AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #1 Skrevet 14. mai 2012 Jeg har begynt å slanke meg nå (skal ned 15 kg). Er gått ned 2 kg på veldig kort tid, så er veldig fornøyd. Men de tre siste dagene har jeg virkelig fått sansen for sitron. Spiser den som jeg hadde spist en appelsin, og synes det smaker herlig. Så det jeg lurte på om det er veldig "farlig" å spise mye sitron, med tanke på syren osv? Og noen som vet hvor mange kcal det er i en sitron?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #2 Skrevet 14. mai 2012 Ja, det er ikke helt heldig for tennene pga det er for syrlig for emaljen. Ikke spis det for ofte
Gjest Kim Skrevet 14. mai 2012 #3 Skrevet 14. mai 2012 (endret) Tror ikke det er veldig bra for tennene eller for syrenivået i magen for den saks skyld. Sitronsyre er sterke greier, jeg anbefaler deg å slutte. Endret 14. mai 2012 av Kim
Lutetium 71 Skrevet 14. mai 2012 #5 Skrevet 14. mai 2012 Jeg hadde hatt ett glass med farris eller melk i bakhånd. Sitronsyre er ingen spøk for tannhelsa, som nevnt over.
Supraspinatus Skrevet 14. mai 2012 #7 Skrevet 14. mai 2012 (endret) Ja, det er ikke helt heldig for tennene pga det er for syrlig for emaljen. Ikke spis det for ofte Tror ikke det er veldig bra for tennene eller for syrenivået i magen for den saks skyld. Sitronsyre er sterke greier, jeg anbefaler deg å slutte. Jeg hadde hatt ett glass med farris eller melk i bakhånd. Sitronsyre er ingen spøk for tannhelsa, som nevnt over. Sitron er ikke noe farligere for tennene enn andre sitrusfrukter som f.eks. grapefrukt. Sitronsyre er en svak organisk syre. Det er ikke farlig for tennene å spise en sitron daglig. Som med alle andre syrlige drikker som brus, appelsinjuice osv, er det ikke en god idé å stadig vekk dekke tennene i det eller la tennene være eksponert for den over tid. Derfor er det ikke lurt å blande alt vannet man drikker med sitronsaft. Det er kanskje det de over mener med at sitron kan skade emaljen. Å advare mot å spise hel sitron er like meningsløst som å advare mot å spise andre sitrusfrukter, og det tror jeg de fleste tannleger er enig om og. Mange mener dessuten at sitronen, i sin helhet, har en alkalisk effekt på kroppen siden mengden alkaliske sporstoffer er større enn mengden sitronsyre. Noen mener dessuten at dette skal ha en positiv effekt på kroppen. Hvorvidt det er kvasivitenskap eller ikke skal jeg ikke legge meg opp i. Kroppen har uansett en veldig fin måte å regulere syre/base-balansen selv. Spis sitron med god samvittighet. Endret 14. mai 2012 av Supraspinatus
Lutetium 71 Skrevet 14. mai 2012 #8 Skrevet 14. mai 2012 Sitron er ikke noe farligere for tennene enn andre sitrusfrukter som f.eks. grapefrukt. Sitronsyre er en svak organisk syre. Det er ikke farlig for tennene å spise en sitron daglig. Som med alle andre syrlige drikker som brus, appelsinjuice osv, er det ikke en god idé å stadig vekk dekke tennene i det eller la tennene være eksponert for den over tid. Derfor er det ikke lurt å blande alt vannet man drikker med sitronsaft. Det er kanskje det de over mener med at sitron kan skade emaljen. Å advare mot å spise hel sitron er like meningsløst som å advare mot å spise andre sitrusfrukter, og det tror jeg de fleste tannleger er enig om og. Mange mener dessuten at sitronen, i sin helhet, har en alkalisk effekt på kroppen siden mengden alkaliske sporstoffer er større enn mengden sitronsyre. Noen mener dessuten at dette skal ha en positiv effekt på kroppen. Hvorvidt det er kvasivitenskap eller ikke skal jeg ikke legge meg opp i. Kroppen har uansett en veldig fin måte å regulere syre/base-balansen selv. Spis sitron med god samvittighet. Det var emaljen jeg tenkte på, ja. Det er faktisk en forskjell på sitron og f.eks appelsinjuice. Sitron er en del surere (2,4 mot 3,8 i pH, sitron banker tilogmed verstingen: Coca Cola - 2,6). Antagelig hadde du ikke sagt pyttpytt om å drikke mye cola hver dag? Nå tenker jeg kun på hvilken syrevirkning dette har på tennene, hva som skjer i kroppen er nok mindre dramatisk. Jeg pleier å skylle tennene med farris (liker det tilfeldigvis, så det er jo vinn vinn), eller vann, eller melk, etter å ha drukket juice, eller spist citrusfrukt, om jeg har anledning. Er ikke helt nazi, men liker ikke helt tanken på hva som skjer i munnen etter ett "surt inntak". Ang "alkaliske sporstoffer", mulig det er kalium du tenker på? Bananer er jo stapp fulle av stoffet, og har ikke farlig lav ph. Mye bedre valg, spør du meg. "Ph-kuren" er vel det vanlige helsefarlige pisset når det gjelder kosthold, hadde ikke tenkt så veldig på hvilken ph det var i matvarene, om det ikke først må forbi tanngarden.
Supraspinatus Skrevet 15. mai 2012 #9 Skrevet 15. mai 2012 (endret) Det var emaljen jeg tenkte på, ja. Det er faktisk en forskjell på sitron og f.eks appelsinjuice. Sitron er en del surere (2,4 mot 3,8 i pH, sitron banker tilogmed verstingen: Coca Cola - 2,6). Antagelig hadde du ikke sagt pyttpytt om å drikke mye cola hver dag? Nå tenker jeg kun på hvilken syrevirkning dette har på tennene, hva som skjer i kroppen er nok mindre dramatisk. Jeg pleier å skylle tennene med farris (liker det tilfeldigvis, så det er jo vinn vinn), eller vann, eller melk, etter å ha drukket juice, eller spist citrusfrukt, om jeg har anledning. Er ikke helt nazi, men liker ikke helt tanken på hva som skjer i munnen etter ett "surt inntak". Ang "alkaliske sporstoffer", mulig det er kalium du tenker på? Bananer er jo stapp fulle av stoffet, og har ikke farlig lav ph. Mye bedre valg, spør du meg. "Ph-kuren" er vel det vanlige helsefarlige pisset når det gjelder kosthold, hadde ikke tenkt så veldig på hvilken ph det var i matvarene, om det ikke først må forbi tanngarden. Tenker på kalium, kalsium, magnesium, natrium, selen, fosfor, etc. Nå tenkte jeg ikke på pH-dietten spesielt. Selv tror jeg ikke på at kroppen ikke klarer å regulere dette selv. Poenget mitt var at man blir ikke sur innvendig av å spise en sitron om dagen. Når det gjelder syre er jo det mer av dette i paprika og kiwi (per vekt), men ingen advarer mot å spise det. I tillegg har vel de fleste opplevd den etsende effekten til ananas og grapefrukt. Når det gjelder å drikke brus hver dag så skrev jo jeg at dette ikke er lurt. På samme måte som det ikke er lurt å blande sitronsaft i alt vannet man drikker. Det er jo tross alt stor forskjell på å blande sitronsaft i alt vannet man drikker og det å spise en hel sitron om dagen. Det er alltid lurt å avslutte et måltid, uansett pH, med vann for å skylle munnen. Nå har jeg ikke sett statistikk på det, men jeg vil tippe at brus og overdreven pussing av tenner står for en vesentlig større del av emaljeskadene enn dem som spiser hel sitron regelmessig. Endret 15. mai 2012 av Supraspinatus
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #10 Skrevet 15. mai 2012 TS her. Altså, jeg drikker ikke sitronen, jeg spiser den. Kanskje det ikke går for det samme?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå