AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #1 Skrevet 15. mai 2012 Jeg har gått på AAP i 7 mnd pga sykdom. Saksbehandleren min på NAV ville søke meg inn på arbeidspraksis i skjermet virksomhet om noen måneder til. Og han sa at jeg kan være i dette tiltaket i opptil 12 måneder. Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Hva slags arbeidsoppgaver kan man bli satt til? Og er det forventet at man skal være der 8-16, 5 dager i uka? I så tilfelle skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal greie dette, siden jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg er mye sengeliggende. Derfor klarer jeg per i dag ikke å jobbe mer enn 10 %. Er så nervøs for dette, håper noen har erfaringer å komme med :-)
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #2 Skrevet 15. mai 2012 Snakk med saksbehandleren din om hva slags krav som stilles, arbeidstider, arbeidsoppgaver o.l Du bør også få en prøvetid, om det ikke går så må dere prøve noe annet.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #3 Skrevet 15. mai 2012 Takk for svar! Fikk egentlig ikke noe særlig info fra saksbehandleren, så får vel spørre igjen ved neste møte. Noen andre som har erfaringer med dette?
Snøvott Skrevet 15. mai 2012 #4 Skrevet 15. mai 2012 Og er det forventet at man skal være der 8-16, 5 dager i uka? Som jeg har forstått av en venninne som jobber med oppfølging innen skjermet virksomhet, starter man gjerne forsiktig med noen få timer 1-2 dager i uke, så økes arbeidstiden gradvis når man føler seg klar for det.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #5 Skrevet 15. mai 2012 Jeg skal begynne i APS (arbeidspraksis i skjermet virksomhet) snart, så jeg vet litt om det. Jeg vet ikke om det er likt overalt, men jeg kan hvert fall fortelle litt om det jeg har fått vite. Man må jobbe minst 50%, altså halv dag. Noen steder kan du velge om du vil jobbe 8-12 eller 12-16. Bor du i Oslo? Det fins noe som heter Vilje Viser Vei Bydelssamarbeidet, og hvis du får komme dit trenger du ikke jobbe så mye som 50 %. Ellers fins det også noe som heter IA-bedrifter, inkluderende arbeidsliv, som er vanlige bedrifter som tar inn folk som går på nav. Men jeg tror IA også er 50%. Jeg fikk nemlig ikke IA fordi saksbehandleren min mente det var bedre for meg med APS, siden jeg da slapp å jobbe 50%... Så kom jeg på møte hos de som hadde APS, og de sa jeg MÅTTE jobbe 50%.... Så saksbehandlerne har ikke full oversikt. Men uansett. Google attføringsbedrifter, så ser du hva du kan bli satt til. Hvis du bor i Oslo (jeg vet ikke om noen andre steder, dessverre) så har du f.eks. sens.no og Fossheim. Men det er du som bestemmer, du blir søkt inn til det du er interessert i. Og så må du huske at du bestemmer. Hvis du ikke er klar for å jobbe f.eks. 50 %, så sier du det. Saksbehandleren vet ikke hvor mye du tåler før du sier det. Ha gjerne legeerklæring for sykdommen din med på nav-møte. Og sett deg inn i det med hvilke attføringsbedrifter som fins der du bor! Jeg har funnet et tiltak som jeg tror kommer til å være kjempebra for meg og som kommer til å hjelpe meg med karrieren videre, så det er mulig å finne noe som er bra. Jeg er også redd for om jeg kommer til å tåle dette, for det er jo 50%, og jeg har vært/er utbrent. Men men. Går det så går det, og hvis ikke det går så er det lov, det også. Da kan jeg si fra om at dette ble for mye, og så kan jeg prøve senere. Det er ofte ventetid på disse tiltakene. Jeg ble søkt inn i januar, og skal begynne nå. Så hvis du skal søkes inn om noen måneder, så er det fellesferie, så er det et par måneders ventetid, ja da er det ikke sikkert du kommer til å begynne før langt utpå høsten. Da er du kanskje mye bedre? Og blir det for mye for deg, så si i fra. Det er lov!
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #6 Skrevet 15. mai 2012 Må bare si i fra om en ting. Arbeidspraksis betinger ikke at man må jobbe minst 50%. Noen starter opp med f.eks. kun 2 timer to ganger i uka. Er du sikker på at dette er arbeidspraksis og ikke vurdering av din arbeidskapasitet? Vet om en som er inne i en attføringsbedrift for å kartlegge arbeidskapasitet og muligheter. Her blir vedkommende fulgt tett opp av en veileder og sammen går dere veien.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #7 Skrevet 15. mai 2012 Tusen takk for fint svar :-) Jeg bor i Sør-Norge, men ikke i Oslo eller i noen storby. Så det er kanskje begrenset med alternativer når det gjelder attføringsbedrifter her. Så det var vel ikke så mye snakk om at jeg kunne velge attføringsbedrift, men saksbehandleren sa bare et sted der jeg skulle gå. Prøvde å spørre litt om hva slags arbeidsoppgaver man kunne forvente, men det fikk jeg ikke noe svar på. Har hørt snakk fra andre folk om at man kan bli satt til å gjøre ganske "banale" arbeidsoppgaver, men vet ikke om dette er overdrevet? Så har litt angst i forhold til hva som venter meg. Men får håpe det blir greit :-)
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #8 Skrevet 15. mai 2012 Jeg har forstått det slik at jeg først skal prøve ut APS (arbeidspraksis i skjermet virksomhet). Jeg har nedsatt arbeidsevne med minst 50 % (som er et vilkår for å få AAP), og NAV synes ikke det var hensiktsmessig at jeg skulle prøve å fullføre påbegynte studier men prøve å få meg ut i arbeid. Så det er vel kanskje for å prøve ut min arbeidskapasitet og se hvilke typer arbeid jeg kan evt. kan ha?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #9 Skrevet 15. mai 2012 Må bare si i fra om en ting. Arbeidspraksis betinger ikke at man må jobbe minst 50%. Noen starter opp med f.eks. kun 2 timer to ganger i uka. Er du sikker på at dette er arbeidspraksis og ikke vurdering av din arbeidskapasitet? Vet om en som er inne i en attføringsbedrift for å kartlegge arbeidskapasitet og muligheter. Her blir vedkommende fulgt tett opp av en veileder og sammen går dere veien. Jeg er brukeren som skrev om 50% og APS. Da er det sikkert spesielt for stedet jeg skal begynne. De maser om at de er så høyterskel til å være et lavterskeltilbud, skjønner du :gjeiper: Men ja, jeg er sikker på at det er APS, for det er det det står i brevet jeg har fått med oppstartdato, og det det har vært snakk om hele veien. At det var arbeidspraksis i skjermet virksomhet og hva skjermingen bestod i ble også nevnt mye i møter ved bedriften. Mente ikke å skremme deg, altså, TS! Jeg trodde oppriktig det var 50% overalt siden det er det der jeg skal starte. Men da er det jo fint at du slipper det
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #10 Skrevet 15. mai 2012 Tusen takk for fint svar :-) Jeg bor i Sør-Norge, men ikke i Oslo eller i noen storby. Så det er kanskje begrenset med alternativer når det gjelder attføringsbedrifter her. Så det var vel ikke så mye snakk om at jeg kunne velge attføringsbedrift, men saksbehandleren sa bare et sted der jeg skulle gå. Prøvde å spørre litt om hva slags arbeidsoppgaver man kunne forvente, men det fikk jeg ikke noe svar på. Har hørt snakk fra andre folk om at man kan bli satt til å gjøre ganske "banale" arbeidsoppgaver, men vet ikke om dette er overdrevet? Så har litt angst i forhold til hva som venter meg. Men får håpe det blir greit :-) Bare hyggelig Det kommer nok veldig an på hvor du blir plassert, det skal jo finnes tiltak for de som ikke takler noe særlig og for de som takler arbeidsoppgaver som ikke er banale, som du sier. Det blir nok tilpasset den enkelte Tiltakene skal jo passe høyt utdannede, lavt utdannede, folk som har vært rusmisbrukere, folk som har vært i fengsel, folk som har gått på en smell, folk med sosial angst, folk uten sosial angst. Så da sier det seg selv at tiltak er mye forskjellig Og hva ditt tiltak er kan vi ikke si noe om, det må du nesten spørre saksbehandleren din om, eller google det, hvis du vet hva bedriften heter.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #11 Skrevet 15. mai 2012 Jeg går i vanlig arbeidspraksis i en bedrift. Startet opp med 40% så at det er snakk om 50% eller mer stemmer nok ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå