Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har vært på et jobbintervju. Jeg har kun sendt inn søknad og CV. Jeg har ikke levert attester eller referanser. Burde jeg sende en mail og spørre om "sjefen" vil ha referanser, eller skal jeg vente til "sjefen" eventuelt ber meg om det?

(Jeg er ikke redd for å oppgi noen, det har bare ikke vært tatt opp/etterspurt)

Når er det vanlig at de ringer referansene? Først etter et eventuelt 2. gangs intervju?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen grunn til å virke "overivrig" :blunke: . Du skal ikke oppgi referanser eller levere attester/vitnemål før du blir bedt om det. Førstegangsintervju er kun ment som en innledende samtale og du vil sannsynligvis ikke bli bedt om å oppgi/levere noe før på annengangsintervju. Du kan jo ta med deg kopier på et evt. annengangsintervju og levere dem fra deg på forespørsel. Det gir alltid et godt inntrykk å være forberedt.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har et par refferanser i slutten på min cv. Er det feil?

Skrevet

Eh, ja! 8 (Jeg søker også jobb for tiden og får bistand fra et svært velrennomert firma i prossessen. Deres råd er å gå frem slik jeg beskrev det i forrige innlegg).

Skrevet

Det er helt greit å oppgi referanser i CV'en, men for noen av oss vil det være forskjellige referanser som er aktuelle for de ulike jobbene man søker - derfor kan det være mest aktuelt å avvente hvem du skal bruke.

Ikke oppgi referanser hvis ikke du har snakket med vedkommende nylig, og fått bekreftet at det er ok. Det er litt merkelig å være arbeidsgiver, ringe en referanse som er helt i tåka, ikke husker vedkommende eller vet at man er oppgitt som referanse......

Har du ett langt arbeidsforhold bak deg, så er det naturlig å ha en referanse herfra, uansett hvilken jobb du søker. Det kan fort være litt påfallende om du ikke har det. Hvis du har lagt deg ut med sjefen (det gjorde jeg) og ikke har lyst til å bruke ham, få en annen person som kjenner deg i firmaet til å være referanse, ev. en kollega.

Jeg synes alltid det er litt plagsomt med referanser, fordi jeg føler meg påtrengende når jeg ringer og ber noen være ref. for meg. Men det går jo alltid bra - folk synes som regel det er bare hyggelig :D

Skrevet

Om sjefen vil ha referanser, så spør han om det, du trenger ikke å "minne han på det", om han ikke nevner det selv.

Det er hans ansvar å spørre etter det, men noen har jo som nevnt her referanser oppført i CV'en.

Nei jeg syns ikke du trenger å maile han og spørre om han vil ha dem.

Jeg vil tro det vil bli spørsmål om referanser etter et 2.gangsintervju, om du fortsatt da er aktuell for stillingen.

Skrevet

Jeg har referansene mine på CVn min, og har lært det på "arbeidssøkerkontoret" som er en egen avdeling som kun driver med hjelp til søking av jobber, en avdeling av Aetat.

Så informasjonen er nok forskjellig.

Også om man ser på endel standard-oppsett av CVer, så er det referanser med i CVn, så galt er det ikke. :wink:

Men har du ikke ført dem opp der, og det ikke har blitt spurt etter, så ville jeg ventet til jeg pratet med dem igjen, og da spurt om de ønsker referansene dine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...