Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg og en venninne skal på tur til Irland neste uke.

Så tenker vi på å leie en bil og kjøre fra Belfast til Irland.

Men litt skummelt pga det er venstrekøyring...

Noen som har vert borti det før?

Og eventuelt, trenger en noe form for tillatelse for å kjøre bil i andre land?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere trenger ingen egen tillatelse for å kjøre i Irland, men mange leiebilfirmaer stiller krav til alder på føreren og hvor lenge man har hatt førerkortet. Det kan lønne seg å bestille bil fra Norge før dere drar, så dere vet at firmaet tillater at dere leier, og at dere får forsikring i henhold til norsk standard.

Jeg anbefaler å leie en bil med automatgir. Da blir det en mindre ting å tenke på. Det krever litt ekstra oppmerksomhet å kjøre på "feil" side av veien, men er ikke like skummelt som man kan tro. Ta dere noen runder på parkeringsplassen eller annet tomt sted før dere drar ut på de store veiene for å venne dere til følelsen av bilen. Ettersom man også sitter på "feil" side av bilen så føles det ganske naturlig å kjøre på venstreside (føreren sitte jo alltid nærmest midtstripen). Jeg begynte ofte å rote på høyresvingene, men ellers gikk det bra. En annen viktig regel vi hadde var at den som satt i passasjersetet hadde ansvar for å følge med på at føreren gjorde alt riktig og minne dem på å vikeplikt og rundkjøringer osv (vi var tre stykker som byttet på).

• Liker 1
Skrevet

Husk på å bestille leiebil med automatgir så du slipper å gire med venstre så går det nok bra:-) Du trenger bare ditt vanlige førerkort.

Skrevet

Flott! :)

Noen som nemnte engang at eg måtte ha en tillatesle fra naf.. men syns det var litt unødvendig.

Blir spennande! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...