Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg så lei av at de siste kiloene jeg vil ha vekk sitter som støpt.

Jeg er ikke overvektig, men har 5 kg jeg veldig gjerne skulle vært foruten.

Noe gjør jeg i hvertfall feil på veien.

Jeg forsøker å spise mindre som fører til at vekten synker med 0,5-1kg, men da klarer jeg ikke å yte maks på trening.

Blir fort sliten og litt svimmel da.

Når jeg spiser "normalt" (se nedenfor) går vekten tilbake der den var og står deretter bom stille.

Jeg spiser ikke usunt heller.....

Et eksempel på mat per dag er:

Frokost: 1 pære eller ett knekkebrød med hvitost eller skinke

Lunsj: Salat med skinke eller kylling + 1 kokt egg ELLER 2 Wasa havreknekkebrød med 1-2 kokt egg + kaviar

Middag: Kjøtt/kylling eller fisk med poteter og grønnsaker eller salat

Drikke: lettmelk, vann og tomatjuice

Jeg har nå meldt meg inn Mylog.no for å skrive opp alt jeg spiser og drikker for å holde en kontroll på hva jeg spiser.

Hvor mange kalorier bør jeg ligge på per dag for å gå ned i vekt?

Finnes det et sted jeg kan regne ut dette?

Takker for tips og hjelp :-)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du spiser alt for lite.

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg tror faktisk at du spiser for lite! For en vektnedgang på 0,5 kg/uke bør du ligge 500 kcal i underskudd i forhold til ditt dagsbehov, dvs at hvis du har et dagsbehov på 2000 kcal/dag, bør du legge deg på 1500 kcal/dag. Ditt daglige kaloribehov kan du regne ut her.

Skrevet

Gjør jeg?

Hvor mye bør jeg da spise for å gå ned i vekt, mye mer eller?

Har forstått det sånn at om man spiser lite så stopper forbrenningen opp og man går ikke ned.

Jeg hadde en periode i livet mitt for noen år tilbake hvor jeg jobbet mye og rett og slett glemte flere måltider.

Ble til litt middag eller et par, tre brødskiver per dagen.

Var selvfølgelig ikke sunt, men jeg raste ned i vekt og det tok lang tid før de kiloene kom på igjen.

Det er ikke noe jeg gjør igjen selvfølgelig, men derfor er det rart at det blir sagt dette med at forbrenningen stopper og at man da ikke går ned.

Tar gjerne i mot tips på hvor mye jeg bør spise for at kroppen skal forbrenne bort de 5 kg jeg ønsker.

Prøver gjerne å spiser meg for jeg er veldig glad i mat :-)

Gjest Liss`pia
Skrevet

Enig med de andre, du spiser for lite. Trener du kondisjon eller styrke?

Skrevet

Da har jeg regnet ut at jeg trenger 2000 kalorier per dag og da ved en vektnedgang bør jeg ligge på 1500 kalorier per dag.

Jeg trener følgende:

Tirsdag

1 time Zumba

1 time stram opp

Torsdag

1 time styrke

Lørdag

1 time rask gange

(Noen uker får jeg bare trent 1-2 av disse øktene)

AnonymBruker
Skrevet

Hun spiser lite, men det er jo ikke grunnen til at hun ikke går ned i vekt. Færre KCAL=mer ned i vekt. Det er ikke sånn at forbrenninga stopper når en spiser veldig lite mat. Jeg er så lei av det tulleargumentet!

TS, enten spiser du mer enn du tror, eller så burde du gå og få sjekket stoffskifte, for å spise så lite samtidig som du trener endel skulle fått deg ned i vekt. Trener du mye tung styrke sånn at noe av forlaringen kan være økt muskelmasse?

• Liker 4
Skrevet

For å finne ut om jeg spiser mer enn jeg tror skal jeg fra i dag logge alt jeg spiser og drikker for å få avklart det.

Det kan være som du sier at jeg spiser eller drikker mer enn jeg tror....

Jeg trener styrke, men ikke så tungt at det skal påvirke i så stor grad tror jeg.

Gjest Nanne70
Skrevet

Hun spiser lite, men det er jo ikke grunnen til at hun ikke går ned i vekt. Færre KCAL=mer ned i vekt. Det er ikke sånn at forbrenninga stopper når en spiser veldig lite mat. Jeg er så lei av det tulleargumentet!

TS, enten spiser du mer enn du tror, eller så burde du gå og få sjekket stoffskifte, for å spise så lite samtidig som du trener endel skulle fått deg ned i vekt. Trener du mye tung styrke sånn at noe av forlaringen kan være økt muskelmasse?

Det er vel ingen som har hevdet at forbrenninga stopper, men det er ikke forsvarlig å ligge i for stort kaloriunderskudd heller. Uten at jeg har noe vitenskapelig belegg for det, så har jeg selv erfart at vektnedgangen har stagnert etter en periode med stort kaloriunderskudd, og at det da har fungert å spise litt mer i en kort periode for å få fart på saker og ting igjen :) Vel og merke i kombinasjon med trening.

AnonymBruker
Skrevet

Når man er såpass forvirret er det greit å logge inntaket! Jeg klarer heller ikke yte på trening hvis jeg har spist lite, det er ikke aktuelt. Legg deg på 1500 kalorier og spis mye proteiner.

Skrevet

Jeg tenker at i tillegg til et velbalansert kosthold bør du trene mer og gjerne litt annerledes.

I stedet for en times rask gange bør du prøve på en times jogging.

Jeg ville lagt inn tre kardioøkter i uka og to styrkeøkter. Er neimen ikke sikker på hvor effektiv zumba er, selv om det er gøy vil du ha mye større utbytte av løping. Men det blir en prioriteringssak. Hvis zumba er det som skal til for å trene for deg, så hold fast på det.

Vær også aktiv i hverdagen. Sykle eller gå til jobb og butikken, ta trapper og aldri heis/rulletrapp.

Gjest Liss`pia
Skrevet (endret)

Løp mer, gjerne intervall, da vil det skje saker vettu. I tillegg som noen andre sa; spis mer proteiner og tren mer variert. Har du fulgt det treningsprogrammet lenge er det ikke rart du har stagnert. Du MÅ ut av din egen komfortsone! Du kan f.eks.ta proteintilskudd etter trening, evt.lage proteinpannekaker, det er nam nam :rodmer: Jeg vil også råde deg til å bruke målebånd istedenfor vekt :jepp:

red.Det kan være lettere for deg å begynne med intervall istedenfor løping. Du kan f.eks.begynne å gå fire minutter og løpe fire minutter med høy puls, det holder da med en halvtime. Da vil både kondisjonen din øke og fettet forbrennes ;-) Sett deg mål, som f.eks.at du skal klare å løpe fem km på en halvtime innen et tidsrom. Gjerne veksle ml.intervall og løping i jevnt tempo over tid (ville ikke begynt med en time!! vær litt mindre ambisiøs i starten ;-)

Endret av Liss`pia
Skrevet

Takk for mange gode innspill og tips.

Grunnen til at jeg velger rask gange og ikke løping er for at jeg har prolaps i ryggen som gjør at jeg får utrolig vondt om jeg løper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...