Gå til innhold

Oversvømte krukker med planter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en natt med fossregn og storm har noen av krukkene mine med planter på terassen fått gjennomgå. De er rett og slett fylt med masse vann, noe rent vann på toppen, og resten av potten er fylt av tynn sørpe. En del av jorden er også skylt utav krukkene. Sier seg selv at de små buskene og plantene skvalper rundt oppi der og er helt skjeve.

Noen tips til hvordan jeg kan ordne dette? Blir vel for hard kost for plantene å skulle vente til de tørker selv? Må jeg tømme ut alt og ta i ny jord? Eller? Det er ganske store krukker, lecakuler i bunn og blomsterjord oppå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fremt det er hull i bunnen av krukken slik at vannet renne ut, trenger du ikke stresse. Men er det ikke det, så må du prøve å helle ut overskytende vann

Skrevet

Er det ikke hull i krukkene da? Om det er det bør ikke vannet ligge oppi enda, da er det for dårlig drenering, og plantene vil trolig ikke kunne klare seg på lang sikt uansett. Om det er små hull i bunnen og du har lagt Lecakuler rett over, hender det noen ganger at disse stopper dreneringen ganske kraftig. Da kan det være lurt å legge fiberduk, eller noe stoff i bunnen før du heller på Leca. Jeg planter veldig mye i krukker selv, og jeg lager ofte ekstra hull i bunnen på enkelte krukker som allerede har hull, for jeg synes hullene/ dreneringen er for dårlig.

Om du har gode hull i krukkene bør de kunne tørke opp av seg selv, men det kan være en fordel å sette dem under tak en periode for å unngå at de får mer regn. Ellers kan du prøve å bikke de veldig forsiktig over så de ligger på siden, og la de ligge slik og renne av seg en god stund. Etterpå kan du rette opp skjeve planter og etterfylle med jord som du blander litt inn i jorden som er der fra før (altså spar opp litt om det er mulig).

En annen ting er at det kan være lurt å ta bort fat under krukkene, og heller la de stå direkte på potteføtter. Fat kan du eventuelt bruke i veldig varme og tørre perioder, men jeg foretrekker selv å stort sett aldri bruke det, med unntak for noen veldig små terracottakrukker som står på tefat, da jeg synes for mye fukt er et mye større problem enn litt tørke. Men, da må man jo selvsagt passe litt bedre på at ikke krukkene tørker for mye ut.

Og til slutt; har du ikke hull i krukkene, bør de helst ikke stå ute i regnet :)

Lykke til :blomst:

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar og gode råd. Vannet ligger fortsatt der, så regner med at du har rett angående dårlig drenering. Det er hull i bunn, men de er små. Kanskje jeg skal benytte sjansen til å lage dem større nå når jeg må ut å ordne i dem uansett :) Da skal jeg prøve tipset ditt om å legge dem litt på siden og fylle på med ny jord. Litt sol i dag, så har satt dem det den treffer mest, håper det hjelper litt også. Skal skjerme dem litt bedre ved neste uvær!

Igjen tusen takk - det hjalp veldig for en som er så urutinert på dette som meg :)

Skrevet

har du ikke tak,kan billige paraplyer fungere.

Skrevet

Tusen takk for svar og gode råd. Vannet ligger fortsatt der, så regner med at du har rett angående dårlig drenering. Det er hull i bunn, men de er små. Kanskje jeg skal benytte sjansen til å lage dem større nå når jeg må ut å ordne i dem uansett :) Da skal jeg prøve tipset ditt om å legge dem litt på siden og fylle på med ny jord. Litt sol i dag, så har satt dem det den treffer mest, håper det hjelper litt også. Skal skjerme dem litt bedre ved neste uvær!

Igjen tusen takk - det hjalp veldig for en som er så urutinert på dette som meg :)

Bare hyggelig :) Når de ligger på siden kan du jo også prøve å stikke en pinn inn i dreneringshullene (og rote litt rundt med den) for å prøve å løsne eventuelle lecakuler som har satt seg fast, om du ikke får gjort noe med krukkene med en gang :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags jord bruker du da?

Du burde ikke bruke den billigste jorden i krukkene. Det er stor forkjell på jord.

Skrevet

Takk igjen Rumle, staket litt i hullene da jeg holdt på, og set var en del av hullene som var tette! Var litt for slapsete til at jeg fikk gjort noe med hullene, får la det tørke litt bedre først. Virket til å fungere fint, og det ser bra ut nå :)

AB: Bruker blomsterjord fra Plantasjen. Ikke den billigste hagejorden. Har ikke så veldig peiling på dette, er det feil type?

Skrevet

Så bra at det hjalp litt! :) Jeg bruker også mye jord fra Plantasjen, men pleier å forbedre den ved å blande inn kukompost. For planter som gjerne er litt ekstra vanskelige pleier jeg å blande inn noen håndfuller Perlite også, det hjelper på å lage en mer porøs og optimal jord.

Det finnes ellers noen fine 18 liters jordsekker på Plantasjen som har små lecakuler blandet inn i jorden. De har jeg brukt mye i alle fall, og er godt fornøyd med de :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...