AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #1 Skrevet 15. mai 2012 En times flytur i går morges, med barn på alle kanter. Helt grusomt! Barnet bak meg sparket i setet, slo i bordet, plapra/skreik i ett sett. Barnet ved siden av hun bak meg, pratet og pratet. Hvorfor må barn prate så høyt?? Barnet på skrått foran meg, sang og sang. Hvorfor må de på død og liv synge så hele flyet hører? Barnet noen rader foran hylte og skreik. Dette var tidlig på morgenen, og jeg var ufattelig trøtt. Ville bare sove. I stedet fikk jeg spark i setet, og konstant bråk fra barna. Enset ikke de voksne rundt, bortsett fra en mann som lo da ett av barna ropte ut: "det kiler i tissen!" når vi skulle lande. Nå var jeg heldig med at det var en såpass kort flytur. Vil ikke tenke på hvordan turen hadde vært i mange timer. Går der ikke an å samle barnefamilier i ett område av flyet? Gjerne isolert fra oss andre. Jeg har ikke bedt om å sitte i en barnehage. 6
Eudyptula Skrevet 15. mai 2012 #3 Skrevet 15. mai 2012 Du må ha vært uheldig. Jeg har flydd charter sammen med hauger av barnefamilier flere ganger, uten å ha blitt nevneverdig plaget. At folk prater må man tåle når man reiser kollektivt, og noen ganger gråter barn uten at man får gjort noe med det. (Flyduren demper da mye av det?) Når det er sagt, sparking i setet, kasting av ting osv, må man kunne slippe. 1
Gjest Annaires Skrevet 15. mai 2012 #4 Skrevet 15. mai 2012 Går der ikke an å samle barnefamilier i ett område av flyet? Gjerne isolert fra oss andre. Jeg har ikke bedt om å sitte i en barnehage. Da kan du jo kjøpe buisniss eller førsteklasse. Der pleier det ikke være så mange barn. Sånn ellers så er det jo mange forskjellige folk man ønsker å isolere seg for. F.eks satt jeg på en lang flytur fra Kenya til Brussel ved siden av en mann som luktet så grusomt at jeg holdt på å kaste opp, så Folk som lukter vondt kunne jeg tenke meg kunne hatt en egen sone på flyet. Også har man den guttegjengen som skal på guttetur da.. Som skåle rog hoier og bråker allerede før man går på flyet. En sone for dem også... Barn er en del av samfunnet vårt, på lik linje med meg og deg. Desverre så er det ikke alle voksne som er like flinke til å ta hensyn til andre, og da smitter det jo oftest over på barna dems. Du kunne fint løst problemet selv, i stedet for å sitte og irritere deg, med å sagt i fra til a; Barnet selv, eller b; Foreldrene til barnet, eller c; en flyvertinne. 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #5 Skrevet 15. mai 2012 Jeg har ikke bedt om å sitte i en barnehage. Jeg har ikke bedt om å sitte med folk som tar opp begge armlenene. Jeg har ikke bedt om å sitte med folk som har så høy musikk på at det høres selv om du har øretelefoner på. Jeg har ikke bedt om å sitte med folk som skravler høylytt med nabomannen. For nei, jeg er ikke interessert i å høre om de nye soveromsgardinene, at Britt er utro med Jan eller hvor flink lille Nina har blitt til å bæsje på potte. Jeg har ikke bedt om å sitte med folk som stinker røyk og/eller parfyme. Jeg har ikke bedt om å sitte med folk som slafser høylytt, har med seg potetgull som de knasker på med åpen munn eller har medbrakte brødskiver med stinkende pålegg som kaviar, egg eller makrell i tomat. Jeg har ikke bedt om å sitte med folk som må på do hvert tiende minutt. Jeg har ikke bedt om å sitte med folk som snorker. Jeg har ikke bedt om å sitte med folk som tror at fordi ingen kan høre prompen din så lukter den ikke. Eller kanskje vi alle hadde fått litt hyggeligere flyturer hvis vi var bittelitt mer tolerante? 8
Silfen Skrevet 15. mai 2012 #6 Skrevet 15. mai 2012 Jeg har vært mer uheldig med fulle folk på fly. Ekle, fulle, stinkende mannfolk som ikke kjenner sin plass. Går frem og tilbake og tafser på folk, snakker til mine unger (nei, takk, fulle folk får IKKE lov til å nærme seg mine barn!), synger og skråler og er i det hele tatt sjenerende. Mannfolk burde samles i bagasjeområdene på flyet, så kunne vi som oppfører oss få ha flyet for oss selv.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #7 Skrevet 15. mai 2012 Jeg syns flysyke og illeluktende folk bør sitte bakerst, ungene ligge i hattehylla og fulle folk plasseres i bagasjeområdet sammen med fnisende fjortisser. 5
Øydis Skrevet 15. mai 2012 #8 Skrevet 15. mai 2012 Barnegråt tenker jeg alltid ikke er til å unngå, spesielt babyer tror jeg må ha litt av en opplevelse der oppe i luften. Når de imidlertid blir så store at det går an å snakke til dem, må det være lov til å si ifra. Sparking og slåing som går utover andre er ikke greit! Ofte hjelper det at en fremmed snakker til barna i stedet for foreldrene, da har man overraskelsesmomentet på sin side. Har alltid ørepropper i veska når jeg flyr, i tilfelle bråk og jeg vil sove.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #9 Skrevet 16. mai 2012 Jeg blir forbannet på det du opplevde, men ikke på barnet - det er virkelig ikke barnets feil. MEN foreldrene som sitter der og faktisk lar barna sine spenne i setet og herje rundt omkring. Det er faktisk overaskende mange som faktisk ikke irettesetter barnet sitt, eller som ser ut til å bry seg nevneverdig mye om andre enn seg selv, og at de skal klare å komme seg gjennom flyturen. Smekk på fingrene til de udugelige foreldrene sier jeg! For ja - det er dårlig oppdragelse. 2
The Kitten Skrevet 17. mai 2012 #10 Skrevet 17. mai 2012 Jeg synes barn på fly stort sett oppfører seg ganske greit, og har aldri vært nevneverdig plaget. Min bror opplevde en gang at ungen bak ham sparket konstant i setet hans. Moren så dette, men sa ingenting til ungen. Så min bror snur seg, ser på ungen og sier: "Det er en veldig viktig skrue under setet ditt. Hvis du ikke sitter helt i ro, risikerer du at det kommer et hull, og setet ditt faller ut mens vi er i luften." Moren ble sinna, men ungen satt i det minste i ro resten av flyturen. 4
Dolce Skrevet 17. mai 2012 #11 Skrevet 17. mai 2012 Min bror opplevde en gang at ungen bak ham sparket konstant i setet hans. Moren så dette, men sa ingenting til ungen. Så min bror snur seg, ser på ungen og sier: "Det er en veldig viktig skrue under setet ditt. Hvis du ikke sitter helt i ro, risikerer du at det kommer et hull, og setet ditt faller ut mens vi er i luften." Moren ble sinna, men ungen satt i det minste i ro resten av flyturen. Den kommentaren må jeg huske! 1
shortstories Skrevet 17. mai 2012 #13 Skrevet 17. mai 2012 En gang jeg fløy fikk jeg plutselig et barn i fanget(?) Og der satt hun i et par timer. Samtidig løp det barn i midtgangen og hoiet og skrek. Den gangen sluttet jeg å ta spark i ryggen på flysetet med et smil. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #14 Skrevet 17. mai 2012 Jeg velger å putte sov-i-ro i ørene mine, eller så hører jeg på musikk for å slippe bråket rundt meg. Jeg gir beskjed om noen sparker i seteryggen, rett og slett fordi de har gått av å lære at det ikke er greit å gjøre slike ting. Har heldigvis bare måtte si i fra en gang, og det barnet sluttet. Jeg selv syns faktisk ikek barna er de verste, for de som har fått litt for mye å drikke kan være mye mer høylydt enn barna. Men av en eller annen merkelig grunn, er det greit med fulle folk men små barn som er så små at de ikke alltid tenker over hva de gjør og hvordan de gjør det, er de vi skal klage på. 1
Shoes Skrevet 18. mai 2012 #15 Skrevet 18. mai 2012 Har ofte vært plaget av disse barna. Babyer som gråtskriker er en ting, regner med at foreldrene gjør det de kan, det er vel ikke alltid så lett å få babyen til å slutte. Slitsomt å høre på i lengden, men sånn er det. Når det gjelder større barn som løper rundt i midtgangen og skriker og skråler og sparker i setene og andre unødvendige ting, så er jeg enig med de som har sagt at det ikke er selve barna, men foreldrene som er problemet. Hvor vanskelig kan det være å si fra til ungen sin at sånt ikke er greit? 2
gustav Skrevet 18. mai 2012 #16 Skrevet 18. mai 2012 Det BURDE være mulig å unngå at poden plager livet av medpassasjerer. Det krever bare littebitte mer av forelderen. Blant annet at den voksne gir oppmerksomheten sin til ungen istedenfor boka eller ipoden. Og at den voksne har tenkt over problemstillingen på forhånd, snakket med barnet om hvordan oppføre seg på fly, at flyreisa tar lang tid og at man har pakka ned ting i håndbagasjen som kan lekes med. Heller flere små enheter enn få store. Og ting man kan kose seg SAMMEN med mens man er veldig nøye med å bruke lav innestemme. Så blir kanskje flyreisa en morsom ting istedenfor en prøvelse, både for familien og medpassasjerene.. Har du normalt ikke kontroll på poden, er selve flyturen dessuten et dårlig tidspunkt å forsøke ta grep; trasshyl er ukult fra få meters avstand. Vær snill å forsøke lirking under flyturen, så tar dere heller selve oppdragelsen når dere er fremme, ok? Og til de som føler seg støtt: neida, selvfølgelig er det nærmest umulig å få en baby med øreverk å stoppe å gråte. Og de allerfleste barn oppfører seg da skikkelig! Det er bare de veldig få unntakene vi husker, hvor det er foreldrene som ikke bryr seg som automatisk skaper setesparkende smådjevler. Og joda, jeg har barn selv, og vi flyr jevnlig. Flyturer kan -og burde- være moro de, for alle! 2
Silfen Skrevet 18. mai 2012 #17 Skrevet 18. mai 2012 Er det bare gutter som oppfører seg dårlig på fly?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #18 Skrevet 18. mai 2012 Selv om jeg hater at barn gråter, så kan jeg forstå at små unger gråter på fly når de får vondt. Det er fryktelig irriterende, men det er lite foreldrene kan gjøre med det. Det jeg IKKE tåler, er barn som sitter urolig, sparker, hyler, bråker, springer og lager leven på andre måter. Foreldrene kan ikke la unger holde på slik på steder der det er andre personer (og i alle fall ikke på fly/buss/tog!), og har de ikke såpass kontroll på ungene sine at de får dem til å sitte stille og holde kjeft, så får de vente med å reise til de klarer det. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå