Gå til innhold

hva syns dere om råkjørere?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Man består faktisk ikke kjøreprøven om man ikke holder avstand til bilene foran. Av den grunn at det kan skape farlige situasjoner.

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Idiot? Jeg forbeholder min rett til å kunne stanse mitt kjøretøy. Jeg vil ikke ha noen helt oppi bilen når jeg kjører.

Sammenligningen din er forøvrig noe banal, det er ingenting som heter påkjørselsrett. Jeg har rett til å få stanse kjøretøyet.

Du har selvfølgelig ingen rett til å stanse kjøretøyet med det formål å skape en ulykke.

  • Liker 3
Skrevet

Det er jeg enig i, men det ble for dumt å lese om Ab's totale og arrogante ansvarsfraskrivelse.

Man bremser ikke med vilje bare fordi bilen bak ligger for nære. Hvis man ikke vil ha minst et liv på samvittigheten da.

Vel, jeg bremser for tailgatere. Det er DE som setter min helse og mitt kjøretøy i fare først.

La oss lage et gitt scenarie. Jeg kjører en mindre bil - 1.2tonn, og har en tyngre bak meg - 1.7 tonn. Den bak meg ligger med få meters avstand. Vi kommer til fotgjengerfelt, la oss si dette er lysregulert. Jeg har grønt lys. Jeg må nødbremse fordi en kid løper ut i veien, og vil klare å stanse. Bilen bak meg dundrer i meg fordi han ikke er observant på situasjonen, fordi han må fokusere mest mulig på mitt kjøretøy og ikke får med seg det hele trafikkbildet. Vi tar med som fakta at reaksjonstid frem til sikker stans er den sammenlagte tiden det tar for; fører å oppfatte, fører å handle, bilens fysiske behov for bremselengde.

Overføringen av energi fra det tyngre objektet (bilen bak) som treffer et lettere objekt (bilen foran) vil ødelegge hele min evne til å stanse for situasjonen med fotgjenger.

Jeg synes også det er på sin plass å rette fokus mot at føreren bak vil i tillegg kreve en unødvendig stor del av min oppmerksomhet mens jeg kjører.

Da driter jeg i hvor slem jeg er som bringer bilføreren bak inn i en situasjon hvor i alle fall en av oss er klar.

  • Liker 5
Skrevet

Du har selvfølgelig ingen rett til å stanse kjøretøyet med det formål å skape en ulykke.

Men jeg har all rett til å forvente at den bak meg kan stanse.

  • Liker 5
Skrevet

Men jeg har all rett til å forvente at den bak meg kan stanse.

At andre ikke følger reglene gir deg på ingen måte rett til å bryte dem.

Det er selve grunnpilaren i veitrafikkloven

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

  • Liker 3
Skrevet

At andre ikke følger reglene gir deg på ingen måte rett til å bryte dem.

Det er selve grunnpilaren i veitrafikkloven

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Dessverre så er det slik at både rettsvesen og forsikringsselskap enige i at det er den som ligger bak som bryter denne regelen først.

Jeg har fremdeles all rett til å stanse mitt kjøretøy.

  • Liker 3
Skrevet

Dessverre så er det slik at både rettsvesen og forsikringsselskap enige i at det er den som ligger bak som bryter denne regelen først.

Jeg har fremdeles all rett til å stanse mitt kjøretøy.

At noen bryter den først gir deg heller ingen rett til å bryte den etterpå.

Du får prøve det en gang, og sørge for å pressisere for rettsvesenet og forsikringsselskapet at du fremprovoserte kræsjen med vilje.

  • Liker 2
Skrevet

At noen bryter den først gir deg heller ingen rett til å bryte den etterpå.

Du får prøve det en gang, og sørge for å pressisere for rettsvesenet og forsikringsselskapet at du fremprovoserte kræsjen med vilje.

jeg skal legge inn et lengre innlegg med dette litt senere i kveld, med litt bilder.

artig nok for deg så har jeg allerede vært innom en slik sak hvor det ble påstått at jeg bremset med vilje for å provosere frem kollisjon - dette var ikke tilfelle i denne situasjonen (ironisk nok klarte fører av den andre bilen å snakke seg bort på akkurat dette punktet), jeg hadde faktisk kun sluppet gassen for å redusere mitt vogntogs hastighet inn mot ny og lavere fartsgrense.

i dommen heter det at UANSETT om jeg hadde bremset med vilje, så ville det ikke hatt noenting å si. som jeg gjentar her og du er så utrolig uenig med meg på, jeg har all rett til å stanse mitt kjøretøy. ansvaret ligger ufravikelig hos den bak. jeg ble frikjent, jeg fikk full erstatning for skade på bil og henger, dommen ble forsøkt anket, men anken avvist. saken er rettsgyldig og kan ergo føres til presedens.

  • Liker 4
Skrevet

Hva syns dere om å ha en bil klistret i rumpa?

Jeg liker det ikke.

Hva syns dere om de som raser fra deg i 40 sonen når du kjører 45?

Jeg tenker at dersom det er 40-sone, så er det en grunn til det og jeg synes det er respektløst å rase gjennom en slik sone.

Hva syns du om de som bevist kjører forbi køen og blinker seg rett inn før krysset?

Vitner om dårlig "trafikkskikk"/folkeskikk. Opplevde en gang at bilen som gjorde dette (ikke nøyaktig som beskrevet her, men sammenlignbar situasjon) ble vinket inn av politiet like etterpå, og da godtet jeg meg litt.

Hva syns du om de som hopper ut rett forann deg selv om de har vikeplikt?

Synes det er ubehagelig og vitner om dårlig "trafikkskikk". Har opplevd kollisjon en gang fordi en bil ikke overholdt vikeplikten/totalt feildømte min fart.

Hva syns du om de som ligger midt i et kryss hvor det er plass til to biler?

Er det mye trafikk tenker jeg at vedkommende kunne plalagt litt bedre, men er det lite trafikk tenker jeg ikke over det.

kommer der på mer som gjør at dere får litt road rage?

Farlige forbikjøringer, f.eks. like før en sving, når det kommer kjøretøy imot og det er ikke god avstand osv. Synes det er utrolig ubehagelig og skummelt.

Som fotgjenger blir jeg veldig irritert av de som snakker i håndholdt mobiltelefon mens de skal manøvrere seg rundt i Oslo sentrum. Jg har flere ganger nesten blitt påkjørt fordi føreren snakker i mobiltelefonen mens han/hun svinger i et lyskryss, og ikke klarer følge med på trafikkbildet.

  • Liker 1
Skrevet

jeg skal legge inn et lengre innlegg med dette litt senere i kveld, med litt bilder.

artig nok for deg så har jeg allerede vært innom en slik sak hvor det ble påstått at jeg bremset med vilje for å provosere frem kollisjon - dette var ikke tilfelle i denne situasjonen (ironisk nok klarte fører av den andre bilen å snakke seg bort på akkurat dette punktet), jeg hadde faktisk kun sluppet gassen for å redusere mitt vogntogs hastighet inn mot ny og lavere fartsgrense.

i dommen heter det at UANSETT om jeg hadde bremset med vilje, så ville det ikke hatt noenting å si. som jeg gjentar her og du er så utrolig uenig med meg på, jeg har all rett til å stanse mitt kjøretøy. ansvaret ligger ufravikelig hos den bak. jeg ble frikjent, jeg fikk full erstatning for skade på bil og henger, dommen ble forsøkt anket, men anken avvist. saken er rettsgyldig og kan ergo føres til presedens.

Uansett hvor mye du vrir og vender på det så har du ikke lov å fremprovosere en ulykke med vilje. Bremser du brått i det formål å få i stand en kræsj har begge brutt loven. Du har fremprovosert en ulykke, og han bak har holdt for kort avstand.

Her er en sak:

"Bot til sjåfører

Den 19 år gamle sjåføren var irritert på bilen bak som lå for nært. Han varsla med å blinke med bremselysene. Da det ikke hjalp, hugg han bremsene i. Dermed smalt det.

Nå må begge sjåførene betale bot.

Det lille trafikale dramaet fant sted på innfartsveien til Finnsnes i mars i år.

19-åringen fra Lenvik må ut med 6.000 kroner fordi han uten grunn foretok en kraftig oppbremsing som altså resulterte i påkjøring bakfra. Og 20-åringen fra Sørreisa, som kom bak, må ut med 5.000 kroner fordi han ikke holdt stor nok avstand til forankjørende og dermed ikke klart å stanse i tide."

http://www.folkebladet.no/nyheter/article158305.ece

  • Liker 2
Skrevet

Uansett hvor mye du vrir og vender på det så har du ikke lov å fremprovosere en ulykke med vilje. Bremser du brått i det formål å få i stand en kræsj har begge brutt loven. Du har fremprovosert en ulykke, og han bak har holdt for kort avstand.

Her er en sak:

"Bot til sjåfører

Den 19 år gamle sjåføren var irritert på bilen bak som lå for nært. Han varsla med å blinke med bremselysene. Da det ikke hjalp, hugg han bremsene i. Dermed smalt det.

Nå må begge sjåførene betale bot.

Det lille trafikale dramaet fant sted på innfartsveien til Finnsnes i mars i år.

19-åringen fra Lenvik må ut med 6.000 kroner fordi han uten grunn foretok en kraftig oppbremsing som altså resulterte i påkjøring bakfra. Og 20-åringen fra Sørreisa, som kom bak, må ut med 5.000 kroner fordi han ikke holdt stor nok avstand til forankjørende og dermed ikke klart å stanse i tide."

http://www.folkebladet.no/nyheter/article158305.ece

Ah, men her snakker vi roadrage. Det ligger en foranledning i denne saken, det har en del å si. Jeg vil anbefale at du neste gang referer til dommen og ikke til en kort avis-sak.

Forøvrig artig at du skulle referere til denne saken, liten verden.

Skrevet

biler som ligger klistret i ræven min bruker få være med på en liten ting jeg synes er litt greit å få prøvd sånn i ny og ne.

jeg inviterer dem med på overraskelses-bremsetest.

Akkurat det samme gjør jeg. Det vil si, først viser jeg at jeg har bremser, hvis ikke det virker så bruker jeg bremsene. :)

Det pleier å fungere helt utmerket.

:heks:

  • Liker 2
Skrevet

Ah, men her snakker vi roadrage. Det ligger en foranledning i denne saken, det har en del å si. Jeg vil anbefale at du neste gang referer til dommen og ikke til en kort avis-sak.

Forøvrig artig at du skulle referere til denne saken, liten verden.

Ja, vi snakker å stoppe i det formål å få bilen bak seg til å kræsje i deg. Ikke å stoppe for noe. Jeg trodde det var klinkende klart. Du har selvfølgelig alltid lov å bråbremse når du har en grunn til det.

Her er attpåtil en som fikk 4års fengsel for det http://e24.no/jobb/kraesjet-100-biler-med-vilje/3337580

  • Liker 1
Skrevet

Ja, vi snakker å stoppe i det formål å få bilen bak seg til å kræsje i deg. Ikke å stoppe for noe. Jeg trodde det var klinkende klart. Du har selvfølgelig alltid lov å bråbremse når du har en grunn til det.

Her er attpåtil en som fikk 4års fengsel for det http://e24.no/jobb/kraesjet-100-biler-med-vilje/3337580

Der referer du til en sak om forsikringssvindel. Du må holde fokus på HVA domfellingen går på.

Skrevet

Der referer du til en sak om forsikringssvindel. Du må holde fokus på HVA domfellingen går på.

Poenget er at dersom det hadde vært lovlig å fremprovosere kræsjene med vilje så ville det jo ikke ha vært svindel. Det ville vært lovlig business.

  • Liker 1
Skrevet

når jeg får tailgaters i rumpa mi når jeg kjører fartsgrensen +5 kmt så senker jeg farten ned til 30 kmt(ikke på 70 soner + da) da stopper jeg å slipper de forbi.

jeg akter ikke å kjøre fort for så å måtte nødbremse og få en bil i rumpa, det skaper farlig situasjon det!

hvis en annen sjåfør vil tailgate meg syns jeg det er tryggest at det skjer i lav hastighet :)

Skrevet

Jeg ringte til politiet en gang en kar lå type to meter bak bilen min i 120 km/t og skapte flere skumle situasjoner. Hold på å kræsje i meg flere ganger, bl.a da jeg måtte bremse litt pga en krapp sving(E18 ved Bygdøy). Prøvde alt for å vise han at dette ikke var greit; bremse litt, slippe gassen sånn at jeg kjørte skikkelig sakte for så å kjøre fra han, bare kjøre fra han. Ingen ting virket. Politiet var kjempefornøyde med at jeg ringte og fikk stoppet han fem min senere :)

Kunne forsåvidt sluppet han forbi men da hadde han bare fortsatt på noen andre, og jeg lå jo faktisk bak noen selv.

Har ikke noe imot at folk kjører fort, men å kjøre idiot er noe annet.

de som sniker i køen ved å kjøre forbi og kaste seg inn har jeg heller ikke noe til overs for. De slipper ikke inn om de prøver å komme foran meg :lur:

  • Liker 1
Skrevet

Jeg ringte til politiet en gang en kar lå type to meter bak bilen min i 120 km/t og skapte flere skumle situasjoner. Hold på å kræsje i meg flere ganger, bl.a da jeg måtte bremse litt pga en krapp sving(E18 ved Bygdøy). Prøvde alt for å vise han at dette ikke var greit; bremse litt, slippe gassen sånn at jeg kjørte skikkelig sakte for så å kjøre fra han, bare kjøre fra han. Ingen ting virket. Politiet var kjempefornøyde med at jeg ringte og fikk stoppet han fem min senere :)

Kunne forsåvidt sluppet han forbi men da hadde han bare fortsatt på noen andre, og jeg lå jo faktisk bak noen selv.

Har ikke noe imot at folk kjører fort, men å kjøre idiot er noe annet.

de som sniker i køen ved å kjøre forbi og kaste seg inn har jeg heller ikke noe til overs for. De slipper ikke inn om de prøver å komme foran meg :lur:

Ikke si at du kjørte i venstrefila?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte til politiet en gang en kar lå type to meter bak bilen min i 120 km/t og skapte flere skumle situasjoner. Hold på å kræsje i meg flere ganger, bl.a da jeg måtte bremse litt pga en krapp sving(E18 ved Bygdøy). Prøvde alt for å vise han at dette ikke var greit; bremse litt, slippe gassen sånn at jeg kjørte skikkelig sakte for så å kjøre fra han, bare kjøre fra han. Ingen ting virket. Politiet var kjempefornøyde med at jeg ringte og fikk stoppet han fem min senere :)

Kunne forsåvidt sluppet han forbi men da hadde han bare fortsatt på noen andre, og jeg lå jo faktisk bak noen selv.

Har ikke noe imot at folk kjører fort, men å kjøre idiot er noe annet.

de som sniker i køen ved å kjøre forbi og kaste seg inn har jeg heller ikke noe til overs for. De slipper ikke inn om de prøver å komme foran meg :lur:

har vi 120kmt soner i norge da :S??

Skrevet

Ikke si at du kjørte i venstrefila?

Jo, men som sagt lå det folk foran meg. Som i flere enn fem biler.

har vi 120kmt soner i norge da :S??

Ehhhhhh, vi kan jo late som :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...