Zoë Castillo Skrevet 14. mai 2012 #1 Skrevet 14. mai 2012 Jeg har en 2 år gammel Acer Aspire laptop. Jeg har bredbånd fra Canal Digital, og en hvit Dlink router. Routeren er åpen (pga at jeg ikke kan å legge til passord). Alt har fungert fint hele tiden, med unntak av enkelte tilfeller av "bare lokal"-feilmeldinger, men det går over etter å ha restartet DLinken. I det siste har jeg imidlertid fått problemer med at laptopen ikke klarer å koble seg til routeren. Den eneste informasjonen jeg får er "Kunne ikke koble til DLink". Jeg har tilgang til naboens nett, og det fungerer oftere, men også det faller ut med jevne mellomrom. Signalstyrken er dårlig/middels, og naboen sier at de aldri har noen problemer med at det faller ut til dem. Problemet ligger altså på pcen min, men når jeg forsøker å oppdatere drivere e.l. på nettverkskortet får jeg beskjed om at jeg allerede har nyeste versjon. SÅ: Har du noen tips som kan hjelpe meg til et litt mer stabilt nett?
Lutetium 71 Skrevet 15. mai 2012 #2 Skrevet 15. mai 2012 Jeg har en 2 år gammel Acer Aspire laptop. Jeg har bredbånd fra Canal Digital, og en hvit Dlink router. Routeren er åpen (pga at jeg ikke kan å legge til passord). Alt har fungert fint hele tiden, med unntak av enkelte tilfeller av "bare lokal"-feilmeldinger, men det går over etter å ha restartet DLinken. I det siste har jeg imidlertid fått problemer med at laptopen ikke klarer å koble seg til routeren. Den eneste informasjonen jeg får er "Kunne ikke koble til DLink". Jeg har tilgang til naboens nett, og det fungerer oftere, men også det faller ut med jevne mellomrom. Signalstyrken er dårlig/middels, og naboen sier at de aldri har noen problemer med at det faller ut til dem. Problemet ligger altså på pcen min, men når jeg forsøker å oppdatere drivere e.l. på nettverkskortet får jeg beskjed om at jeg allerede har nyeste versjon. SÅ: Har du noen tips som kan hjelpe meg til et litt mer stabilt nett? Bruk nettverkskabel (plugg i der det står "LAN"), logg deg inn på ruteren, og velg en fast kanal på den (en som ikke brukes av f.eks naboen din). Jeg tipper du har problemer fordi dere begge bruker samme kanal. Du kan sjekke hvilke kanaler som er i bruk i nærleiken med inSSIDer. Deretter setter du selvsagt opp kryptering (WPA eller bedre - IKKE bruk WEP). Les i bruksanvisningen din, det er rimelig enkelt, og du har egentlig ingen unnskyldning for ikke å lære deg dette.
slask Skrevet 15. mai 2012 #3 Skrevet 15. mai 2012 Kryptering må du få slått på og tatt i bruk ellers får du aldri ha linja i fred for naboer. Eneste unntak er hvis du bor hundre meter fra nærmeste nabo og antall naboer kan telles på tre fingre. Du må altså lære deg hvordan du logger deg inn på den hvite boksen din. Jeg er vant til å gjøre dette med ethernet-kabel, men det er mulig det lar seg gjøre konfigurering trådløst også. Nettverk har forvirrende mange muligheter og det blir verre om man har to eller flere bokser koblet sammen.
Zoë Castillo Skrevet 15. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 15. mai 2012 Bruk nettverkskabel (plugg i der det står "LAN"), logg deg inn på ruteren, og velg en fast kanal på den (en som ikke brukes av f.eks naboen din). Jeg tipper du har problemer fordi dere begge bruker samme kanal. Du kan sjekke hvilke kanaler som er i bruk i nærleiken med inSSIDer. Deretter setter du selvsagt opp kryptering (WPA eller bedre - IKKE bruk WEP). Les i bruksanvisningen din, det er rimelig enkelt, og du har egentlig ingen unnskyldning for ikke å lære deg dette. Det er mulig jeg formulerte meg feil. Naboen bruker ikke mitt nett, han har sitt eget trådløse nett. Det er stabilt hos ham, men når jeg logger meg på det så faller jeg ofte ut. Dette er kryptert, men jeg har fått passordet. Mitt eget nett får jeg svært sjelden kontakt med, og dette er åpent. Jeg vet imidlertid at det ikke er noe feil med verken modem eller router, for smarttelefonen og ps3-en min får så og si alltid kontakt med både mitt og naboens nett. Skal jeg likevel følge oppskrifta di? Og ja, jeg må vel ordne meg med passord...
Lutetium 71 Skrevet 16. mai 2012 #5 Skrevet 16. mai 2012 Det er mulig jeg formulerte meg feil. Naboen bruker ikke mitt nett, han har sitt eget trådløse nett. Det er stabilt hos ham, men når jeg logger meg på det så faller jeg ofte ut. Som godt kan være fordi din egen ruter "jammer signalet" fra hans ruter, fordi din ruter sender på samme kanal (samme frekvens). Dette er kryptert, men jeg har fått passordet. Mitt eget nett får jeg svært sjelden kontakt med, og dette er åpent. Jeg vet imidlertid at det ikke er noe feil med verken modem eller router, for smarttelefonen og ps3-en min får så og si alltid kontakt med både mitt og naboens nett. Skal jeg likevel følge oppskrifta di? Og ja, jeg må vel ordne meg med passord... Finn frem bruksanvisningen til ruteren, finner du den ikke, finner du den alltids i form av en PDF fil på sidene til produsenten. Kjøp deg også en nettverkskabel, om du ikke har noen liggende (bruk den når du setter opp ruteren). De ser slik ut: Du får dem rimelig hos biltema og clas ohlson, og overpriset hos elektrokjedene. Etter du har satt opp ruteren din korrekt (med fast kanal, kryptering, passord mm), anbefaler jeg at du sletter alle innstillinger for trådløse nettverk du har på pcen din, på følgende vis: Klikk Start - skriv trådløs i søkeboksen - velg "Administrer trådløse nettverk" - høyreklikk hvert enkelt nettverk i lista, og velg "Fjern Nettverk". Når lista er tom, tar du en omstart på pcen. Deretter skal det være å bare koble seg til ruteren din, med det passordet du har valgt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå