Gå til innhold

Hjelp! noen som handlet på ebay??

pia.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har bestillt en figur til å ha på toppen av bryllupskaken.

Er det noen her som har handlet på ebay?

Det er ca. 2 uker siden jeg bestillte, har fått beskjed om att det vil bli sendt.

Noen som har en ide om hvor lang tid det vil ta???

hilsen pia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bare lurte på.. Når man kjøper sånne "småting" som det dere har handlet på ebay, hvor mye xtra blir det i frakt/toll ect? Jeg så en fin ganske rimelig tiara der, men hvis prisen blir doblet etter alle xtra-avgifter er jo litt av poenget med å handle der borte..12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ikke noe i toll og bare $5 i frakt.. det var jo bare et kjede.. men det burde vel være omtrent det samme for en tiara..?!

Tror man slipper toll på varer under 200kr. Få selgeren til å skrive en lavere verdi og evt. "Used/2nd Hand" på pakken så er det større sjanser for at du slipper å betale noe mer. icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har brukt e-Bay og PayPal flere ganger.

Man betaler moms og eventuell toll av alle varer man faktisk har betalt mer enn 200kr for. Hvorvidt varen er ny eller brukt spiller ingen rolle*.

Må man betale moms betaler man faktisk moms for frakten og tollen også! I tillegg kommer et fortollingsgebyr på 149-165kr avhenging av fortolleren (vanligvis Posten)*.

Som regel ser fortolleren (vanligvis Posten) bare på tolldeklarasjonen, og det er riktig at dersom den sier at innholdet har en verdi som tilsvarer mindre enn 200kr, blir varen tollfri*. Vær oppmerksom på at innholdet i en del pakker blir kontrollert av tollvesenet (stikkprøver*). Dersom pakken inneholder en kvittering som viser at varen har en større verdi enn tolldeklarasjonen, må man likevel betale! Tollvesenet kan dessuten kreve å få se dokumentasjon på hva varen har kostet.

Når det gjelder porto fra USA (er det der du har kjøpt den?), vil den for pakker, normalt ligge på 150kr og oppover avhengig av hvilket transportbyrå og hvilken transportmåte avsender bruker.

Dersom avsender er villig til å sende varen som gave, kan man slippe toll. Mange avsendere vegrer seg for å gjøre dette, siden det ikke er lov. Jeg synes ikke detter er en løsning å anbefale og har aldri gjort det selv. Mange avsendere (særlig privatpersoner) setter automatisk tollklareringsverdien lavt, da de vet dette vil spare kjøper for tollutgifter.

Så til det pia spurte om:

Dersom pakken glir rett igjennom tollen, vil det som nevnt ta ca 10 dager fra USA. Dersom den blir kontrollert av tollvesenet kan det ta 1-2 uker legere tid*, kanskje mer (byråkrati). Dessuten er det ikke alltid avsender poster pakken med en gang heller, så man får smøre seg med tålmodighet og bestille i god tid.

*): Vi har tatt kontakt med tollvesenet for å få klarhet i disse spørsmålene.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...