AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #1 Del Skrevet 13. mai 2012 Oppgave 1 På skoleplassen står det tre tre. Trea dannar hjørna i ein trekant. Petter måler avstandane mellom trea til å vere høvesvis 20, 24 og 14 m. Hvor stort er arealet til trekanten? Skal jeg bruke sinussetningen her? Dele to av sidene på hverandre, og finne en vinkel? Oppgave 2 Løys likninga lg(2x-1) = 2 Takker dere smarte for svar! Vi har matematikktentamen i 1T i morgen... Ønsk meg lykke til! ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #2 Del Skrevet 13. mai 2012 Jeg er egentli kjempe smart men dette ble litt for vanskeli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #3 Del Skrevet 13. mai 2012 Oi, dette var lett. 1. Cosinus setning for å finne vinkel. Så bruker du formelen grunnlinje*"lengde"*sin(vinkel)/2 hvor vinkel er vinkelen mellom grunnlinjen og lengden til den ene siden på trekanten, lengde er lengden på denne siden. 2.x=[100+1]/2=101,2=50,5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #4 Del Skrevet 13. mai 2012 Oi, dette var lett. 1. Cosinus setning for å finne vinkel. Så bruker du formelen grunnlinje*"lengde"*sin(vinkel)/2 hvor vinkel er vinkelen mellom grunnlinjen og lengden til den ene siden på trekanten, lengde er lengden på denne siden. 2.x=[100+1]/2=101,2=50,5 Takker! Så jeg kan altså bruke cosinussetningen, selv om jeg ikke vet om trekanten er rettvinklet? Det vil altså si at jeg skal dele to av sidene på hverandre for å finne cosinus?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #5 Del Skrevet 13. mai 2012 Takker! Så jeg kan altså bruke cosinussetningen, selv om jeg ikke vet om trekanten er rettvinklet? Det vil altså si at jeg skal dele to av sidene på hverandre for å finne cosinus?? Hvis den er rettvinklet så blir cosinussetningen til pytagoras setning. Så ja, hver gang du bruker den så er trekanten ikke rettvinklet. Jeg vet ikke om du vet hva cosinussetningen er, ut i fra det du skriver virker det som om du blander den med sinus. Hvis sidene er A, B, og C, og t er vinkelen mellom A og B, så er cosinussetningen: C^2=A^2+B^2-2*A*B*cos(t) Siden du har lengdene A, B og C, kan du lett finne cos(t), og ut i fra det kan du lett finne vinkelen t. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå