Gå til innhold

Historiene til de overlevende

frøkna

Anbefalte innlegg

Dukker stadig opp detaljerte historier på VG og Dagbladet der overlevende selv beskriver opplevelsene sine. Helt hjerteskjærende opplevelser og alle har sin egen historie av hvordan de overlevde og klarte seg og forteller ofte også om venner som ikke klarte seg.

Leste akkurat om Ina Libak på Dagbladet. Hun var såpass skadet at det er et mirakel hun overlevde. Jeg tenker så ofte på historiene til de som ikke overlevde, for de historiene er jo gått tapt. Tankene de hadde før de ble drept og hva de opplevde før livet deres ble tatt får vi aldri vite.

Av å lese disse personlige historiene til de som overlevde får man et bilde av hvor stort dette egentlig er og de drepte er ikke blitt bare tall og statistikk, og det syns jeg er veldig bra selv om jeg ofte sitter med pcen på fanget og griner for alle de som døde og for de som overlevde.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bruker

Jeg vet hva du mener, for i starten av rettsaken (hadde ikke fulgt med så mye i forkant da det ble for massiv med dekning av ABB og han var den jeg IKKE ville lese om), så var de drepte kun et tall, en av 77.

Men etterhvert så har disse kommet frem fra tallenes skygge og blitt et ansikt, et levende menneske, selv om de ikke lenger er levende. Disse hadde et liv, en familie og venner.

Alle historiene som jeg hittil har lest litt om, er det spesielt to som har gjort sterkest inntrykk - jenta som ble skutt i skuldreren og levde i en time etter at hun ble skutt til hun døde - og om et søskenpar som mistet hverandre i kaoset, han havnet ved pumpehuset, hun havnet på sørspissen - han overlevde, hun døde.

Nitrist. :tristbla:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Jeg syntes de overlevende er ufattelig modige, og jeg tenker så utrolig mye på dem.

Aldri før har jeg hatt så mye medfølelse for noen som de som opplevde bomben og Utøya. Jeg kan ikke en gang forestille meg redselen, smerten og panikken de må ha opplevd.

Nei, jeg gråter ofte over ofrene. Ingen bør gå igjennom alt de har gått igjennom

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elyssa

Alle historiene som jeg hittil har lest litt om, er det spesielt to som har gjort sterkest inntrykk - jenta som ble skutt i skuldreren og levde i en time etter at hun ble skutt til hun døde - og om et søskenpar som mistet hverandre i kaoset, han havnet ved pumpehuset, hun havnet på sørspissen - han overlevde, hun døde.

Nitrist. :tristbla:

Kan jeg spørre hvor du har lest dette? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retten er flinke til å individualisere de som omkom og de som overlevde. Det er riktig at hver enkelt historie blir fortalt så presis som mulig

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruker

Kan jeg spørre hvor du har lest dette? :)

Om jenta som ble skutt i skulderen: link

Om søskenparet: Link 1, men fremkommer ikke hvor broren gjemte seg. Så derfor en Link 2, der det står om akkurat det som manglet i første link.

Sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bruker

Om jenta som ble skutt i skulderen: link

Om søskenparet: Link 1, men fremkommer ikke hvor broren gjemte seg. Så derfor en Link 2, der det står om akkurat det som manglet i første link.

Sånn :)

Æsj, kan ikke rette på eget innlegg...men vil korrigere link nr 2, feil link - så se bort fra den, den riktige er: Link 2

Uh, sånn går det når en er trett og skal hente frem info til andre brukere :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Og jeg får følelsen av at enkelte av vitnene fremstiller seg selv som større helter enn det som det var grunnlag for... eller media som referer for oss, gjør det... eller en kombinasjon av begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg får følelsen av at enkelte av vitnene fremstiller seg selv som større helter enn det som det var grunnlag for... eller media som referer for oss, gjør det... eller en kombinasjon av begge.

Det får du følelsen av fordi du følger janteloven.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller den kommentaren er bare skrevet av den som går rundt i trådene her og stadig prøver å komme med små stikk for å nedvudere ofrene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også utrolig imponert over de overlevende, spesielt nå som vi får høre historiene til de som ikke hat stilt opp i media men som likevel har noen av de mest gripende historiene. Kan ikke tenke meg hvordan det var, men rettsreferatene gjør at jeg får mye mer innsyn i hva som skjedde på øya og i Oslo. De fortjener all den støtten og rosen de får :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...