Gå til innhold

Jordbær med sjokoladetrekk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal lage jordbær med sjokoladetrekk nå! Har liggende jordbær, en stor plate melkesjokolade og Delfia Kokosfett. Men hvordan skal jeg tilberede sjokoladen? Jeg regner med jeg må ha kokosfett i, for at sjokoladen skal stivne rundt jordbæret?????

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kom an da folkens, jeg vil ha jordbær med sjokoladetrekk nååååå. :sur:

Skrevet

Neineinei, ikke mer fett!!

Søk opp en skikkelig trinn for trinn forklaring på hvordan du tempererer sjokolade, da er det ikke noe problem å få sjokoladen til å stivne. Jeg pleier å rive sjokoladen på rivjern eller i hakke den fint med kjøkkenmaskin og så litt avhengig av type sjokolade smelter jeg ca halvparten til 2/3 på svak varme. Jeg bruker gjerne en glassbolle som jeg henger overen gryte med vann jeg varmer sakte. Viktig å røre underveis og å fjerne bollen fra varmen med en gang det er smeltet. Så rører du inn resten av sjokoladen, da smelter den av varmen fra resten, og den kjøler ned sjokoladen så den blir riktig temperert.

Får du det ikke til er ikke sjokoladen ødelagt, du kan prøve igjen på samme måte. Pass på å ikke få damp eller vann oppi, da blir sjokoladen ødelagt.

Gjør du dette riktig får du sjokolade med samme type "knekk" som den du kjøper.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Jeg smelter bare sjokoladen over vannbad og dypper jordbærene.Hiver det hele i kjøleskapet en ca 20 min så er de klar til å spises :) Trenger ikke delfiafett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Faen da, har jeg kastet bort penger på fett som jeg ikke trenger. FML. Takk for svar, nå blir det jordbær og sjokolade kos.

Gjest Vodka
Skrevet

Jeg har aldri lagd det med kokosfett. Funker fint uten, men du må la sjokoladen stivne utenpå jordbærne en stund i kjøleskapet først.

Skrevet

Glemte å skrive at sjokolade skal selvfølgelig ikke i kjøleskapet, er den temperert vil den stivne raskt ved normal romtemperatur. Kjøleskapet gjør den bare matt og kjip i utseendet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...