Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Pippi1979
Skrevet

Jeg må dele en liten "glad historie" rundt ventetid og IVF.

Vi begynte prøve på barn i august 2011, mannen fikk konstatert svært dårlig sædkvalitet i januar, og i denne syklusen startet jeg på hormoner.

Kjenner jeg er veldig spent på hva jeg har i vente, og må se at dette har gått så utrolig mye raskere enn fryktet og ventet.

Noen som har vært igjennom det samme og vet hva jeg kan vente meg på hormoner? Blir alle dårlige? Og er vektøkning en bivirkning?? Legen sier nei, men på nett står det noe annet...

Jeg har en jobb som innebærer mye reising og foredrag foran store forsamlinger. Jeg burde kunne fortsette å jobbe fullt helt til egguttak? Skal opp til gokk av Norge å holde en svær presentasjon to dager etter sprøytestart.... Og er litt usikker på dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Pippi1979
Skrevet (endret)

Legen har forrsten gitt oss 70% på tre ganger, noe jeg synes er høyt...

Kan dette stemme?

Endret av Pippi1979
Skrevet

Hei!

Kjekt at du syns det har gått frto. Det er ikke så uvanlig å være i gang med hormoner 4-5mnd etter at problemet er oppdaget. Vi kom i gang 5mnd etter henvisning, og da måtte min syklus og hans jobb klaffe med sykehuset :)

En kan vel få alle slags bivirkninger, men det er utrolig individuelt. Det som har vært verst for meg er nesesprayen(dersom du skal nedregulere med det), da har jeg hatt hodepine hele døgnet, ikke fått sove mm. Men bare de første 3 gangene. Litt lokal irritasjon i slimhinner ved etterbehandling i forsøk, men bortsett fra det fint lite. Og jeg har vært gjennom mange forsøk etterhvert!

Sprøytene kan gjøre deg litt oppblåst i underlivet, øm, jo nærmere egguttak du kommer jo større blir eggene og man bør vel ikke sykle eller drive med hard idrett, men man kan fint leve som normalt. Med mindre legen sier noe annet. Du må bare kjenne etter på kroppen din hvordan det påvirker deg!

70% er en ganske høy prosent, men dersom det viser seg at eggene dine fungerer optimalt og svømmerne hans "bare" trenger en dytt så kan det være reelt. Det vet man aldri før man prøver. Jeg har fått div. "lovnader" fra leger oppover, men de har ikke akkurat holdt stikk ;)

Lykke til!

Skrevet

Jeg kjente ikke så mye til sprøytene. Det værste var egentlig de siste 5-6 dagene før egguttak, da var det ømt og vondt i hele livmorområdet, og stakk hvis jeg bevegde meg raskt. Jeg trivdes best halvsittende på sofaen, så da holdt jeg meg til hjemmekontor noen dager. Jeg har også en jobb som krever en flytur i uka, og mye kursvirksomhet. Jeg tok det med ro fra jeg begynte på medisinen, til negativ graviditetstest to uker etter forsøk. Dette i samarbeid med arbeidsgiver. Men sykemelding har jeg ikke behøvd.

Sannsynligheten blir sagt å være 60-80% på tre forsøk, avhengig av hvorfor dere er henvist og din alder. Vi ble også gitt 70%. Men underveis ble det avdekket flere problemer, og vi sitter nå igjen med en sannsynlighet på under 20%. Så legene er veldig forsiktig med å angi sannsynligheter, da individuelle faktorer som dukker opp underveis kan gi stor feilmargin.

Jeg har gått ned i vekt under forsøkene. Jeg misstenker at dette henger sammen med at jeg droppet hard styrketrening, og mistet muskelmasse. Men jeg fortsatte med nesten daglige løpeturer, bare litt roligere. Og var opptatt av å spise grønt og grovt, og mye sunt fett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...