Gå til innhold

Hva syns dere om hijab til uniform?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det blir brukt hijab til bunad og til korpsuniform, og at det er mange som ikke liker det. For min del blir det rart, men det er vel fordi jeg ikke er vandt med det. Vet egentlig ikke hva jeg føler for det det. Til bunad føler jeg at det blir feil. Bunad er så norsk ...

Men hva mener dere om bunad til andre uniformer som f.eks helsevesen og rettvesen?

Syns dere det er greit å møte en lege eller sykepleier med hijab, og hva syns dere om dommere eller politi med hijab?

Føler iallfall at hørselen til politi blir hemmet veldig ...

Kjør debatt! :popcorn: Men ta det rolig! Alle skal få lov å mene no'...

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

Jeg synes at det er greit til både leger og sykepleiere! Det vil vel til og med være mer hygenisk enn løst hår? Jeg vet at de aller fleste er veldig nøye med å holde hijaben ren.

På dommere og politi er jeg litt mer usikker, faktisk. Men vet ikke hvorfor.

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg synes ingenting om hijjab overhodet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes at det er greit til både leger og sykepleiere! Det vil vel til og med være mer hygenisk enn løst hår? Jeg vet at de aller fleste er veldig nøye med å holde hijaben ren.

På dommere og politi er jeg litt mer usikker, faktisk. Men vet ikke hvorfor.

Helt enig. Vet ikke hvorfor jeg hadde syntes det er rart at en kvinne i hijab skulle arrestere noen... Men kan være pga jeg aldri har sett det før så...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke noe som viser en persons religion i offentlige roller. Jeg ønsker at denne personen skal fremstå som mest mulig nøytral. Om du som tannlege, lege, butikkansatt bærer hijab spiller ingen rolle. Liker jeg det ikke så går jeg bare et annet sted.

• Liker 5
Skrevet

det er noe forbakset tull! En unioform, korps eller politi, skal være korrekt. Den blir IKKE korekt med religøse hodeplagg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bort med den hellsikkes hijaben sier nå jeg. Jeg ville neppe respektert politi med hijab.

• Liker 4
Gjest Tekola
Skrevet

Ytringsfrihet går også på at man skal ha lov til å uttrykke sin egen religion, og jeg ser faktisk ikke problemet med dette.

Skrevet

Ytringsfrihet går også på at man skal ha lov til å uttrykke sin egen religion, og jeg ser faktisk ikke problemet med dette.

Ytringsfrihet handler ikke om anarkisme...

• Liker 1
Gjest Tekola
Skrevet

Ytringsfrihet handler ikke om anarkisme...

Hvem har sagt noe om anarkisme? Ikke jeg, i hvert fall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke noe som viser en persons religion i offentlige roller. Jeg ønsker at denne personen skal fremstå som mest mulig nøytral. Om du som tannlege, lege, butikkansatt bærer hijab spiller ingen rolle. Liker jeg det ikke så går jeg bare et annet sted.

Enig.

Offentlig ansatt helsepersonell skal ikke kunne bære hijab under dekke av at det er hygienisk. Om det virkelig er hygienen det står på finnes det andre ikke-religiøse hodeplagg som kan brukes. Leger, sykepleiere, hjelpepleiere, NAV-ansatte, ansatte i andre kommunale etater, lærere, førskolelærere, ambulansesjåfører, politi, bussjåfører.., i det hele tatt, offentlig (og delvis offentlig) ansatte bør ikke bære religiøse og politiske symboler. Hva folk gjør i privat sektor får være opp til dem selv. Jeg tillater ikke hijab, caps eller lue på mine butikkansatte.

• Liker 4
Skrevet

Hvem har sagt noe om anarkisme? Ikke jeg, i hvert fall.

en uniform har én utforming. Den skal følges, alltid! Noe annet er og blir anarki. Det har INGENTING med yttringsfrihet å gjøre. Om du føler en uniform bryter med det du står for så får du la være å kle deg i den uniformen.

• Liker 3
Skrevet

Derfor handler jeg aldri der betjeningen bruker hijab. Jeg nekter å støtte dette gjennomført kvinnefiendtlige plagget.

• Liker 1
Skrevet

Derfor handler jeg aldri der betjeningen bruker hijab. Jeg nekter å støtte dette gjennomført kvinnefiendtlige plagget.

Hva mener du med det?

At kvinner tvinges til å bruke hijab? Som oftest så er dette faktisk et valg kvinnene selv tar, akkurat som at noen kristne kvinner velger å bli nonner og bruke hodeplagg.

Er et program som går påTLC tror jeg. Om amerikanske muslimer. Du burde se det.

Der er det flere kvinner som har gått uten hijab frem til de evnt selv velger å bruke det. Noen har alltid gått med det, noen begynte i godt voksen alder.

Skrevet

Selv bryr jeg meg ikke så mye om hva folk måtte bruke av hodeplagg.

Har vært på f.eks sykehus hvor indere har gått med turban og "scrubs" (husker ikke det norske ordet for det), eller muslimer med hijab og langermet under uniformen.

De var hyggelige og imøtekommende på samme måte som andre. De klarte til og med å gjøre jobben sin! Helt sant :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med det?

At kvinner tvinges til å bruke hijab? Som oftest så er dette faktisk et valg kvinnene selv tar, akkurat som at noen kristne kvinner velger å bli nonner og bruke hodeplagg.

Er et program som går påTLC tror jeg. Om amerikanske muslimer. Du burde se det.

Der er det flere kvinner som har gått uten hijab frem til de evnt selv velger å bruke det. Noen har alltid gått med det, noen begynte i godt voksen alder.

Men mange blir truet til det. Om de ikke går med hijab får de ikke respekt.

Jeg er forresten ganske lei av utenlandske menn som kommer til å norge og sier nedlatende ting til meg fordi jeg er norsk kvinne uten hijab... Når jeg går forbi dem ser de på meg og sier noe på et språk jeg ikke forstår...

Kvinne får ikke respekt om de ikke går på hijab, men jeg er ikke muslim engang, er "kristen" ...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

når man bærer en uniform.skal man kun bruke det som hører med uniformen.hadde legen min hatt noe slikt .hadde jeg ikke satt pris på det i det heletatt.jeg liker ikke at butikkansatte med uniform får lov å gå med det heller.jeg får ikke lov å ha på meg en lue eller noe ekstra til uniformen.hvorfor skal de få lov. jeg er ikke interessert i unntak for dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv bryr jeg meg ikke så mye om hva folk måtte bruke av hodeplagg.

Har vært på f.eks sykehus hvor indere har gått med turban og "scrubs" (husker ikke det norske ordet for det), eller muslimer med hijab og langermet under uniformen.

De var hyggelige og imøtekommende på samme måte som andre. De klarte til og med å gjøre jobben sin! Helt sant :jepp:

Ja, men de er greie og mindre kvinnefiendtlige.

Muslimske menn er så nedlatende over kvinner som ikke går på hijab, selv om de ikke er muslimske engang.

Jeg har også opplevd nedlatende kvinner med hijab som ser ned på meg ..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ta av meg piercingen min i nesen når jeg er på jobb, eller dekke den til med tape... men de muslimske jentene får bruke hijab ... vi jobber på sykehjem.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...