Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte jeg skulle starte en tråd om dette, da jeg stadig søker litt her og der på forumet etter kremer og andre produkter til KJEMPETØRR hud.

Har du noen tips? Noen mirakelkremer som gir så mye fett og fukt at du nesten ikke trenger smøre deg resten av dagen/natten? Sminketips?

Jeg har selv så tørr hud at Ceridal forsvinner i løpet av en time på huden min. Og i det siste av en eller annen grunn har de 'vanlige' fuktighetskremene mine vært mindre effektive. Så jeg har spart opp skal prøve:

*Eucerin, body lotion og fjeskrem (med karbamid, da dette virker på meg)

*Decubal Intensive Cream, fettkrem som visstnok skal være bra.

*Physiogel A.I. krem, aner ikke hva dette er for noe..

*Vichy fuktserum

*A-Derma Exomega (som jeg fikk noen bittesmå prøver på)

Jeg er så DRITTLEI av tørr hud og håper dette hjelper. Jeg kan også nevne at Sheasmør funket IKKE på meg, tvert imot klødde jeg det av meg. Og Dexem var utrolig oppskrytt...

Noen som kjenner seg igjen?

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan hende du har sart hud? Jeg feks har atopisk hud, og ved utbrudd er jeg bare ekstremt tørr i ansiktet. 2 uker med kortisolsalve (jeg får en spesialsalve av legen) og huden min er fungerende igjen frem til neste utbrudd.

Ellers vil jeg anbefale Yves Roché. Kremene dems er fete, og funker utrolig godt på TØRR hud. :)

Skrevet

Physiogel A.I.-krem kverker eksemutbruddene mine skikkelig fort. Jeg har ikke særlig tørr hud på kroppen normalt, så jeg vet ikke om den er noe å satse på for sånne plager, men jeg blir i hvert fall myk og fin av den når eksemet står på. A-Derma hjalp ved to utbrudd, så virket det som om jeg hadde brukt opp effekten den kunne gi...

Har en hudlege sett på deg, TS, eller går du etter det du får tips om?

AnonymBruker
Skrevet

TS her, jeg har hatt atopisk eksem siden babystadiet, har tilbragt flere uker av året i barndommen på behandlingssenter, har vært hos hudlege jevnlig, prøvd lysterapi og det meste. Tar oljetilskudd, holder meg unna tull jeg vet jeg ragerer på og det siste en hudlege ville at jeg skulle prøve var cellegift... Så jeg representerer kanskje ikke flertallet med 'litt tørr hud', men de litt mer ekstreme :(

Men gode tips om kremer etc som virker setter jeg alltid pris på :)

Skrevet

Har du prøvd ¨å dusje mindre, kanskje bare hver 3 dag? Og oljer i stedet for kremer, f.eks mandelolje, olivenolje (ja den er fet men veldig nærende)? Jeg har veldig godt av å dusje mindre, f.eks annenhver dag. Er ikke alltid det lar seg gjennomføre da. Prøver også å ta korte dusjer, vann er veldig uttørrende i seg selv. Prøv også å ikke bruke for varmt vann, jo varmere jo verre.

• Liker 2
Skrevet

Babor sin linje DR.Babor har fått en ny serie som heter DR.Babor neuro sensitive cellular. De har både rens, krem og kroppskrem. Skal visst være veldig bra, men er ikke atopiker selv da.

:)

Skrevet

Jeg har kjempetørr hud og synes faktisk den body butteren fra sope and glory serien til boots funker kjempe fint. Den kommer i en pakning med tre forskjellige for 160kr :)

Synes de fungerer bedre enn apobase f.eks.

Eller så så jeg at hawaiian tropic body butter kom ut som best i test. Den har jeg ikke prøvd enda, men den selges på cubus.

Du kan også prøve å bytte ut dusj såpe med dusj oljer for tørr hud.

Skrevet

Jeg har atopisk eksem, og har hatt store plager. Når jeg er ekstra ille med tørr hud og eksem så tar jeg meg en dusj og vasker meg med mild såpe, smører meg inn med kortisonkrem og så med MASSE fuktighetskrem (har en stor dunk med canoderm), og så tar jeg på meg en bommulsthights, og bommulsgenser og sover med det over natta. Blir så mye bedre med en gang!

Husk at du også kan få støtte av lege hvis du har et stort forbruk av hudprodukter. Jeg har ikke benyttet meg av det, men jeg burde kanskje det..

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også hatt atopisk hud siden jeg var liten, til og med arr på kroppen etter ekstreme tilfeller med eksem. Men jeg har heldigvis vokst det litt av meg etter tenårene, og nå holder det å ta på Locoid morgen og kveld noen uker når jeg får utbrudd.

Har selv også vært på lysterapi og det som er, men denne kremen funker faktisk. På meg hvertfall. :)

Ellers når jeg ikke har utbrudd så bruker jeg Jojobaolje i hele ansiktet før jeg legger meg, og Yves Rocher Nutri Specific Ultra Confort. :) Kan gå leenge uten hudplager. Også bruker jeg ansiktsmaske nå og da.

• Liker 1
Skrevet

Jeg utviklet atopisk eksem i voksen alder og disse tingene i kombinasjon fungerer for meg.

Dusjing kun i forbindelse med trening, altså 3-4 dager i uka. Kattevask utenom.

Oljebad

Lysbehandling

Bodybutter fra body shop eller fakstisk også spenol!

Skrevet

Jeg har hatt atopisk eksem så lenge jeg kan huske. Har sår og sprekker på hender og noen ganger føtter, det starter som bittesmå blemmer i huden. Har utrolig tørr hud over hele kroppen. Hvis jeg ikke smører hele kroppen etter jeg har dusjet, kjennes det ut som om huden er 2 nr for liten. Selve eksemet går litt i perioder, f.eks. rett etter jeg fødte var jeg veldig bra i to måneder, men etter dette, (dvs de siste 9 mnd) har jeg hatt en sammenhengene dårlig periode.

Jeg bruker sterk kortisonsalve, men det er akkurat som om effekten avtar etter en stund, og da må jeg ta en pause. Den huden som gror der jeg har brukt kortison blir veldig skjør og rar.

Uansett, angående den tørre huden: Det er bare en krem som funker for meg. Det er Carbaderm. Den samme kremen lages også av en annen produsent, da heter den Karbamid krem. Begge 10%. Cluet med denne kremen er at den må smøres på mens huden enda er myk etter at man har dusjet/ vasket hendene. Da er det akkurat som om fuktigheten stenges inne i huden. Derfor dusjer jeg hver dag, fordi det vannet trenger faktisk huden min! Men man må altså forsegle den fuktigheten med karbamid. Som regel holder det da at jeg smører meg en gang om dagen, bortsett fra hendene etter at jeg har vasket dem.

Fettkrem, som f.eks. Locobase og Decubal, gjør faktisk vondt verre hos meg. Det var en periode som karbamidkremene var borte fra markedet, og da testet jeg fettkremer. Men, tørr hud trenger ikke nødvendigvis fett, den trenger fuktighet. Dette er to forskjellige ting! Før jeg forstod dette, smørte jeg meg med Locobase og tok på meg bomullsvanter om natta. Men selv om huden var fettete på overflaten da jeg våknet, hadde jeg likevel den "to nummer for liten"-følelsen. For fettet trenger ikke ordentlig inn i huden. Og det ble verre jo mer jeg smørte!

Har også prøvd bl. a. Eucerin og Yves Rocher, men huden blir like tørr etter en halvtime.

Dette ble et langt innlegg, men for å oppsummere: Prøv en krem med 10% karbamid, men pass på å smøre huden mens den er fuktig og myk etter dusj!

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med A-Derma Exomega på tørr hud. Har ikke brukt den i ansiktet.

Skrevet

Bare ikke smør kremer med karbamid på store hudflater før du vet at du tåler det. Hos meg forårsaker karbamid utslett og kløe. Ellers vil jeg tipse om å smøre innenfra i form av omega 3-tilskudd. Jeg sliter selv med ekstremt tørr hud som sprekker opp og hvor smøring har begrenset effekt, og merker stor bedring i perioder hvor jeg er flink til å få i meg fiskeoljer. A-derma Exomega Balm (rikere enn kremen) og La Roche Posay Lipikar Baume er veldig gode kremer som hjelper mot tørr og atopisk hud, og effekten varer. Disse bruker jeg på datteren min som har atopisk eksem.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar så langt i tråden. Jeg har prøvd en rekke kremer med Karbamid, bl.a Eucerin og HTH. Den sistnevnte svir noe veldig hvis jeg er dårlig, noe jeg gjerne er, så jeg er nesten litt redd for å påføre den selv om den har en ok effekt i form av fuktighet.

Men jeg vet virkelig ikke hva som skjer med meg :( Fyller snart 30 og i de siste årene har huden min bare blitt enda mer tørrere enn knusktørr. Smører jeg på et tykt lag med A-Derma Exomega Balm i ansiktet er jeg helt knusktørr igjen cirka 1 time etterpå... Og det sier seg jo selv at nettene da blir verst da jeg ikke kan smøre meg hver time, så jeg våkner gjerne opp med en stiv maske. Så hjertet mitt går virkelig ut til dere andre som sliter med dette også, det er noe herk!!

Kunne bare ønske det fantes en så rik fuktighetskrem at jeg bare kunne påføre den 2 ganger i døgnet, uten å tørke ut i mellomtiden. Av alle kremene i startinnlegget så er jeg nok mest fornøyd med A-Derma sin Balm, men det skulle gjerne vært noe ENDA mer effektivt, rikt og langtidsvarende. Får bare kjøre på med litt mer Udo's choice og be en liten bønn..

Skrevet

Udo's choice har jeg forresten også prøvd, brukte den i flere måneder. Men merket ingen effekt. Jeg har også gått på lavkarbo i lengre tid, enkelte har jo hatt positive erfaringer med det når det gjelder hud. Det hadde dessverre ikke jeg, det var ingen forandring på det området.

Skrevet

Har du prøvd mandelolje under en rik fuktighetskrem? Jeg brukte det i en periode da jeg hadde voldsomt tørt eksem på leggene, og følte at det hjalp. Mandeloljen er fet og fin for en hud som trenger fett, det samme er rapsolje, og der kan du like gjerne bruke den du sikkert har i kjøkkenskapet fra før. Jojobaolje, som mange sverger til, er ikke like egnet, for det er en tørr olje, og den beskytter ikke tørr hud like godt som fetere oljer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker Decleor Nutridivine. Sommer som vinter.

Skrevet

Jeg får eksem på hendene, og A-derma er den eneste kremen jeg klarer når det er som verst.

Skrevet

[quote name=frisørmester :)' timestamp='1337526613' post='10997229]

Jeg bruker Decleor Nutridivine. Sommer som vinter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...