vi ønsker. Batteriprodusentene vil neppe innrømme dette.

Batteriet liker ikke dyp utlading og ikke full opplading, og spesielt ikke full opplading ved høy temperatur - f.eks. 30-40 gr C.

I praksis er det vanskelig å følge dette.

Gjør følgende:

Unngå for mange/ofte dype utladinger. Lad gjerne opp selv om batteriet er halvfullt/halvtomt, men koble fra laderen når det er fullt eller nærmer seg fullt.

Lad i kjølig rom så langt det lar seg gjøre.

De få gangene du tror du trenger ekstra fullt batteri kan du la laderen være tilkobla etter den melder om "fullt" siden topplading foregår da (dette er langsom lading for å komme så nær toppen som mulig. Alle ladekretser er konstruert sånn).

De fleste apparater bruker i dag Lithium Ion-celler. Her står det jeg snakker om:

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

AnonymBruker
Skrevet

Det som er absolutt mest skadelig for levetiden til moderne batterier er varme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...