FantasDick Skrevet 14. mai 2012 #1 Skrevet 14. mai 2012 (endret) Jeg reiser til Trondheim i morgen, blir der til helga og må derfor pakke med klær til 17.mai også. Kjolen jeg tenkte å ha på trenger en vask og jeg ser nå på vaskeanvisningen "dry clean only".. Tenkte jeg skulle håndvaske den da jeg vet den ikke skal maskinvaskes, men håndvask er ikke skånsomt nok? Stoffet er 70% viskose, 25% polyamid og 5% elastan om det sier dere noe. Jeg trenger egentlig å ha den ren til i morgen tidlig, så er litt krise her. Endret 14. mai 2012 av Zaphireh
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #2 Skrevet 14. mai 2012 "handvask" programmet på maskinen min tar stoff i viskose selv om de skal "DRY CLEAN ONLY". Har du handvask program på maskina di?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #3 Skrevet 14. mai 2012 Altså, on den kan handvaskes i maskina mi, så kan den garantert handvaskes i vasken av deg.
FantasDick Skrevet 14. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 14. mai 2012 Takk for svar. Jeg tror ikke jeg tør vaske den i maskina - håndvaskprogram eller ei, men jeg kan vel gi den en kort vask i ei bøtte. Sentrifugering er vel ikke noe problem? Mulig jeg høres helt gal ut her, men jeg er bare veldig redd for kjolen min.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #5 Skrevet 14. mai 2012 Jeg hadde ikke turt å sentrifugere den, om jeg var deg, bare vask den forsiktig for hånd og få den til å tørke mest forsiktig mulig. Forstår deg kjempegodt, enkelte plagg er jeg veldig redd for selv.
Minya Skrevet 14. mai 2012 #6 Skrevet 14. mai 2012 Bruk noen ml av ett eller annet vaskemiddel (ikke pulver) og legg kjolen i bløt i et kvarters tid, skyll godt og ha evt i en teskje skyllemiddel ved siste skylling. Funker fint på alt jeg har av "Dry clean only"-klær. Tørr-rens my ass, de stapper klærne fulle av kjemikalier, drunker det i vann og henger det til tørk. Vil våge å påstå at håndvask i vasken på badet er skånsomt nok. Jeg har også en ballkjole som ikke skal vaskes "krøllete", altså ikke vasken/balje/badekar, den henger jeg opp i dusjen og spyler den med dusjhodet, og klemmer inn litt såpe under armene og i skjørtekanten før jeg spyler den helt ren og lar den henge to dager. Har du et kosteskaft du kan legge på tvers av dusjkabinettet, henger du kjolen på en henger på kosteskaftet.
FantasDick Skrevet 14. mai 2012 Forfatter #7 Skrevet 14. mai 2012 Ok, nå har jeg hevet den i ei bøtte med litt vaskemiddel. Skyller den godt og henger den i dusjen etterpå, og så håper jeg på det beste!
Gjest Spinell Skrevet 14. mai 2012 #8 Skrevet 14. mai 2012 Jeg ser det blir anbefalt litt skyllemiddel over her. Det ville jeg unngått på plagg som inneholder elastan. Skyllemiddel kverker elastikk, så man skal aldri bruke det på klær med strechfibre. Ellers ville jeg også forsøkt med forsiktig håndvask og bittelitt mildt vaskemiddel, slik du har gjort. Unngå også å vri opp plagget etterpå. Drypptørking og forsiktig klemming for å få ut vann er tryggere
FantasDick Skrevet 14. mai 2012 Forfatter #9 Skrevet 14. mai 2012 (endret) Jeg brukte bittelitt skyllemiddel i ei bøtte til slutt, var kanskje ikke så lurt, men gjort er gjort. Hang den opp i dusjen og spylte den ren, klemte vannet ut av den (vred litt også, men absolutt ikke hardt) og hang den til tørk i dusjkabinettet. Den ser fin ut nå, i alle fall. Edit; OJ, først nå så jeg at jeg hadde skrevet "dry celan" i overskriften! Gud, så flaut. Endret 14. mai 2012 av Zaphireh
Minya Skrevet 14. mai 2012 #10 Skrevet 14. mai 2012 Jeg tror det går fint så lenge du ikke hadde mye skyllemiddel, var derfor jeg skreiv "evt en teskje" også, det kommer litt an på hvordan stoffet føles når det tørker. Selv foretrekker jeg bittelitt skyllemiddel om det er aldri så mye elastan i ting. Nå er den ihvertfall ren
Wonders Skrevet 28. mai 2012 #11 Skrevet 28. mai 2012 Det kan hende glansen i tøyet blir litte bitte litt mindre. Elles kan du legge d i bløtt i kaldt vann m milo en halvtime. Jeg har en drøss m slike kjoler og j bare skyller sinnsykt godt etterpå og bruker dampen på strykejernet etterpå. Så er glansen der igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå