Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, tittelen sier vel sitt...

Bruker du ferdiglaget, eller har du en egen oppskrift?

Som regel bruker jeg ferdiglaget (ender opp med toro e.l), men kunne tenkt meg å lage selv... Trenger tips, evt. en god oppskrift :)

Skrevet

Familiekokeboka har en tomatsausoppskrift som jeg bruker både til pizza og spagetti.

1løk surres med litt hvitløk, bland inn 1boks tomater og la det koke til ønsket konsistens. Med litt krydder og salt bruker jeg den rett på pizza med annet oppå. Eller så kan den for eksempel blandes med kjøttdeig og sopp.

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg bruker passata di pomodoro (fås på de fleste Rema 1000 og Bunnpris, f.eks., pluss seff på butikker med bedre utvalg). Jeg tilsetter litt salt, og noen ganger tørket oregano, og/eller presset hvitløk. Jeg synes det er uovertruffent som pizzasaus, og det er dessuten utrolig lettvint.

Skrevet (endret)

Jeg lager som regel selv. Er jeg lat eller skal ha noe veldig raskt og ikke har mer igjen i frysen, blir det som regel ferdig på glass fra Toro.

Jeg har egentlig ikke noe fast mengde på ingrediensene i oppskriften, men den er sånn ca sånn:

2 bokser grovhakkede tomater (jeg bruker Änglamark sine, syns de smaker best)

1 liten boks tomatpure

en mellomstor løk

en paprika

en liten ss sukker

bittelitt rapsolje

olivenolje

krydder etter smak (jeg bruker salt, pepper, oregano, basilikum, timian og evt litt chili)

Freser finhakket løk og paprika i bittelitt rapsolje til det er mykt. Deretter har jeg over tomatene, tomatpureen og sukkeret og lar det koke leeeenge, jo lengre jo bedre etter min mening. Kanskje en time, halvannen? Til det er tykt nok, ihvertfall. Når det er tykt nok smaker jeg til med krydder og litt olivenolje. Det jeg ikke bruker fryser jeg i porsjonspakker og tar opp når det trengs. Da har jeg nesten alltid hjemmelaget pizzasaus :)

Edit: glemte hvitløk! Pleier å bruke et fedd fersk hvitløk og frese sammen med løk og paprika. Ville brukt et par ekstra fedd dersom du vil ha mer hvitløkssmak.

Endret av Thorn
Skrevet

Heinz hadde/har noen glassflasker med ulike sauser på. Men jeg finner de ikke noen steder nå. De var veldig gode, middelhavssmak, bbq og diverse.

Nå går det som oftest i Peppes sine.

AnonymBruker
Skrevet

1 løk

1 paprika

400g hermetiske hakkede tomater

200g soltørkede tomater

3 fedd hvitløk

2 dl sterk kjøttbuljong

1 liten box tomatpure

1 ss sukker

Når dette er ferdigkokt, så kjører jeg det gjennom blenderen slik at det blir saus.

så lar jeg det stå lenge på varme mens jeg smaker til med salt, pepper, oregano og litt basilikum.

NAM =D

AnonymBruker
Skrevet

1 løk

1 paprika

400g hermetiske hakkede tomater

200g soltørkede tomater

3 fedd hvitløk

2 dl sterk kjøttbuljong

1 liten box tomatpure

1 ss sukker

Når dette er ferdigkokt, så kjører jeg det gjennom blenderen slik at det blir saus.

så lar jeg det stå lenge på varme mens jeg smaker til med salt, pepper, oregano og litt basilikum.

NAM =D

Må legge til at dette holder til 2 pizza, så jeg fryser ned den ene delen til neste pizza skal lages =)

• Liker 1
Gjest mari kontrari
Skrevet

Bruker som regel følgende fremgangsmåte:

- Finhakket hvitløk, rødløk og evt. litt chili surres i olivenolje

- Tilsett hakkede tomater og la småkoke så lenge du gidder - sausen får mer intens tomatsmak over tid

- Om jeg har pleier jeg å ha i en god slump rødvin, om ikke har jeg i litt søt balsamico

- Litt sukker fremhever tomatsmaken

- Salt, pepper og evt. tørket oregano/basilikum etter smak

- Om du har med litt hakket stangselleri og finhakket gulrot med løken får du en rundere og "grønnere" smak

Alternativt rører jeg sammen knust hvitløk, creme fraihe og urter for en hvit pizzasaus.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker som regel følgende fremgangsmåte:

- Finhakket hvitløk, rødløk og evt. litt chili surres i olivenolje

- Tilsett hakkede tomater og la småkoke så lenge du gidder - sausen får mer intens tomatsmak over tid

- Om jeg har pleier jeg å ha i en god slump rødvin, om ikke har jeg i litt søt balsamico

- Litt sukker fremhever tomatsmaken

- Salt, pepper og evt. tørket oregano/basilikum etter smak

- Om du har med litt hakket stangselleri og finhakket gulrot med løken får du en rundere og "grønnere" smak

Alternativt rører jeg sammen knust hvitløk, creme fraihe og urter for en hvit pizzasaus.

Men da får du bolognese-smak på pizzaen. Just saying

• Liker 1
Gjest mari kontrari
Skrevet

Men da får du bolognese-smak på pizzaen. Just saying

Det stemmer nok, men jeg liker i grunnen pizza bolognese ganske godt. Strengt tatt skal vel en klassisk pizzasaus baseres nesten utelukkende på smaksrike tomater, god olivenolje og evt. enkel krydring, men jeg liker å variere, særlig når jeg tyr til kjedelige bokstomater. Chili er også "feil" i følge en klassisk italiensk tilnærming, men jeg liker litt sting til enkelte pizzavarianter :)

Skrevet

Steker hakket hvitløk i olje, tilsetter 1 boks hakkede tomater, en terning grønnsaksbuljong, hakket ruccola, timian, pepper og revet parmesan. Jo lenger det får stå, jo bedre. Føler ikke jeg trenger å tilsette ekstra salt siden buljongen er såpass salt.

AnonymBruker
Skrevet

jeg bruker denne

+ kjøttdeig og ost, ja jeg lager bare tjukk firkanta norsk pizza :P

Skrevet

Jeg pleier å steke kjøttdeig sammen med løk og hvitløk, så tilsetter jeg ca en halv pose toro pizzafyll og litt vann + en boks hakkede tomater og et par ss tomatpure. Deretter krydrer jeg med oregano, salt og pepper.

AnonymBruker
Skrevet

jeg bruker denne

+ kjøttdeig og ost, ja jeg lager bare tjukk firkanta norsk pizza :P

Æsj! :kvalm:

Skrevet

Tidligere lagde jeg selv, men etter at jeg fant disse sausene fra Villa Paradiso har jeg gått over til dem. Enklere, og jeg fortrekker faktisk smaken. Relativt lite karbohydrater også.

Mvh Yvonne :heiajente:

Annonse
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Jeg lager ikke saus i det hele tatt, men smører et tynt lag tomatpuré utover pizzabunnen og fordeler fyllet oppå dette.

Jeg krydrer karbonadedeigen under steking, og steker den sammen med hvitløk og vanlig løk. Andre ingredienser fordeles "rått" over der igjen.

Dette gjør jeg både når jeg lager tynn- og tykkbunnet pizza.

Endret av Spinell
AnonymBruker
Skrevet

Æsj! :kvalm:

feil. den er NYDELIG :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...