Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten 2 år siden jeg kjøpte dyre støvler og i går sprakk de. Hvor mange år er garantien på dem? Kan jeg få dem byttet siden det er mindre enn 2 år nå?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må passe på støvlene hvis de er av naturgummi. De må settes inn med olje.

AnonymBruker
Skrevet

Du må passe på støvlene hvis de er av naturgummi. De må settes inn med olje.

Jeg tok veldig godt vare på dem, men ble fortalt at gummistøvlene ikke har særlig lang levetid. :tristbla:

AnonymBruker
Skrevet

Om det er garanti kan jo ikke vi fortelle deg, det er det jo du som må vite.

Reklamasjonsfristen i forbrukerkjøpsloven er i utgangspunktet to år, fem år dersom tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette vil da komme an på hva slags støvler det er snakk om.

Skrevet

Sitter med mobilen, så kan ikke gi deg linken... Men Google støvlettdommen (?).

Sak ihøyesterett hvor en forbruker hadde rettigheter på ødelagte støvletter. :)

Skrevet

Bruk i alle fall klagemuligheten (reklamasjonsretten), som er 5 år.

Hvis de er lite eller moderat brukt og ikke en gang ser slitt ut så må du for all del klage.

Antakelig er det lite gummimaterialer i dem og heller pvc (plast) som ikke tåler stort.

Folk er jo vant til å kjøpe billig skotøy som ikke holder mål dessverre. De er laget av dårlige plastmaterialer og gjerne innvendig papp-såle osv...

Skulle like å vite hvor mye disse egentlig koster å produsere, men tror det er veldig lite. Materialer - maks et par tiere. Arbeid/lønn, mye mindre...

AnonymBruker
Skrevet

Sitter med mobilen, så kan ikke gi deg linken... Men Google støvlettdommen (?).

Sak ihøyesterett hvor en forbruker hadde rettigheter på ødelagte støvletter. :)

Det er en veldig god dom, men den er ikke spesielt relevant her, da den omhandler selgers rett til avhjelp (retting av mangel). Den heter støvletthældommen btw :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruk i alle fall klagemuligheten (reklamasjonsretten), som er 5 år.

..

Nei, reklamasjonsretten er i utgangspunktet to år, fem år dersom tingen er ment til å vare vesentlig lenger enn to år, noe om ikke er gitt i et slikt tilfelle.

§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

Støvelhældommen er som nevnt over ikke til hjelp for dette spørsmålet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er en veldig god dom, men den er ikke spesielt relevant her, da den omhandler selgers rett til avhjelp (retting av mangel). Den heter støvletthældommen btw :)

Burde den ikke være relevant? Avhjelp = retting av vare eller omlevering (ny vare). TS ønsker jo ny vare.

Og uansett skriver TS at hun har hatt støvlene i under to år.

Endret av Solbærsaft
AnonymBruker
Skrevet

Burde den ikke være relevant? Avhjelp = retting av vare eller omlevering (ny vare). TS ønsker jo ny vare.

Og uansett skriver TS at hun har hatt støvlene i under to år.

Den er ikke relevant fordi den handler om selger kan møte et krav om omlevering med retting. Det er ikke spørsmålet her. Spørsmålet her er om det foreligger en mangel.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg vil bytte dem fordi skomakerne jeg snakket med sier de ikke kan repareres. Dessverre er modellen utsolgt i alle butikker og det ikke fins noe tilsvarende. Jeg fikk tilbud å velge andre varer for samme totalpris.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg vil bytte dem fordi skomakerne jeg snakket med sier de ikke kan repareres. Dessverre er modellen utsolgt i alle butikker og det ikke fins noe tilsvarende. Jeg fikk tilbud å velge andre varer for samme totalpris.

Ja, da må du da være fornøyd?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da må du da være fornøyd?

Jeg trenger støvler, ikke andre varer, men ja, bedre enn ingenting.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger støvler, ikke andre varer, men ja, bedre enn ingenting.

Kan du ikke få en tilgodelapp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...