AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #1 Skrevet 14. mai 2012 Venninnen min skal kjøpe leilighet ved hjelp av foreldrene. De skal kjøpe leiligheten og hun skal betale "leien". Hun har ikke nok egenkapital selv så de kjøper den på en måte for henne. (de stiller da ikke som kausjonister, slik som jeg har forstått det) Jeg er ikke sikker på om den kommer til å stå i hennes navn eller foreldrenes. Jeg har 40 k i egenkapital og klarer å betale 5 k i leie hver måned. Foreldrene mine kan ikke hjelpe på noen måter. Jeg lurer på om det er i det hele tatt mulig for meg på en eller annen måte å kjøpe meg inn i leiligheten hennes? Med såå lite egenkapital men likevel 5 k i leie som skal være en ganske bra pris. Jeg har nemlig regnet ut at hvis jeg betaler 5k i måneden i 5 år, noe som er tiden jeg kommer til å studere i den byen hun skal kjøpe leilighet i, så blir det 300 tusen. Hvis jeg kjøper meg inn så blir det da penger investert på en god måte, og ikke bare sløst ut vinduet. Men det er ikke spesielt realistisk, eller? Forventer seriøse svar
Chloe- Skrevet 14. mai 2012 #2 Skrevet 14. mai 2012 I min vennegjeng er det vanlig at om en kjøper leilighet, så leier den andre. Man kan ikke forvente å komme seg inn på boligmarkedet uten kapital, og du hadde jo måttet leie uansett om du ikke hadde hatt denne venninnen. 8
Gjest _La Femme Skrevet 14. mai 2012 #3 Skrevet 14. mai 2012 Jeg syns at det høres ganske dumt ut. Det er jo ikke gunstig for venninna di at du kjøper deg inn når hun allerede eier leiligheten. For henne er det mer gunstig at du betaler husleie. Og jeg vil vel tvile på at foreldrene hennes går med på denne ordningen, dersom det er de som har skaffet henne leiligheten? Og til slutt; hvorfor vil du bo sammen med venninna di? Har dere bodd sammen før? Mange får problemer når de skal bo sammen med venner. 5
Marwel Skrevet 14. mai 2012 #4 Skrevet 14. mai 2012 Om venninna di allerede har muligheten til ei leilighet alene med utleie så vil ikke det på noen måte være gunstig for henne at du kjøper deg inn, som nevnt over. Om venninna di skulle gå med på noe slikt, så må du få lån i bank og. Hørers ikke ut som du har noe særlig grunnlag for noe stort lån. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #6 Skrevet 14. mai 2012 Syns det høres ut som en ekstremt dårlig ide. Hvorfor?
Envy Skrevet 14. mai 2012 #7 Skrevet 14. mai 2012 Hvorfor? Fordi det med all sannsynlighet kommer til å skape masse trøbbel. 2
Glitnir Skrevet 14. mai 2012 #8 Skrevet 14. mai 2012 Er hun interessert i at du skal kjøpe deg inn? I så fall må du jo stille med en del av kjøpesummen, formodentlig som lån fra banken. 5000 i måneden blir neppe særlig stor eierandel eller særlig mye i lån, husk at med eierskap følger også andre utgifter enn ren husleie. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #9 Skrevet 14. mai 2012 Er hun interessert i at du skal kjøpe deg inn? I så fall må du jo stille med en del av kjøpesummen, formodentlig som lån fra banken. 5000 i måneden blir neppe særlig stor eierandel eller særlig mye i lån, husk at med eierskap følger også andre utgifter enn ren husleie. Jeg tror TS har tenkt seg at hun skyter inn 40.000 først og så 5000 i mnd i tre år og at hun så skal eie en andel tilsvarende 300.000. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #10 Skrevet 14. mai 2012 kanskje du glemte å skrive det, men det høres ikke ut som du har spørt venninna di om du kan få lov å kjøpe deg inn? virker bare som om du legger planer uten å høre med de som bestemmer først... 3
Chloe- Skrevet 14. mai 2012 #11 Skrevet 14. mai 2012 I bunn og grunn er det jo feil at hun/ foreldrene skal sitte med gjeldsrenta, men at du bare skal kjøpe deg inn med egenkapitalen&husleia di. Ville ikke nevnt dette forslaget for henne engang. Kjedelig å starte et samboerforhold med inntrykk av gjerrighet. 4
lillemia Skrevet 15. mai 2012 #13 Skrevet 15. mai 2012 Du kan ikke forvente seriøse svar på et useriøst spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #14 Skrevet 15. mai 2012 Nei, da måtte du hatt de 300 tusen nå, og hva er 300.000? Det er vel knapt en brøkdel av hva leiligheten hennes er verdt. :gjeiper: 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #15 Skrevet 15. mai 2012 Venninnen min skal kjøpe leilighet ved hjelp av foreldrene. De skal kjøpe leiligheten og hun skal betale "leien". Hun har ikke nok egenkapital selv så de kjøper den på en måte for henne. (de stiller da ikke som kausjonister, slik som jeg har forstått det) Jeg er ikke sikker på om den kommer til å stå i hennes navn eller foreldrenes. Jeg har 40 k i egenkapital og klarer å betale 5 k i leie hver måned. Foreldrene mine kan ikke hjelpe på noen måter. Jeg lurer på om det er i det hele tatt mulig for meg på en eller annen måte å kjøpe meg inn i leiligheten hennes? Med såå lite egenkapital men likevel 5 k i leie som skal være en ganske bra pris. Jeg har nemlig regnet ut at hvis jeg betaler 5k i måneden i 5 år, noe som er tiden jeg kommer til å studere i den byen hun skal kjøpe leilighet i, så blir det 300 tusen. Hvis jeg kjøper meg inn så blir det da penger investert på en god måte, og ikke bare sløst ut vinduet. Men det er ikke spesielt realistisk, eller? Forventer seriøse svar tenk deg noen få år frem i tid. Hva gjør dere da? Det kommer kjæreste,barn. en av dere kommer i klemma. Kjøper foreldrene leilighet,og hun bet. leie,så har du ikke mulighet
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #16 Skrevet 15. mai 2012 Så oppsummert vil TS låne 260 000 kr av venninnens foreldere, rentefritt over tre år. Dvs hun vil at de skal gi henne over 30.000 kr. 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #17 Skrevet 15. mai 2012 TS her. Er veldig (negativt) overrasket over noen av svarene her. Jeg spurte "om det i det hele tatt er mulig?", og det betyr ikke at jeg hadde tenkt å gjøre det. Meg og venninna mi har et såpass godt forhold at hvis jeg hadde funnet ut om eg virkelig ville gjøre det, så hadde jeg spurt i ettertid, nå ville jeg jo bare vite om det er MULIG, så da var det i hvert fall ikke vits i å spørre henne nå. Det stod altså ikke direkte i spørsmålet at jeg ville på død og liv kjøpe meg inn der. Jeg vet ikke hvor gammel dere tror jeg er, men jeg går det siste året på vgs og kan veldig lite om slik økonomi og "voksne" ting generelt, og det nytter ikke å komme med frekke kommentarer når dere ikke vet bakgrunnen og konteksten for hvorfor jeg spør. Blir stadig overrasket av frekke kommentarer fra folk som har så å si 0 kunnskap om bakgrunnen for et spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #18 Skrevet 15. mai 2012 Blir stadig overrasket av frekke kommentarer fra folk som har så å si 0 kunnskap om bakgrunnen for et spørsmål. Hvor mange kjenner du som går på VGS som kjøper seg leilighet? Har man ikke økonomi på VGS lenger? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #19 Skrevet 15. mai 2012 Hvor mange kjenner du som går på VGS som kjøper seg leilighet? Har man ikke økonomi på VGS lenger? Det er faktisk snakk om å kjøpe det til høsten når hun begynner på universitetet
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #20 Skrevet 15. mai 2012 Det er faktisk snakk om å kjøpe det til høsten når hun begynner på universitetet Det spiller jo ingen praktisk rolle, ser du ikke det? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå