Gå til innhold

Noe jeg kan smøre såret til hund med

Anbefalte innlegg

Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Har kjøpt klippemaskin til min hårete hund, og her om dagen skulle jeg klippe han. Klarte å fjerne alt for mye hår på et område tilsvarende en femkrone i størrelse. Resultatet er at han da klør infernalsk, og har pådratt seg et aldri så lite "kjøttsår" med verk og puss. Altså det blør ikke, men er hardt av størknet gugge.

Finnes det noe jeg kan smøre på dette?

Endret av Sobril
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bacimycin pudder kan du prøve. Den er reseptfri. Men prøv å legge på en slags bandasje slik at han ikke får slikket så mye.

Edit: Rens godt med saltvann først.

Endret av zellica
Gjest Sobril
Skrevet

Bacimycin pudder kan du prøve. Den er reseptfri. Men prøv å legge på en slags bandasje slik at han ikke får slikket så mye.

Tusen takk. Skal testes. Selvsagt er det siden av halsen som er sår. Det er også der han kommer lettest til når han klør. Har fryktelig dårlig samvittighet.

Skrevet

Rens dette først og så ta på bacimysin.Ville fulgt med og lukter det eller blir rødt/varmt,da tror jeg at jeg ville tatt en tur til vetrinær. Men som oftest gror slikt uten problemer

Skrevet

Kanskje du kan bruke sånn "blåspray" som man bruker på hester? Det desinfiserer og beskytter jo såret...

• Liker 1
Gjest Sobril
Skrevet

Rens dette først og så ta på bacimysin.Ville fulgt med og lukter det eller blir rødt/varmt,da tror jeg at jeg ville tatt en tur til vetrinær. Men som oftest gror slikt uten problemer

Kan jeg rense med klorhexidin ?

Skrevet

Nei det bør du ikke bruke i følge min veterinær.

Kok heller opp en liter med vann, og tilsett en teskje salt. Avkjøl og så har du saltvann til å rense med de neste dagene.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker bacimycin-salve mye på hest.

Skrevet

jo du kan bruke klorhexidin.

• Liker 1
Gjest Sobril
Skrevet

Fillern altså. Det ser ikke pent ut. Blør som sagt ikke, men nå har jeg renset og lagt på salve. Såret er rosa som en kyllingfilet. Får ikke dragt til dyrlegen før onsdag da jeg kun jobber 60% og ikke har anledning til å ta meg fri i morgen.

Han er skikkelig stakkarslig og oppfører seg uvanlig. Går og legger seg i buret på eget initiativ etc. Så mye for å klippe dyret selv :(

Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig har gjort :klo: Hvorfor klør det fordi du har klippet vekk for mye hår på et lite område? Hadde det vært snakk om barbering kunne jeg skjønt det, men klippemaskin skjærer jo bare håret av. Er du sikker på at du ikke har fått kuttet opp huden på halsen hans? Det er fort gjort på områder med tynn/løs hud. Jeg klipper hunden min selv, og klarte å kutte et lite rift i øret hans en gang (gikk bra, men hadde selvsagt verdens dårligste samvittighet etterpå). Har blitt mer obs på hvor jeg må ta meg ekstra god tid etter den episoden.

Klippemaskinen kan bli så varm at den brenner huden, og det kan føre til kløe/ubehag for hunden. Det er lurt å legge bladet mot håndleddet innimellom, bare for å være på den sikre siden. Om det ikke er en kvalitetsmaskin, eller om skjæret er sløvt, kan du også risikere at håret rykkes ut med røttene, fremfor å kuttes pent av.

Rens med saltvann, som andre sier. Om du ikke har mulighet til å komme deg til dyrlege/dyrlegevakt, synes jeg du bør ringe dyrlegen i morgen tidlig. Beskriv såret, samt hvordan det oppstod, så kan det hende dyrlegen fakser over en resept på relevant salve til nærmeste apotek for deg. Litt avhengig av type sår, kan det være viktig å komme kjapt igang med behandling.

God bedring til hunden, og en stor :klemmer: til deg.

Edit: la til noe

Endret av Antlers
Gjest Sobril
Skrevet

Neida. Bare barberte, jeg. Det var første "draget" jeg noensinne tok med en slik maskin. Var ekstra flokete, og dum som jeg var brukte jeg det korteste korte. Det så dog ikke verre ut etterpå enn at vi lo av det her hjemme og sammenliknet han med en sau.

Et par dager etter kom det litt verk derfra, og nå har det altså blitt sår og det blir bare verre og verre. Samt at han ikke er seg selv heller. Driver bare og klør og gnir seg på tepper og det som er og legger seg i buret.

Han er ikke varm, så ingen feber. Han ble kastrert for et halvt år siden og fikk da antibiotika mot infeksjon han skulle ta i 8 dager. Jeg har flere piller igjen og tenkte å gi ham disse inntil jeg får kjørt han til dyrlegen på onsdag. Det kan da ikke gjøre noe? De er jo øremerket han, og fikk dem til samme formål sist; for å unngå infeksjon i sår.

Skrevet

Jeg har fått det anbefalt av flere vetrinærer så jeg bruker det. Har aldri vært noe problem i hvertfall.

Skrevet

Basemycin-salve ville jeg brukt, fikk beskjed på apoteket at de har slutta å selge pudderet :/

Skrevet

Kan han ha slikket på seg våteksem/hotspot?

Gjest Sobril
Skrevet

Kan han ha slikket på seg våteksem/hotspot?

Nei, det er på nakken rett under øret. Han får kun klødd seg der. Og det er vel også det han har gjort - med møkkete klør.

AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt mulig å få våteksem under øret, hunden trenger ikke å ha slikket seg der, alt som trengs er litt fuktig hud og at en ellers rolig og grei bakterie blir mere patogen pga endring i miljøet også har du en infeksjon.

Det er råtte dumt å drive å bruke antibiotika(bacimycin) når du ikke selv vet hva som foregår, dette er resistensdrivende og at bacimycin selges uten resept i det hele tatt er ren idioti. Det er allerede store resistensproblemer på selv de nyeste antibiotikapreparatene vi har, noe folk gjerne kunne tenkt litt mer på, når de maser på leger og veterinærer fordi de ikke skriver ut antibiotika i tide og utide.

Ikke meningen å kjefte på deg her Sobril, og det er ikke sikkert at dette såret er noe annet enn en litt heftig hudreaksjon, derfor vil jeg råde deg til å rense godt daglig med saltvann, og i tillegg klorhexidin om du ønsker, du kan gjerne også bruke medisinsk grønnsåpe og se om det hjelper, og hold området rent og tørt og fritt for smuss og hår. Sett på en halskrage slik at han ikke får klødd seg. Hvis det ikke bedrer seg innen noen dager så dra til veterinær og så kan han/hun skrive ut et egnet preparat for hudinfeksjoner, som f eks keflex.

• Liker 2
Gjest Sobril
Skrevet

Skal til veterinær i morgen. Er så redd for en skikkelig infeksjon i såret, og ser for meg verst tenkelige scenario. Han oppfører seg jo så stakkarslig og syk også, at kanskje han er skikkelig syk tenker jeg. Hvis han da ikke bare er en like stor dramaqueen som mora? :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Skal til veterinær i morgen. Er så redd for en skikkelig infeksjon i såret, og ser for meg verst tenkelige scenario. Han oppfører seg jo så stakkarslig og syk også, at kanskje han er skikkelig syk tenker jeg. Hvis han da ikke bare er en like stor dramaqueen som mora? :sjenert:

Hvis han oppfører seg syk bør du jo ta han med til veterinær idag, du kan hvertfall sjekke temperaturen hans rektalt, alt over 39 regnes som feber hos hund. Jeg ville dratt til en kveldsveterinær idag slik at du kan få startet behandlingen med en gang. Høres ut for meg som om hunden har hatt våteksem også ble det først eksponert når du barberte. Isåfall er dette vondt, få det sjekket!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...