Gå til innhold

Overdra del av huset.....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Argh....

Kjenner frustrasjonen stiger....Etter å ha bodd sammen i 15 år, 14 av disse i et hus vi har bygd sammen, oppdaget vi at tomta er tinglyst i bare samboerns navn. Dette ble oppdaget ved en tilfeldighet da vi skulle bytte bank. Kundebehandleren i den nye banken ringte meg for å gjøre meg oppmerksom på at jeg faktisk ikke hadde noe eierskap i det huset jeg har trodd jeg var medeier i.

Vel, da er det bare en ting å gjøre - få tinglyst skjøtet på begge. Men dette er dyrt, i mitt tilfelle koster det 22 500,- i avgifter til staten.

Er det noen der ute som vet om andre måter å gjøre dette på som kan spare meg for noen av disse kronene?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De kostnadene hadde du jo sluppet unna om du hadde fulgt med for 14 år siden.

AnonymBruker
Skrevet

De kostnadene hadde du jo sluppet unna om du hadde fulgt med for 14 år siden.

Vel, jeg husker at vi begge skrev på, vitnene husker det og sambo tror han husker....Meeen......

AnonymBruker
Skrevet

Argh....

Kjenner frustrasjonen stiger....Etter å ha bodd sammen i 15 år, 14 av disse i et hus vi har bygd sammen, oppdaget vi at tomta er tinglyst i bare samboerns navn. Dette ble oppdaget ved en tilfeldighet da vi skulle bytte bank. Kundebehandleren i den nye banken ringte meg for å gjøre meg oppmerksom på at jeg faktisk ikke hadde noe eierskap i det huset jeg har trodd jeg var medeier i.

Vel, da er det bare en ting å gjøre - få tinglyst skjøtet på begge. Men dette er dyrt, i mitt tilfelle koster det 22 500,- i avgifter til staten.

Er det noen der ute som vet om andre måter å gjøre dette på som kan spare meg for noen av disse kronene?

Nei. Det er kun tinglysning som gjelder.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg husker at vi begge skrev på, vitnene husker det og sambo tror han husker....Meeen......

Da er det jo bare å ringe til Kartverket å høre om dere kan få utskrift fra Grunnboken og det tinglyste dokumentet.

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke det, har dokumentene her. Skjøtet på tomta er kun i hans navn, men kjøpskontrakten på huset er i begges....

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke det, har dokumentene her. Skjøtet på tomta er kun i hans navn, men kjøpskontrakten på huset er i begges....

:klaske:

AnonymBruker
Skrevet

Vel, var ikke klasking i hodet jeg var på jakt etter. Denne tomta ble overdratt som en del av et familiebruk.....

Men om jeg får omformulert spørsmålet litt: Jeg eier halve huset, men ikke tomta det står på. Er det mulig å tinglyse tomta uten bygningsmassen?

AnonymBruker
Skrevet

Argh....

Sike ting koster ikke om dere gifter dere først. Ulik behandling av samboere og gifte. Ikke rett!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

AnonymBruker
Skrevet

Sike ting koster ikke om dere gifter dere først. Ulik behandling av samboere og gifte. Ikke rett!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vet det, men giftemål er nok ikke aktuelt...

AnonymBruker
Skrevet

Vet det, men giftemål er nok ikke aktuelt...

fordi? :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Vel, var ikke klasking i hodet jeg var på jakt etter. Denne tomta ble overdratt som en del av et familiebruk.....

Men om jeg får omformulert spørsmålet litt: Jeg eier halve huset, men ikke tomta det står på. Er det mulig å tinglyse tomta uten bygningsmassen?

Igjen, ring Kartverket og hør hva som faktisk er tinglyst!

Er det slik å forstå at du står som eier i Grunnboken når det gjelder huset?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...