Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler jeg i utgangspunktet er meget positivt innstilt til kvinner og likestilling. Men enkelte her inn får jeg sånn i vrangstrupen at jeg føler veldig for å gå og stille meg på den andre siden av bordet.

Første eksempel: Tråden om en kvinne som risikerer straff for tre falske voldtektsanklager.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=657610

Det er veldig mange drøye påstander i denne tråden, om at kvinner ikke bør straffes, mødre ikke bør straffes Osv. Og mye dårlig argumentasjon, folk sammenligner straffer med strafferammer og synes det er helt fryktelig at strafferammene for falsk anmeldelse er høyere enn det de mener er normal straff for voldtekt, for ikke å snakke om at folk tar tall ut av eget hode som passer deres argumenter godt.

Nå skal jeg forsøke å trå litt forsiktig her for jeg har forståelse for at jeg nødvendigvis ikke er helt nøytral her. Da det er letter for meg å se for meg at en falsk voldtektsanklage skal ramme meg enn at jeg skulle kunne utsatt noen for en. Men jeg kan i utgangspunktet både voldtas og bli utsatt for en falsk anklage. Og skulle jeg valgt ville jeg ha valgt å bli voldtatt mye heller enn å bli beskyldt for å ha voldtatt noen. Bare tanken på at hele familien min, svigerfamilien, venner og bekjente skal gå rundt å tro dette om meg er mye verre (for meg) enn hva jeg ser for meg at å bli voldtatt ville vært(for meg). Oppå dette kommer fengselsstraff, bøter og frykten for at alle nye bekjentskaper skal finne ut av det ville vært der resten av livet.

Det er ingen hjertesak for meg hverken med strengere straffer for falske anklager eller voldtekter. Men å hyle om at voldtekts forbrytere bør bures inn på livstid og samtidig påstå at det er uhørt at en kvinne risikerer straff for falske anklager blir for meg helt håpløst. Og det vitner om svært liten evne til å sette seg inn i andres situasjon og eller manne hat.

Også denne synes jeg er drøy http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=657888 Tittel "Nok en absurd lav straff for voldtekt" Greit kanskje kan det kalles en voldtekt, og uansett er det fryktelig dårlig gjort. For ikke å snakke om ekkelt, tankeløst og dumt. Men at straffen er hårreisende mild 2,5 år og 150.000kr i oppreisning. Det er en seriøs straff, 2,5år er lang tid å ikke bestemme over seg selv også etter at 1/3 for god oppførsel er trukket fra. Og 150k merkes nokk også godt både for han som må betale og hun som får pengene. Hvilken hensikt har det å hyle om "MINST ha fått minst 15 års fengsel"? Har han ikke mest sannsynlig lært leksa si og fått straffen sin etter den straffen han ble i dømt? Det er vi jeg og du som betaler flere tusenkroner pr dag for at folk skal få sitte i fengsel. Så den straffen må i mine øyne vær tilstrekkelig.

Det er ikke bare dette, jeg er ikke spesielt interessert i voldtektssaker. Det var tilfeldigvis dette jeg ble provosert av i dag. Jeg synes det er for stor grad av mannefiendtlighet her generelt, eks utroskap økonomi barnefordeling husarbeid ol virker det å ha stor betydning for svarene man får om man skriver han, hun eller h*n. Dette er et kvinneforum, så dere "vinner" her. Men bør ikke heller målet være å fungere sammen som likeverdige både her og i samfunnet forøvrig? Feminisme kan være noe positivt, men når det blir så drøyt og usaklig må man svare. Og visp så har vi en vi mot dem situasjon, når feminisme går over fra å være en kamp for kvinner til å være en kamp mot menn så ser i hvert fall jeg meg nødt til å velge side(og det blir ikke mot meg selv).

Jeg leser litt her innimellom fordi det er både underholdene og lærerikt, en kan få innsikt i mye uten å ha vært nødt til å oppleve det selv. Og gode reflekterte innlegg er selvfølgelig med å skape holdninger hos oss som leser dem. Hvor ble det av alle fornuftige damene?

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

du kan ikke gre alle kvinner under en kam. jeg er dame .ikke for likestilling.for straff for de som anklager folk for voldtekt uten grunn.

og når det gjelder saken du refererer til med den dommen på 2,5 år og erstatning passer seg.for han gikk inn på hennes intimsone med det han gjorde. så jeg mener man burde straffes for slikt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ble det av de fornuftige damene? Hvis du ikke klarer å finne en eneste fornuftig dame på KG, er det deg det er noe galt med.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Da lurer jeg på hva du syntes er rett straff for en voldtekt?

• Liker 1
Skrevet

Jeg sa ikke at han ikke burde straffes, men at jeg mener straffen var tilstrekkelig. Og jeg sier jo inndirekte at jeg mener det var (les: er) mange fornuftige damer her.

Skrevet

Jeg har ikke noe bestemt mening om hva som er rett straff for en voldtekt. Men det bør straffes hardt, jeg har stort sett tiltro til at rettssystemet vårt dømmer rettferdig. Den straffen i den saken som ble nevnt synes jeg var grei til akkurat den saken, mer alvorlige tilfeller strengere straff. Om straffen i den konkrete saken hadde vært blitt 2 eller tre år hadde heller ikke gjort meg noe. Men 15år er usaklig og det er jeg ikke villig til å betale for.

Det er veldig lett(politisk korrekt) å kreve høyere straffer for feks voldtekt, det er en forferdelig forbrytelse, men vi må også tenke på at straffene har en mye mer sammensatt begrunnelse enn bare å tilfredsstille mobben som leser om det i avisa. Straffen skal verne samfunnet ved å fjerne person for en stund, og ved å skremme forbryteren og andre potensielle forbrytere fra å gjøre noe lignede. Den skal også forsøke å rehabilitere personen slik at vedkommende kan bli en samfunnsnyttig borger i stede for å sitte i fengsel og belaste felleskapet.

Vi må også gjøre det vi kan for å forebygge voldtekter og støtte ofre, men hvor hensiktsmessig er litt lengre straff? Ser ikke for meg at voldtektsforbryteren tenker på om han kan få 7 eller 11 år for det før h*n gjennomfører handlingen. Hva om pengene ble brukt på feks integrering og holdningskampanjer osv i stede for mer fengsel(de er forresten propp fulle, vil du betale for flere?)?

Gjest Katten.
Skrevet

Jeg har blitt menneskefiendtlig av KG.

• Liker 3
Skrevet

Så fordi enkelte medlemmer på KG har meninger du er sterkt uenig i, så skal du bli fiendtlig innstilt mot halve jordens befolkning?

• Liker 3
Skrevet

Hmm. Jeg er jo selvsagt ikke upartisk i dette i og med at jeg er kvinne/jente selv, men jeg er både enig og uenig med deg.

Jeg synes det er helt feil på så mange plan at en kvinne skal kunne lyve om voldtekt, både for den som blir beskyldt og for alle andre kvinner som faktisk har opplevd voldtekt. Det samme gjelder egentlig alt, fordi det undergraver dem som faktisk har opplevd noe vondt. Samtidig så blir den beskyldtes rykte fullstendig ødelagt, fordi selv om det blir motbevist så vil det alltid være bak i hjernebarken til folk at han ble anklaget for voldtekt. Jeg synes også at straffen for det ene og det andre skal være tilnærmet lik, nettopp fordi det er et overtramp begge veier som påvirker livet til den det gjelder i veldig stor grad. MEN, jeg synes at strafferammene for voldtekt er i mange tilfeller for lave og at det finnes mange unnskyldninger som brukes som formildende omstendigheter FOR GJERNINGSMANNEN. Hvis han har drukket vet han ikke hva han gjør, hvis hun har drukket er det hun som ikke gir klar beskjed, om hun kler seg utfordrende, om hun er høylytt, om han har et handikap (ref. han som var delvis døv på det ene øret og ikke forsto at hun han overfalt sa nei) +++. Ifølge FN er seksuelle overgrep det verste du kan gjøre mot et annet menneske med unntak av drap, og da synes jeg det er hårreisende at det hele tiden finnes formildende omstendigheter for allerede ganske lave strafferammer.

Jeg vet at i Norge så har vi et fokus på forebygging og rehabilitering av kriminelle, og det synes jeg også at er veldig bra. Jeg har ikke behov for straff for straffens del fordi det gagner ingen. At kriminelle heller kommer ut som gode ressurssterke borgere er mye viktigere for meg. Men jeg kan ikke se bort i fra at voldtekt er så alvorlig som det er, og de fleste får faktisk ikke 2,5 år - de får mye mindre. Og når de da kommer ut og noen (ikke alle) begår samme forbrytelsen så er det heller ikke alvorlig nok. Hvis poenget er rehabilitering så må det nesten være noen år til å rehabilitere fordi voldtekt og mange andre forbrytelser henger sammen med generelle holdninger hos vedkommende og disse lar seg ikke endres på så kort tid. Altså er jeg for strengere straff for eksempelvis voldtekt fordi det kreves mer for holdningsutvikling.

Angående de andre tingene som diskuteres som økonomi som også diskuteres her, så er jeg enig med deg: det er mye dobbelmoral ute og går. Men dette gjelder også meg selv til en viss grad og jeg tror det henger sammen med en ny frihet i form av likestilling på den ene siden, og så gamle tradisjoner på den andre. Vi lærer at vi er selvstendige og kan klare oss selv, samtidig som vi lærer at det skal være en mann i huset - jeg blir rett og slett litt forvirra ift hva som er forventa fordi vi har ikke funnet ut hvordan blande nyfeminisme og etablerte tradisjoner. Jeg tror kanskje dette gjelder husarbeid også.

I forhold til utroskap er det utroskap uansett. Punktum, slutt, finale og jeg bryr meg ikke om du er kvinne eller mann og om du er utro mot en kjæreste eller om du er "den andre": det er feil uansett.

Beklager den lange posten, men jeg måtte bare få det ut.

Skrevet

Enig i at det noen drøye argumeter noen steder, men det er det overalt i alle debattforum, uavhengig av kjønn. Ikke bare på Kvinneguiden.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kjære ts. Dette er KG, et sted hvor både mannshatere og kvinnehatere ser ut til å trives veldig godt. Det eneste du kan gjøre er å lage deg en god kopp te og telle til 100, ellers er jeg redd du blir tullete av å være her.

Endret av Snøvott
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke mange kvinnehatere her? :klo:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

du kan ikke gre alle kvinner under en kam. jeg er dame .ikke for likestilling.for straff for de som anklager folk for voldtekt uten grunn.

og når det gjelder saken du refererer til med den dommen på 2,5 år og erstatning passer seg.for han gikk inn på hennes intimsone med det han gjorde. så jeg mener man burde straffes for slikt.

Ehm... du er kvinne og i mot likestilling? Vet du hva likestilling betyr? Vil du bli behandlet dårligere enn menn?

• Liker 3
Skrevet

Er vel ikke mange kvinnehatere her? :klo:

Ehh, jo, det er en del av dem.

• Liker 5
Gjest UngKalven
Skrevet

Har hatt samme opplevelse. Det er litt for mange som ikke skjønner at en sak alltid har to sider.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns at straffene i norge er latterlig lave uannsett om det gjelder å ha voldtatt noen eller falks anklage noen for voldtekt.

Det er i allefall helt på jorde at de som gjør vinninskriminalitet, som å jukse på skatten, skal få lengre straff enn noen som har vært voldelig mot andre, voldatt eller kommet med falske anklager. For dette er saker som går ut over andre uskyldige mennesker, mens i vinningskriminalitet som ikke er dirkete rettet mot enkeltpersoner, er det ingen som sitter igjen med psykiske problemer og ødelagte liv.

Når det kommer til falske anklager for voldtekt, så er jeg litt enig med deg. Har ikke opplevd noen av delene, men i begge situasjonene er det er stort overgrep ovenfor den uskyldige og tiltalte bør straffes like hardt!

Når det kommer til KGs medlemmer, er det vil litt av alle typer mennesker her, som det er alle andre steder i samfunnet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa ikke at han ikke burde straffes, men at jeg mener straffen var tilstrekkelig. Og jeg sier jo inndirekte at jeg mener det var (les: er) mange fornuftige damer her.

Du mener straffen var tilstrekkelig? Så, fordi at noen mener at han burde straffes hardere, så blir du kvinnefiendtlig? Hvorfor det? Fordi at de er uenig med deg, og ditt synspunkt?! Kjære deg, hvor spennende hadde det vært om alle var enige med hverandre?

• Liker 2
Gjest Nenya82
Skrevet

Da tror jeg du bruker litt for mye tid på KG egentlig eller evt. lar deg påvirke lett av det som skrives her inne.

Det er mye som irriterer meg også her inne,men jeg blir ikke fiendtlig innstilt uansett for idioter vet jeg jo godt at de finnes der ute og det vil alltid være folk som har andre meninger enn meg.

Sånn er det bare og at folk er mer ekstreme på nettet er jo en kjent sak,men det er jo bare å ignorere dem.

Skrevet

Kvinne fiendtlig var kanskje ikke det beste begrepet. Anti feministisk?

Kan godt være mange sier ting for å provosere, og jeg tror heldigvis ikke at debatter her inne er så veldig representative. Men jeg tror alikevel at mang vil noe med det de skriver, forandre noe. Andre ekstremister får rimelig kjapt passet sitt påskrevet her, men det er påfallende få kvinner som svarer på drøye manne fiendtlig påstander. Håpet mitt var at endel skulle si seg i det minste delvis enig, sånn at jeg slipper å tro at slike ting er gjengs oppfatning her.

Er mye fryktelig ting som blir gjort, selv blitt utsatt for vold to ganger og om de samme skadene hadde kommet i ski bakken eller under leke slossing, hadde de ikke plaget meg nevneverdig. Men fikk seriøs angst, hele kroppen vrengte seg bare jeg hørte om noen av de folka. Det hang godt i hvert fall et år etterpå. Så jeg kan godt føle at de burde blitt banka opp og slengt i fengsel for resten av livet. Ikke gøy å lese i avisen at en av dem fikk 9mnd etter 30 anmeldte voldssaker.

Men det hjelper ikke å si det, det er ikke realistisk.

Skrevet

Kvinne fiendtlig var kanskje ikke det beste begrepet. Anti feministisk?

Det er stort sett to sider av samme sak.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...