zmurfette Skrevet 29. januar 2004 #1 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg har alltid trodd at normal bordplassering i et bryllup er at brudgommen har bruden til bords, på den andre siden av bruden sitter hennes far og han har brudgommens mor til bords. På den andre siden av brudgommen sitter brudens mor som har brudgommens far til bords. Min tilkomne svigermor mener at dette er helt feil; at brudgommens foreldre skal ha hverandre til bords og sitte ved siden av ham mens brudens foreldre har hverandre til bords og skal sitte ved siden av henne. Hun påstår i alle fall at det er slik på vestlandet (hvor de bor), mens jeg (som stort sett har vært i bryllup på østlandet) bare har opplevd den først nevnte varianten. En annen ting...jeg har stort sett opplevd at man setter forloverne sammen ved siden av brudgommens far eller mor, mens her er svigermor på banen med at der skal besteforeldrene sitte og at forloverne skal ha sine partnere (og ikke hverandre) til bords. Noen som kan komme med noen innspill om hva som EGENTLIG er skikk og bruk? Og om dette er ulikt i ulike deler av landet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 29. januar 2004 #2 Del Skrevet 29. januar 2004 Hvorfor skal det være så riktig? Er det ikke dere som gifter dere? jeg hadde gjort det slik jeg selv ønsket at det skulle være, og bedt alle andre holde munnen sin igjen. Unnskyld meg om jeg ble litt irritert nå, men jeg blir det av slike mennesker som bare på irrettesette andre mennesker. Gjør som dere selv vil, for det vil være riktig for dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amelie Skrevet 29. januar 2004 #3 Del Skrevet 29. januar 2004 Uten at jeg er helt sikker, så tror jeg faktisk at det avhenger litt av hvor i landet man kommer fra! Har lest ett sted at det er sånn som du skisserer, mens min mor er enig med din svigermor. Heldigvis er min svigermor uten meninger (i alle fall akkurat i denne sammenhengen), og min mor lar oss bestemme. Så da så :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tari Skrevet 29. januar 2004 #4 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg har kun hørt om den varianten du beskriver uten at jeg skal følge den tradisjonen selv. Her blir svigermor og "sviger-stefar" sittende sammen og min søster (som også er min forlover) sitter sammen med min far da min mor er død. Min samboers forlover sitter sammen med sin kjære. Det fungerer helt fint for oss! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne Skrevet 29. januar 2004 #5 Del Skrevet 29. januar 2004 Her har jeg bare sett sånn som din svigermor sier. Bruden har sine foreldre ved sin side og brudgommen sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 29. januar 2004 #6 Del Skrevet 29. januar 2004 Her har jeg bare sett sånn som din svigermor sier. Bruden har sine foreldre ved sin side og brudgommen sine. Det er det jeg har sett også. På østlandet. Men det er jo dere som gifter dere og da bør det være dere som bestemmer også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 29. januar 2004 #7 Del Skrevet 29. januar 2004 Det er vel i alle fall ganske vanlig at ingen som er gift skal ha hverandre til bords, og dermed blir det også unaturlig at brudeparets foreldre skal ha sin egen ektemake til bords. Vi hadde besteforeldrene sittende utenfor foreldrene våre, og forloverene sittende rett forran oss med hverandre til bords og et par som er gode venner av oss på andre siden. Men man gjør akkurat som man selv vil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tari Skrevet 29. januar 2004 #8 Del Skrevet 29. januar 2004 Det er vel i alle fall ganske vanlig at ingen som er gift skal ha hverandre til bords' date=' og dermed blir det også unaturlig at brudeparets foreldre skal ha sin egen ektemake til bords.[/quote'] Dette er den dummeste "regelen" jeg vet om. Jeg har snakket med såå mange som syns det er mye mer koselig å få lov til å dele slike dager med partneren, enn å bli plassert sammen med noen vertskapet tror de passer sammen med. Derfor kommer vi til å sette par ovenfor hverandre på dagen vår. Men, dette er jo bare min mening. Folk må jo gjøre som de vil, det er jo da det blir vellykket! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 29. januar 2004 #9 Del Skrevet 29. januar 2004 Dette er den dummeste "regelen" jeg vet om. Jeg har snakket med såå mange som syns det er mye mer koselig å få lov til å dele slike dager med partneren, enn å bli plassert sammen med noen vertskapet tror de passer sammen med. Derfor kommer vi til å sette par ovenfor hverandre på dagen vår. Men, dette er jo bare min mening. Folk må jo gjøre som de vil, det er jo da det blir vellykket! Kan ikke være mer enig, og det mener de fleste jeg kjenner også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Tiili¤ Skrevet 29. januar 2004 #10 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg er fra vestlandet, og jeg har ikke hørt om "regelen"! Partnere skal da virkelig få sitte sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smofie Skrevet 29. januar 2004 #11 Del Skrevet 29. januar 2004 vi hadde det slik som du vil ha det,mine foreldre ved siden av brudeparet,og svigers utenfor der igjen.slik gjorde de det i kronprinsbryllupet ogsaa, hvis ikke jeg husker feil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Skrevet 29. januar 2004 #12 Del Skrevet 29. januar 2004 I vårt bryllup, og andre bryllup jeg har vært i gjøres det slik din svigermor sier. Hvis du er usikker kan du slå opp i en skikk og bruk bok, eller Gry sin bryllupsdagbok. :blunke: http://ez.kvinneguiden.no/article/articleview/38/1/2/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 29. januar 2004 #13 Del Skrevet 29. januar 2004 Det er nok avhengig av hvem som er vertskap. Dersom brudeparet selv er vertskap, sitter foreldrene hennes på hennes side, foreldrene hans på hans side, og det samme dersom begge foreldrepar stiller som vertskap. Dersom brudens foreldre stiller som vertskap, skal de omkranse brudeparet med brudgommens foreldre ved siden av seg. Men alle kan gjøre akkurat som de vil. Det er ingen som må noe som helst. Det skal være fest, og det er brudeparets dag - de bestemmer uansett hvem som er vertskap. De som blir sure, kan bare furte så mye de vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lullu Skrevet 29. januar 2004 #14 Del Skrevet 29. januar 2004 Hei! I vår familie er alle enige i at brudens far sitter ved siden av bruden, og brudgommens mor ved siden av sin sønn. Deretter partnere, dvs. brudens mor ved siden av brudens far, og brudgommens far ved siden av brudgommens mor. Dette blir litt tricky i min familie, da mamma og pappa er skilt, og begge er gift på nytt....... Må undersøke litt hva mamma og pappa helst vil, og vi blir nok enige til slutt. Godt mine foreldre ikke er bitre fiender :D Gjør som vi selv vil til syvende og sist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 29. januar 2004 #15 Del Skrevet 29. januar 2004 I bryllupsboken min står det at brudens far skal ha brudgommens mor til bords og omvendt. Vi kommer ikke til å gjøre det sånn. Mamman min skal sitte ved siden av pappan min og svigermor ved siden av svigerfar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilletrollet Skrevet 29. januar 2004 #16 Del Skrevet 29. januar 2004 I vårt bryllup så gjorde vi det sånn som det passet oss. Foreldrene mine satt sammen,og foreldrene hans satt sammen. Pappa hadde mamma tilbords selv om de er skilt. Men det fungerte veldig greit altså. Jeg har verdens beste svigerforeldre,og de la seg ikke oppi noen ting!! Heldigvis! Det var vår dag,og vi bestemte hvordan vi ville ha det. Lilletrollet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 30. januar 2004 #17 Del Skrevet 30. januar 2004 Dette var et spørsmål om hva som er rett i forhold til skikk og bruk, og i følge skikk og bruk skal ikke gifte par sitte sammen i selskap, ei heller bryllup. Det er ingen vits i å angripe meg fordi jeg sier det, for sånn er det faktisk! At mange er uenige i det har vi sett i uendelige diskusjoner her inne, og det viser seg altså at mange unge helst vil sitte sammen med mannen eller samboeren. Som jeg også skrev så gjør man selvfølgelig akkurat som man selv ønsker, også i forhold til dette. De som lar par sitte sammen gjør det jo ikke fordi de tror det er skikk og bruk, men fordi de vil gjøre ting på sin egen måte. Vær derfor så vennlig å ikke gjøre dette til en diskusjon om å splitte par eller ikke, for det har ingenting her å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jea Skrevet 30. januar 2004 #18 Del Skrevet 30. januar 2004 Hos oss skal vi ha det sånn att pappa sitter ved siden av meg med brudgommens mor til bords Og ved siden av brudgom sitter mamma og hun har brudgommens far tilbords.. Mine foreldre er skilt,derfor gjør vi det på denne måten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aelwyn Skrevet 30. januar 2004 #19 Del Skrevet 30. januar 2004 Jeg tror at det bladene kaller tradisjon er greit nok, men at man må ta det litt på skjønn også, hvem som går overens og ikke. Kan f.eks ikke ha mamma ved siden av Lurifuxen da de ikke er særlig til venner. Så tror kanskje man tar å gjør det slik at vi har folroverne våre nærmest oss og så foreldre,etc... (Litt vanskelig da mine er skilt og gift på nytt da....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christinamor Skrevet 30. januar 2004 #20 Del Skrevet 30. januar 2004 Og mht forlovere...Vi hadde E-formet bord, og hadde forloverne sittende innerst ved midt-streken i Een, tvers overfor oss. På den måten hadde vi direkte kontakt med dem under hele middagen, mens de holdt taler - og DET var koselig, i forhold til dersom de hadde sittet ved siden av oss, helt bortenfor foreldre og besteforeldre.... Bare en tanke...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå