AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #1 Skrevet 14. mai 2012 Har veldig vond halsbetennelse og feber og usikker på om jeg kommer til å være i form til å ta eksamen om et par dager... Fastlegen min er ikke her i byen, og det frister lite å sitte å vente i evigheter for å få komme til hos en tilfeldig lege her i byen.. Slik formen er nå tror jeg ikke jeg orker å forlate senga... Har hørt at man kan ringe fastlegen på eksamensdagen, forklare hva som feiler en og få en legeerklæring fra han, holder det? Men hvordan får jeg denne legeerklæringen? Må fastlegen sende meg denne i posten? Den skal jo liksom leveres sammen med søknaden om eksamensutsettelse til fakultetet innen tre dager etter eksamensdagen, så det er jo ganske risky å stole på at jeg får dokumentasjonen i tide hvis det er per post.. Noen som vet hvordan dette foregår?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #2 Skrevet 14. mai 2012 du kan be om å få snakke med en annen lege, hvis det jobber flere leger ved legekontoret til fastlegen din. Du forklarer at du trenger legeerklæring pga sykdom ved eksamen osv.. denne kan du si at du plukker opp selv på legekontoret. Så henter du den når det passer deg.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #3 Skrevet 14. mai 2012 Du må til legen, han/hun kan ikke skrive en legeerklæring om sykdom uten at du er undersøkt og funnet såpass syk at du ikke kan ha eksamen. Egentlig burde du jo ha vært til legen allerede, i hvert fall hvis du mistenker halsbetennelse. Er den bakteriell, kunne du fått penicillin, som pleier å virke ganske fort. Dra til en lege i morgen, og så får du se om du kan ha eksamen om to dager. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #4 Skrevet 15. mai 2012 Om man må til lege eller ikke kommer helt ann på lege og sykdom. Om du ringer og sier du har fått omgangssyke, så er jeg helt sikker på at du ikke får komme til legen. Men halsbetennelse burde sjekkes, ihvertfall om du har hatt det en stund.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #5 Skrevet 15. mai 2012 Det er ulovlig å skrive ut sykemelding uten at du har vært hos legen, og som lege kan man straffes for dette (som i ytterste fall er å bli fratatt lisens og straffedømt, men det skal litt til). Du må enten til legen din (eller en vikar) eller legevakten.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #6 Skrevet 15. mai 2012 Det er ulovlig å skrive ut sykemelding uten at du har vært hos legen, og som lege kan man straffes for dette (som i ytterste fall er å bli fratatt lisens og straffedømt, men det skal litt til). Du må enten til legen din (eller en vikar) eller legevakten. dette er bare tull. hilsen lege 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #7 Skrevet 15. mai 2012 Det er ulovlig å skrive ut sykemelding uten at du har vært hos legen, og som lege kan man straffes for dette (som i ytterste fall er å bli fratatt lisens og straffedømt, men det skal litt til). Du må enten til legen din (eller en vikar) eller legevakten. Fikk svineinfluensa i eksamenstiden og da holdt det å ringe til fastlegen og prate med ham.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #8 Skrevet 15. mai 2012 dette er bare tull. hilsen lege Du burde da vite bedre. Man må undersøkes av lege for å kunne få sykemelding. Den kan i visse tilfeller tilbakedateres ved god grunn (umulig å komme til, manglende innsikt), men pasienten må likevel da undersøkes i ettertid. Fikk svineinfluensa i eksamenstiden og da holdt det å ringe til fastlegen og prate med ham. Det ble gitt unntak fra regelverket mens svineinfluensa gikk som verst.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #9 Skrevet 15. mai 2012 Det hender jo at man er så dårlig at man ikke kommer seg opp av senga. Men likevel må man jo ha sykemelding ved fravær på eksamen, så det må da være mulig å kunne ringe legen?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #10 Skrevet 15. mai 2012 Det hender jo at man er så dårlig at man ikke kommer seg opp av senga. Men likevel må man jo ha sykemelding ved fravær på eksamen, så det må da være mulig å kunne ringe legen? Du må til din lege eller legevakten uansett (i utgangspunktet samme dag, men ikke nødvendigvis). Man kan ikke diagnostisere pasienter over telefonen.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #11 Skrevet 15. mai 2012 Til min lege holder det at jeg sender en tekstmelding om at jeg er syk sånn og sånn og trenger time. Timen er da som regel noen dager senere og da er jeg i form igjen til å gå dit i det minste. Men siden jeg sa fra til legen, får jeg sykemelding på (evt. fra) den dagen jeg sa fra. Jeg kan ikke komme til legen og si at jeg har vært syk i tre dager, gi meg sykemelding fra dem, uten at jeg har sagt fra første dag. Da trenger jeg ikke å si fra dagene mellom beskjeden ble gitt og jeg fikk time hos legen. Kan legge til, for det har kanskje noe med det å gjøre, at dette er et relativt nystartet legesenter og de bruker den teknologien de kan.
LexSuperior Skrevet 15. mai 2012 #12 Skrevet 15. mai 2012 Tja.. Jeg ville ringt legen på forhånd og hørt jeg. Eventuelt hørt om du kan gå til noen andre hvis du må.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå