Gå til innhold

Er 6 måneder det tidligste en dyrlege i Norge vil kastrere en katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For vår hannkatt er nå tydelig kjønnsmoden på 4 måneder, og vi er litt redde for at han skal prøve seg på søstra si.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5 måneder*

Gjest Marmot
Skrevet

Min forrige hankatt var vel ca 4 mnd. Det har vært en del fokus på at katter bør kastreres før de er kjønnsmodne, og det er etterhvert mange vet. som kastrere tidligere. Det relevante er om dyret er stort nok til å tåle narkose.

Skrevet

Ja, jeg vet det. Har lest masse rundt og funnet flere forskingner som viser at jo tidligere katter blir kastrerte, jo mindre komplikasjoner oppstår og de kommer seg fortere etc. Men Norge er jo helt nazi! Vi har ringt rundt til flere veterinærer i området her, og det yngste var 6 måneder. Et sted de ikke ville gjøre noe før kattene var 9 måneder heller. :daane:

Han er ganske svær, det er omtrent 2 uker til han fyller 6 måneder, så jeg skjønner ikke hvorfor ingen vil kastrere han nå.

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt om dyrleger som har kastrert kattunger under 2 mnd jeg :)

Skrevet

Jeg og, i USA kastrer de jo de fleste kattene før de leveres til og med. I forskningen jeg fant ble kattungene kastrert 7 uker gamle.

Men igjen, jeg finner ingen i nærområdet. :daane:

Gjest Marmot
Skrevet (endret)

Men er dette en rasekatt du må vise papirer på for å få kastrert? Hvis ikke hadde jeg bare løyet på ham to uker altså.

Endret av Marmot
Gjest Bobler
Skrevet

Vetrinæren her går ihvertfall etter vekt på katten i stedet for alder. Hannkatter kan kastreres tidligere enn hunnkatter ettersom at det er et enkelt inngrep. Vei han, og ring rundt :)

Jo tidligere du kastrerer, jo bedre :) Utført undersøkelser om det faktisk.

Skrevet

Jeg har tatt til meg to hunnkatter fra en bekjent og via dyrebeskyttelsen, og fikk den første kastrert da hun var 5 måneder (som da var nedre grense) hos vetrinæren jeg brukte i Fredrikstad.

Den andre fikk en alder anslått til 4-4,5 måneder ved å titte på tennene og jeg fikk fikset henne da, siden hun hadde blitt kjønnsmoden allerede da, og det var ikke noe problem selv om de trodde hun var litt yngre enn grensen de hadde.

Skrevet

Han veier 3kg. Kanskje mer for vekta vår er litt rar og sier at hunnkatten vår veier 0kg. :ler:

Det er ingen rasekatt nei, men nå har jo samboer allerede sagt alder da han har ringt rundt.

Hmm, hvor i Fredrikstad var dette, Tilim?

Gjest Bobler
Skrevet (endret)

Hvis han veier 2-3 kg er han uten tvil stor nok til kastrering :)

Red; Så også på bildene av han på facebook, han er stor nok :) Ville kastrert han så fort som mulig, så slipper du søskenparring :) Søstra kan du vel ta om en mnd, hu er litt liten enda :)

Endret av Bobler
Skrevet

Min pus ble kastrert når han var 4 md

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg også mener han er stor nok. Men vi får se hva veterinæren her sier i morgen når vi skal ta å vaksinere de nok en gang.

Missie er nok litt liten enda, ja, så hun skal vi vente litt til med. :)

Skrevet

Jeg merker jeg blir litt irritert på samboer nå, for han mener jeg stresser unødvendig mye ang dette. Jeg har litt mer erfaring med katter enn han, men likevel mener han at han vet best.

Når Miko alt har prøvd seg på Missie, slikker tisset hennes i kattedoen og skvetter litt her og der, da BØR jo en bjelle ringe? Neida, han mener jeg ikke har en dritt å uroe meg for. Gaah.

Skrevet

Ta en titt på denne tråden som Belle Gunnes startet i august 2010: Angående kastrering av katter i tidlig aldre

Den viser til en vitenskapelig studie hvor kattunger som var så unge som 7 uker ble kastrert. Sammen med disse deltok også kattunger som ble kastrert ved 7 måneder og en gruppe som ikke ble kastrert før etter avsluttet undersøkelse

Sitat:

Det ble rapportert at den kirurgiske prosedyren i gruppe 1 (7 uker gamle) var enkle og uproblematiske. Kattungene kom seg fortere etter operasjonen enn kattungene i gruppe (kastrert ved 7 måneders alder) og kattene i gruppe 3 (voksne katter).

Med andre ord, katter kan trygt kasteres lenge før 6-måneders alder. Forhåpentligvis har også norske veterinærer ettervert blitt oppdatert på denne kunnskapen. Da min egen katt ble kastrert, for drøye 12 år siden, fikk jeg vite at han måtte være minst 6 måneder.

AnonymBruker
Skrevet

Min dyrlege sa at vi kunne kastrere han før han hadde fylt 6 måneder, men han ville ventet siden pus kom fra en litt vanskelig bakgrunn, og det hadde vært fint om han fikk slått seg til ro litt hjemme hos oss, før vi tok han med inn. Da ville han føle seg tryggere når han kom ut av narkose og lignende. :)

Skrevet

Om veterinæren ikke vil gjøre det, kan du jo sette jentekatten på p- piller. De blir jo kjønnsmodne i 4 mnd alderen..

Jeg har hatt samme problem da vi fikk to katter som vi trodde var søstre, men viste seg den ene var gutt, da sa veterinæren at vi kunne sterilisere og kastrere allerede da de var 4 mnd for å unngå "søskenkjærlighet". Spesielt uheldig om den ene katten skulle bli gravid om de er søsken og da, så sett katten på p- piller så fort som mulig :)

Skrevet

Jeg vet, det er en av studiene jeg har lest Perelendra. Jeg har aldri sagt at det er utrygt å kastrere unge katter, men det virker jo som det er svært få veterinærer her i Norge som tillater det.

Vet ikke helt om jeg vil sette minsten på p-piller enda. Stakkars. Vil helst ikke ha hun på p-piller i det hele tatt da det kan føre til komplikasjoner (liten sannsynlighet ved kort-tidsbruk, jeg vet, but still) og har ikke veldig lyst til å tvinge i ho en pille hver uke. Vi skal uansett spørre veterinæren i morgen om hun ikke kan gjøre et lite unntak. Hun påstår det er større fare for infeksjoner og piss når de kastreres som små, noe jeg synes er rart da dette ikke er nevnt i et eneste studie jeg har lest ang kastrering av unge katter. Men men

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet Grorud Dyreklinikk kastrerer ned i 12 ukers alder for Dyrebeskyttelsen i alle fall. KOmmer jo selvfølgelig an på hvor i landet du bor, om du bor langt fra Oslo så hjelper det nok ikke så mye.

Skrevet

Bor nok en god stund fra Oslo, ja. Men vi får se hvordan det går i morgen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...