AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #1 Skrevet 14. mai 2012 Vi venter spent på at hund nr to blir leveringsklar og kan nesten ikke vente. Men vi har ingen erfaring med å ha to hunder sammen, så vi trenger litt tips. Vi har fra før av en liten frøken på 2 år og lurer på hvordan vi skal presentere dem for hverandre. Valpen vil være 8 uker gammel når vi får henne og jeg er litt redd for at eldstemann skal bli sjalu (sånn som barn blir). Er det noen som har tips til hvordan gjøre overgangen fin for dem begge? Hvor burde de hilse på hverandre første gangen? Vi håper de skal bli gode venner og kose seg sammen (det er mye av grunnen til at vi vil ha en til)og håper at aldersforskjellen ikke er for stor. Er det noen som har erfaring med det? Vil gjerne høre hvordan det har gått for dere som har to hunder Alle tips tas i mot med stor takk
LexSuperior Skrevet 14. mai 2012 #2 Skrevet 14. mai 2012 For det første, gratulerer med nytt nurk! Merker det begynner å bli lenge siden jeg introduserte mine to for hverandre. Jeg hentet valpen et stykke unna så jeg hadde den alene i minst en uke før jeg kom hjem. Det jeg husker jeg gjorde i hvertfall var å ta dem med på nøytral grunn slik at ikke gamlefar følte seg overtrampet i eget hjem. Husker desverre ikke så mye mer. Det kommer jo også an på hvordan hunden deres er fra før av da
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #3 Skrevet 14. mai 2012 Takk for svar Har også tenkt på det med å introdusere de et annet sted enn hjemme Frøkna vi har fra før er egentlig bare god og snill og veldig leken. men har det siste året blitt litt skeptisk til andre hunder, så det er en av grunnene til at vi ville ha en til så hun kunne ha en venn. Høres kanskje litt teit ut, men innbilder meg at hun kanskje føler sge litt ensom. Har alltd villet ha to hunder så de kan ha selskap i hverandre, så jeg håper virkelig dette går i orden og at begge vil trives hos oss Flere tips tas gjerne i mot!!
Penny Skrevet 14. mai 2012 #4 Skrevet 14. mai 2012 Når vi fikk hund nr to tenkte vi ikke så mye over det første møtet, og tok valpen rett inn på stua når vi kom hjem og det gikk bare fint. De hilste kort på hverandre før de la seg under kjøkkenbordet sammen og sovnet der. Men å la de møtes på en nøytral plass er nok ikke dumt, dere må nesten bare vurdere hvordan den hunden dere har fra før er. Når vi fikk nr to, og tre, så var vi veldig obs på at hunden(e) som var der fra før fikk oppmerksomhet fra oss uten valpen til stede. Valpen kan jo uansett ikke være med på lange turer, så den du har fra før får jo automatisk "alenetid" med deg sånn sett. Dersom du driver med trening (lp, ag, bruks..), så er det jo bare å trene som før med den du har fra tidligere mens valpen heller får mer miljøtrening mens den andre har pauser. Tror egentlig ikke at hunder føler sjalusi slik som barn gjør i slike situasjoner, men synes uansett det er viktig å prioritere den hunden en allerede har slik som en ville gjort som før valpen kom i hus Dere vet det nok sikkert fra før, men nevner det likevel at det er viktig at valpen får utforske verden på egenhånd og ikke alltid sammen med den andre hunden, slik at den lærer seg å håndtere situasjoner på egenhånd og ikke bare støtter seg til reaksjonen til den andre hunden. Masse lykke til med ny valp, det er en utrolig spennende og koselig tid Hvilken rase er det?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #5 Skrevet 14. mai 2012 Når vi fikk hund nr to tenkte vi ikke så mye over det første møtet, og tok valpen rett inn på stua når vi kom hjem og det gikk bare fint. De hilste kort på hverandre før de la seg under kjøkkenbordet sammen og sovnet der. Men å la de møtes på en nøytral plass er nok ikke dumt, dere må nesten bare vurdere hvordan den hunden dere har fra før er. Når vi fikk nr to, og tre, så var vi veldig obs på at hunden(e) som var der fra før fikk oppmerksomhet fra oss uten valpen til stede. Valpen kan jo uansett ikke være med på lange turer, så den du har fra før får jo automatisk "alenetid" med deg sånn sett. Dersom du driver med trening (lp, ag, bruks..), så er det jo bare å trene som før med den du har fra tidligere mens valpen heller får mer miljøtrening mens den andre har pauser. Tror egentlig ikke at hunder føler sjalusi slik som barn gjør i slike situasjoner, men synes uansett det er viktig å prioritere den hunden en allerede har slik som en ville gjort som før valpen kom i hus Dere vet det nok sikkert fra før, men nevner det likevel at det er viktig at valpen får utforske verden på egenhånd og ikke alltid sammen med den andre hunden, slik at den lærer seg å håndtere situasjoner på egenhånd og ikke bare støtter seg til reaksjonen til den andre hunden. Masse lykke til med ny valp, det er en utrolig spennende og koselig tid Hvilken rase er det? Takk for tips! Vi får nesten ta ting litt som de kommer og ikke gjøre for mye ut av det. Prøve å la ting gå som det pleier så går det vel fint Det er forresten dvergpuddler begge to
la Flaca Skrevet 15. mai 2012 #6 Skrevet 15. mai 2012 (endret) Hvor skal dere hente valpen? Hvis dere har mulighet er det veldig positivt å ta med den eldste når dere henter. Og uansett la dem møtes på nøytral grunn. Vi har to (hann)hunder med samme aldersforskjell som deres. Eldstemann hadde ingen ting imot å få en valp i huset, men han hadde en måneds tid der han stort sett overså valpen. Deretter gikk det opp for han at den var kommet for å bli, og da begynte han valpeoppdragelsen. Han var veldig flink og tålmodig, og blomstret opp. Han har blitt en mye gladere hund rett og slett. De to har utrolig mye glede av hverandre, og det har aldri vært noe knuffing. (Nå er de 2 og 4 år) Endret 15. mai 2012 av la Flaca 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå