Gå til innhold

sunn god mat til frysing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lagt litt på meg, og ønsker å få de nye kiloene bort. Jeg tror grunnen til vektøkningen er kostholdet mitt. Det sisste halve året har min samboer jobbet svært mye kveld, vi har derfor bare laget middag 1-2 ganger i uken. Jeg har ikke laget skikkelig middag til meg selv, derfor har det blitt mye fjorland grøt, takeaway, spagetti, mr lee, eller bare brød.

Planen min nå er å lage mat som jeg kan fryse, for så å ta opp bare en porjson til middag til meg. Jeg har ikke lyst til å lage middag til meg selv hver kveld:( Noen som har ideer til god, sunn mat som lett kan fryses og tas opp i porsjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager en stor porsjon av det meste jeg spiser - og så fryser jeg ned i porsjonspakninger. For å spare plass i fryseren og ha et godt utvalg: frys maten i plastbokser, og flytt den over til plastposer så snart den er fryst, så kan du stable ivei og ha sunn middag på kort tid hver dag!

Ting jeg lager mye av og fryser:

- vegetarlasagne

- linsegryter

- supper (grønnsakssuppe, linsesuppe, blomkålsuppe)

- linseboller (med tomat eller thaismak)

- hjemmelaget pizza med grov bunn

- burgere av bønner og linser

- grove hjemmelagde tebriks

- grønnsakswok (jeg lager av ferske grønnsaker og smaktilsetter - så er det bare å varme opp når du tar det ut av fryseren)

- tomatsaus med grønnsaker- kan brukes både til raske ostesmørbrød og til pasta/spaghetti

- kjøp et godt grovbrød, skjær det i skiver og frys - så har du sunt og "ferskt" brød alltid

Da har du ihvertfall en start :) Du finner oppskrifter på det meste på bloggen min.

Lykke til!

• Liker 2
  • 8 måneder senere...
Skrevet

Mer!

Anonym poster: bb815ea508fce32d2d676c2b897ba575

Skrevet (endret)

Jeg får hvertfall ikke til å fryse blomkålsuppe. Det lukter promp tilogmed gjennom tupperwareboksen i frossen tilstand, og enda mer promp når jeg varmer den igjen. Dessuten skiller den seg, selv om jeg varmer den sakte. Merkeligste.

Løksuppe fungerer derimot bedre! :)

Endret av Chloe-
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Chilli con carne, det har jeg lagd og fryst med stort hell i Vefi bokser. Bare velg mager kjøttdeig som svin eller kylling

Endret av EryMax
Skrevet

-karbonader/kjøttboller

-fiskegrateng

-fiskekaker/boller

-ferdig bolognese, jeg bruker det både til vanlig pasta og i lasagne

Ellers er det viktigste for meg å ha rent kjøtt i porsjonsstørrelser i frysen, av typen kyllingfilet, laks, torsk og sei. Som regel veldig enkelt å tilberede, og sunt og godt! :)

Gjest Funky Punk
Skrevet

Nedfryste grønnsaker i passe porsjoner.

Kjøp grønnsaker, vask og kutt og frys ned i poser

Ellers gjør jeg som Thorn nevner, har alltid kjøtt i porsjoner slik at det er lett å ta opp bare en kyllingfilet.

Bruker nesten aldri mer enn 20 minutter på å lage en vanlig og enkel middag når jeg har råvarene tilgjengelig på den måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...