Gå til innhold

Klarer ikke begrense meg når jeg først skal kose meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

(For det første vil jeg bare si at jeg har IKKE en spiseforstyrrelse, og jeg håper ikke denne tråden slettes)

Mitt problem er at etter 9 mnd med kaloritelling osv, har jeg helt mistet evnen til å moderere meg. Jeg har nå stått fast lenge på samme vekt (som er i midtre til nedre sjikt av normal, men ca 6 kg mer enn jeg ønsker å veie), fordi jeg har utviklet et slikt enten/eller-forhold til mat.

På dager hvor jeg ikke skal kose meg, er jeg som regel superstreng og ligger på 1300-1400 kcal.

Men på dager hvor jeg har bestemt meg for å unne meg noe (som er ganske ofte), så klarer jeg rett og slett ikke sette på noen bremser. Av og til tenker jeg over det, men fortsetter likevel, mens andre ganger tenker jeg ikke over det før jeg oppdager at jeg har spist mye mer enn de andre.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan unngå dette? Det er ikke nødvendigvis slik at jeg spiser så utrolig mye til ett enkelt måltid, men mer som at jeg bare jevnt over spiser mer enn nødvendig, slik at det totale kaloriinntaket blir for høyt.

Noen tips til hvordan jeg kan klare å sette begrensninger uten å bli mer fanatisk/opphengt i kalorier? Jeg ønsker å få et naturlig forhold til mat hvor jeg ikke tenker så mye over hvor mye jeg skal spise, men heller bare følger sultfølelsen uten at dette betyr at jeg ender opp med å spise mer enn nødvendig...

Setter pris på alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan prøve å fokusere på å drikke mye vann i måltidene, jeg tenker da at magesekken kanskje vil fylles opp litt fortere, og du vil spise mindre?

Og når du handler inn til kosen så kjøp en liten sjokolade, og ikke en stor pose med Nidars favoritter, en stor plate sjokolade, 2 liter is etc - kjøp så mye du har tenkt å spise.

Gjest Nanne70
Skrevet

Som i_hate_fat skriver, ikke kjøp mer enn du skal spise. I forhold til mat, så kan du benytte deg av tallerkenmodellen: 1/4 av tallerkenen med fisk, fugl eller kjøtt, 1/4 del med ris, pasta eller potet og 1/2 tallerknene med grønnsaker. Sørg for at du bruker en middelstor middagstallerken. Spis sakte, nyt maten og ikke forsyn deg èn gang til når du har spist opp!

Jeg tenker også at det kan være en ide å ikke være så kjempestreng med seg selv de andre dagene, det blir ofte sånn at man blir veldig fokuskert på det man "ikke kan" spise. Det er også viktig at du spiser mat som metter godt, siden du teller kalorier. Magert kjøtt og fisk, egg, bønner og "grove" grønnsaker sånn som gulrot, kålrabi, hodekål, blomkål og broccoli fyller godt opp og gir lite kcal.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde det på akkurat samme viset da jeg skulle ned i vekt. Jeg var så vant til å telle kalorier at når jeg først bestemte meg for å ha frie kosedager så tok det helt av. :fnise:

Så, det jeg pleide å gjøre var å på forhånd skrive en liste over tingene jeg skulle handle/kose meg med. Da kunne jeg bare gå inn på butikken og handle hva jeg skulle ha uten å stå i flere minutter å friste meg selv foran sjokoladehyllen. :gjeiper:

En annen klassiker er jo å ikke handle noenting på tom mage. Det hjelper faktisk. Eller så kan du på forhånd bestemme deg for at 'i dag skal jeg kose meg med hele 3 ting'. Også holder du deg til den regelen.

Når man er på slankern så er man inne i en spesiell type mentalitet og det er ikke bare å skru den av og på. Man må gjøre det gradvis. Så det spørs, siden du sier du allerede er superstreng på kaloriene dine, at å faktisk telle kalorier på kosedagene dine også er den rette veien å gå. Iallefall i en liten prøveperiode til du har kommet inn i det riktige mønsteret og skapt gode vaner, og hjernen har blitt overbevist om hvilke handlinger som er de rette.

Bare en tanke. ;)

Skrevet

Jeg pleier alltid å drikke et glass med vann(helst iskaldt) før jeg spiser. Uansett måltid. Man blir fortere mett :)

AnonymBruker
Skrevet

- Når du skal spise så bruk en tallerk med farge(blå, rød) ellernoe. Når du bruker hvit så ser tallerken mindre ut, og du legger mer mat på tallerken. Når det er farge på den så ser det ut som det er mer mat enn det egentlig er ;)

- Ikke kjøp mer enn det du skal spise.

- Gå på butikken med full mage, som feks når du nettopp har spist middag.

- Kjøp pepsi max isteden for cola (cola inneholder mye kcal, selv om pepsi max ikke er sunt det heller)

- Spis en salat før du begynner på godteriet ditt

:)

Skrevet

I og med at du ikke spiser masse på en gang, men mye til sammen utover dagen, hadde det kanskje vært en ide å ikke ta en hel dag som kosedag, men heller spise normalt og sunt rsten av dagen og kanskje kose deg litt ekstra til et av måltidene, for eksempel på kvelden. Det å kjøpe inn akkurat det du trenger er også lurt. For eksempel så kan du kjøpe en liten sjokolade som det ikke gjør noe om du spiser opp.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok kanskje det der med å tillate meg EN utskeielse på en utskeielsesdag kan være nøkkelen. De andre tingene dere har tipset om er jeg egentlig flink på, jeg har allerede gått ned 11 kg så jeg er ganske "dreven" i gamet, det er bare nå i det siste hvor jeg har nådd en vekt som egentlig er grei, men som er litt mer enn hva jeg trives med, at jeg har begynt å slite. For nå er det liksom "ikke så farlig" lenger, men samtidig ønsker jeg jo å gå ned de siste kiloene.

Men som sagt, det med å bare ha én utskeielse høres ut som en god ide. Jeg har liksom blitt litt sånn at når jeg feks skal ut, så spiser jeg gjerne også en kjapp og usunn middag, spiser både chips og godteri på vors, OG kjøper usunn nattmat. Dette kommer da på toppen av alkoholen. Her blir det vel å bestemme meg for at alkoholen er dagens utskeielse!

Samme hvis jeg har en dag hvor jeg skal tillate meg å ikke være streng, av en eller annen grunn; da blir det gjerne et ekstra rundstykke og kopp kakao til frokost, en større lunsj, flere mellommåltider, en mindre sunn middag og noe godt etter middag.

Så jeg skal virkelig prøve å holde meg til én utskeielse per utskeielsesdag.

Tusen takk for innspill til alle :)

Skrevet

Når du er ute så vil jeg absolutt anbefale deg å styre langt unna nattmat! (Vanesak) Dette legger seg rett på hoftene, so to say. Drikk masse vann, og hvis du virkelig virkelig er sulten så får du spise et par skiver eller noe. Dagen derpå så får du bare styre deg og få i det en sunn frokost osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...