AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #1 Skrevet 15. mai 2012 Hei! Jeg og sambo fikk en valp for ca 4 uker siden, som vi nå trenger å begynne hjemme-alene trening med. Sambo jobber mye hjemmefra, og jeg studerer, så hittil har hun ikke trengt å være alene. Dette kan bli et litt langt innlegg, så jeg håper noen vil ta seg tid til å hjelpe 1. Hun følger som regel etter meg overalt, svært sjelden blir hun igjen i stuen feks. alene. Uansett om hun sover, leker eller spiser godbit følger hun etter. Hvis hun ikke følger etter, følger hun iallefall med på at jeg forlater rommet, og at jeg kommer tilbake. Hvis jeg går på do og sambo ikke er sammen med henne sitter hun utenfor døren og venter på at jeg kommer ut igjen. Er dette normalt? Etter 4 uker hos oss? 2. Vi har en flott "lekegrind" for hunder, som hun har buret sitt, vann og mat + leker i. Det har stått på samme plass med døren åpen siden hun kom hjem for første gang. Buret flyttes om natten, da hun sover i det, men inne på vårt rom. Hun er i grinden ca. 1-2 timer per dag, mens jeg dusjer, tar oppvask, klesvask etc. som gjør at jeg ikke kan følge med på hva hun gjør, og helst ikke kan ha henne imellom beina mine. Hun får sånn ball med godbiter i når hun går inn. Så fort jeg forlater rommet griner hun. Det kan være grining av og på helt til jeg kommer tilbake, eller det kan gi seg fort, det er forskjellig fra gang til gang. Som regel begynner hun å grine først når ballen er tom for godbiter, og da sitter hun å ser etter meg. Hvis jeg er frem og tilbake går hun også frem og tilbake for å hele tiden se i min retning. Hun leker ikke med lekene sine eller slapper av i buret. Jeg ignorerer henne når hun griner og går ikke tilbake i rommet mens hun holder på. Jeg slipper hun bare ut når hun har roet seg ordentlig. Hvorfor slapper hun ikke av? Hva kan jeg gjøre for at hun skal kunne ha det fint i grinden si alene? 3. Hun har sovet i buret sitt fra første natt. Hun har et fåtall ganger lagt seg der for å slappe av av egen fri vilje, men vil aller helst sove på teppet under føttene mine ved sofaen. Nettene går helt fint, uten så mye som et pip fra buret, men det står slik at hun kan se meg i senga. Hun er ikke trent til å være i bur noe mer enn det. Hun er vant med å være fri i stue/gang/kjøkken, med unntak av da hun er i grinda som nevnt. Jeg stoler på at hun er husren, men jeg stoler ikke på at hun ikke kommer til å bite i stykker ting, derfor vil jeg ikke ha henne løs mens hun er alene. Ikke før hun er eldre og til å stole på. 4. I går startet jeg alene-hjemme trening. Jeg satte henne i grinden, gav henne ballen med godbitene og sa "er snart tilbake" og gikk ut døra. Kom inn igjen uten å vente et sekund en gang, og sa "Hallo". Gikk ut av hennes syne og snudde, for så å si "er snart tilbake" og gå ut og inn igjen. Slik fortsatte jeg kanskje 10 ganger, mens hun drev med ballen sin. Da hun var ferdig satte hun seg for å se i min retning, som alltid. Der satt hun og fulgte nøye med, mens jeg fortsatte et par ganger. Deretter ventet jeg 1 sekund utenfor et par ganger, og jobbet meg opp til 3 sekunder, før hun plutselig begynte å pipe. Da begynte jeg å gå ut og inn igjen uten å vente i det hele tatt. Hun satt å fulgte med. Et par ganger ble jeg stående utenfor å vente 1-2 minutter mens hun gråt, slik at jeg kunne gå inn igjen da hun var stille. Da det gikk fint uten grining en stund tok jeg noen godbiter og heiv inn i buret hennes også gikk jeg ut og inn igjen. Denne gangen begynte hun ikke å se etter godbitene en gang, hun bare satt og fulgte med på meg. En gang hoppet hun opp og lente seg på grinden, men gikk ned igjen. Er det feil å anta at hun "klarer seg bra" når hun faktisk bare er opptatt med godbitene, og egentlig nesten ikke har merket at jeg er borte? Er det et dårlig tegn at hun sitter å ser på meg? Antar det ikke er positivt at hun er mer opptatt av å se på meg gå ut og inn, enn å finne godbitene sine.. Har jeg gjort en OK trening, og bør jeg fortsette slik hver dag, eller kan jeg gjøre noe annerledes? Tror dere det hadde vært bedre å ha henne kun i buret og fjerne grinden? Evt. sette opp grinden slik at hun har tilgang til feks. hele gangen (ganske stor plass)? Setter stor pris på all hjelp jeg kan få, har aldri hatt egen valp før, og det er veldig viktig for meg at hun blir en selvstendig og trygg jente. Hun vil aldri måtte være elene hjemme mer enn 3-4 timer per dag. Vi elsker henne over alt, men begynner å bli litt redde for at hun er FOR avhengige av meg/oss. På forhånd takk.
Nalaya Skrevet 15. mai 2012 #2 Skrevet 15. mai 2012 Dette du skriver er helt normalt. Du må bare fortsette med treningen. Er dette en liten selskapshund? De blir ofte mye mer knyttet til eier og mange kan synes at det er helt forferdelig å bli forlatt. Hunden min var sånn helt fram til han ble 6 måneder, da sluttet han å bry seg om at jeg gikk ifra ham. Det eneste jeg ville forandret på er at du ikke trenger si noe som helst til valpen før du går ut, nå vil hun høre "er snart tilbake" hun vil da mest sannsynligvis slutte med det hun driver med og stirre på deg, for så å pipe når du går ut. Gjør som ingenting, du trenger nesten ikke ta på deg skona i begynnelsen en gang, bare gå ut. Vent slik som du gjør til hun ikke hyler mer, men vent lenge nok til at hun har vært stille en stund. Går du inn for raskt etter hun har hylt kan det være at hun tenkte "Ah, det var godt jeg hylte for da hørte hun meg og kom inn igjen" Dere kan også flytte valpen ut i gangen, slik at hun sover der om nettene. Da kan en av dere sove ute i gangen med henne noen netter, og flytt dere lengre vekk fra buret/grinda for hver natt. Dette kan være en fin og myk trening for hunder å lære å være alene på. Alene hjemme trening tar ofte litt tid, men bare vær tolmodig
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #3 Skrevet 15. mai 2012 Dette du skriver er helt normalt...... Tusen takk for svar Nalaya! Var enegtlig veldig godt bare å få bekreftet at hennes oppførsel er normal. Har vært litt bekymret for separasjonsangst. Ja, det er en liten selskapshund! Hva slags rase har du? Vi har en Malteser. Har lest ganske mye om dette rundt om kring på nettet nå i dag, og har skjønt at det ikke lønner seg å si noe ja, så takk for det tipset. Det skal jeg gi meg med! Jeg er veldig forsiktig med å ikke gå inn når hun gråter. Det jeg lurer på er om jo mer tid hun bruker på godbitene, jo lenger klarer hun seg. Har lest noen steder at folk fryser ned med godbiter og peanutsmør eller leverpostei, og da kan hunden være opptatt i en halvtime! Men hvis jeg gjør dette for henne, vil hun jo egentlig ikke "klare seg" i en halvtime, hvis du skjønner... Hun blir også helt vill feks. hvis sambo kommer ut i stuen etter å ha sovet lenger enn oss. Bør han da ignorere henne til hun roer seg slik som han ville når han kommer hjem i inngangsdøra? Også, bør vi slutte å prate med henne og dulle med henne hele tiden, rett og slett la hun være litt mer selvstendig? Kun prate til henne og søke kontakt når vi vil noe spesiellt (mat, lek, trening, tur)? Vil helst ha henne på soverommet om nettene, så vil helst prøve uten å flytte henne ut i gangen. TS
Nalaya Skrevet 15. mai 2012 #4 Skrevet 15. mai 2012 Tusen takk for svar Nalaya! TS Har selv en Fransk Bulldog som er gæææærn etter folk Hehe! Jeg kjøpte en slik kong (har den ennå selv om hunden er 3 år) fylte den med leverpostei og la den i fryseren, da måtte han jobbe lenge med å få ut godisen Så det kan veldig godt være en ide å gjøre Samboeren bør ignorere henne når hun er så giret for å se ham. Det kan virke litt frekt, i og med at valpen bare gjør alt for å vise glede. Men det er smart å lære valpen fra tidlig av å være rolig i hilsesituasjoner, og at det ikke lønner seg å gire seg opp. Her har jeg gjort feil, og min hund er sinnsykt dårlig på å hilse ennå, selv om han er 3 :-S Dette kan også hjelpe til med at valpen blir roligere og mer harmonisk Det kan være greit å gi hunden litt tid for å komme til ro ja, så la vær å gi henne oppmerksomhet hele tiden Men vet at dette er vanskelig når det er en liten hvit ulldott det er snakk om Ok, men da fortsetter dere med å ha henne på soverommet Jeg måtte flytte min ut av rommet da han fikk allergi for husstøvmidd, og det florerer det av på soverommet men merket en veldig bedring på selvstendigheten når han måtte sove på puta si i gangen
Sulosi Skrevet 17. mai 2012 #5 Skrevet 17. mai 2012 Den oppmerksomheten dere gir hunden som valp vil den også forvente som voksen, litt viktig å ha i bakhodet når man tenker på hvor mange år en hund lever. Hjemme alene trening...jeg setter hunden inn på badet, dvs den følger etter meg inn. Den har en egen liggeplass på badet og der ligger den når jeg er på do, pusser tenner, dusjer osv. Når jeg skal gå gjør jeg som normalt i rolig tempo, følger mine vanlige rutiner. Men, siste jeg gjør før jeg går ut døra er å pusse tennene (selv om jeg allerede har gjort det), setter radioen på lavt og gir hunden en tørket strup eller lignende. Så går jeg bare rolig ut, lukker døren som ingenting. Hunden er oppslukt i strup-snopet sitt og når den er spist opp er det gått såpass lang tid at hun har glemt hvorfor hun er på badet. Dette har jeg gjort i fire uker nå og i dag la hun seg faktisk til på badet uten snop og uten å klage. Det ser ut til at hun har skjønt at radio på betyr "bli her", mor kommer igjen.
Gjest Skrevet 18. mai 2012 #6 Skrevet 18. mai 2012 Gå gjerne en litt lengre tur også før du skal dra ut! Min sloknet omtrent sekundet etter jeg gikk ut døra og sov lenge da! Første gangene var jeg bort 2-3 timer og han sov helt til jeg kom hjem igjen. Våknet jo at jeg kom inn døra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå