Gå til innhold

Tatt m falsk leg på byn - hva kan jeg forvente?

Gjest kittycat

Anbefalte innlegg

Tok de ifra deg legitimasjonen da? Om ikke blir det jo bare ord mot ord, og jeg ville nektet på at leggen var forfalsket og heller sakt at vaktene trenger nye briller. Det har vel litt med det å gjøre at politiet må være innkalt til stedet for at det skal kunne bli noen reaksjon.

Tror ikke venninnen min ble fratatt kortet, men det er så lenge siden at jeg husker ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kittycat

Ja kortet ble tatt og lagt til siden i lag arket om meg (navn, nummer ++) assa jeg skrev under på arket. Er ikke det nok for politiet når det gjelder å kontakte meg/sende greier i posten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kortet ble tatt og lagt til siden i lag arket om meg (navn, nummer ++) assa jeg skrev under på arket. Er ikke det nok for politiet når det gjelder å kontakte meg/sende greier i posten?

Da er jeg redd du er "i rutinen". Normalt tar det to til tre uker før du får kontakt fra Politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kittycat

Da er jeg redd du er "i rutinen". Normalt tar det to til tre uker før du får kontakt fra Politiet.

Oki. Ja gjelder det generelt for tlfsamtale til foreldre og post?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bare lurer på en ting; hvilken straff får man om man låner en venninnes legitimasjon på byen og blir tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

når jeg ikke var gammel nok så brukte jeg ikke legg for å komme meg inn, så om jeg hadde blitt tatt så hadde det ikke vært pga falsk legg... smart smart.jeg hadde gode metoder...kom alltid inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare lurer på en ting; hvilken straff får man om man låner en venninnes legitimasjon på byen og blir tatt?

Du kan bøtelegges, jeg husker ikke satsen på dette. Det som verre er, er at banken kanskje nekter å gi ut nytt kort til korteier om dette er gjentakende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Ja gjelder det generelt for tlfsamtale til foreldre og post?

Det vet jeg faktisk ikke. Kan sjekke, om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan bøtelegges, jeg husker ikke satsen på dette. Det som verre er, er at banken kanskje nekter å gi ut nytt kort til korteier om dette er gjentakende.

Takk for svar :) Jeg har ikke gjort det (er gammel nok), men en venninne har vært inne på tanken å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barista

Firmaet jeg jobber for har 70% av nattklubbene i Bergen som kunder. Jeg er selv ansvarlig for et av disse stedene. Vi har samme prosedyre på alle stedene, i samarbeid med politiet. Alt dette samordnes og loggføres via våre leder-enheter som samkjører alle avvik og hendelser.

Det andre store firmaet som har vakthold i Bergen på nattklubber, har akkurat samme prosedyre, det er ingen forskjell. De to neste nattklubbene som har annet vakthold kan jeg dog ikke svare for.

Det er allikevel klart at om ressursene i øyeblikket ikke strekker til, være det seg at vi har en annen situasjon som gjør at jeg ikke har tid til å avse vakter til å ta seg av dette, så sender vi mistenkte videre.

Problemet er stort, vi risikerer store straffer selv fra kommune hvis vi blir tatt for skjenking av personer under lovfestet alder.

Allikevel blir nok fler tatt med lånt legitimasjon, hvor straffereaksjon og alvorlighetsgrad er lavere.

Hos Politiet KAN man oppleve at man slipper med advarsel, fordi saker ikke alltid kan prioriteres. Etterforskningen har en tidsfrist på seg før den skal være gjennomført. Det er dessverre slik at ressursknapphet hos Politiet utgjør en flaskehals.

Jeg leste nok litt kjapt første gangen, og så ikke at TS skrev at dette var i Bergen. Så da har du nok peiling på dette bedre enn meg..

Endret av barista
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid bedre å fortelle sannheten og møte konsekvensene, enn å lyve og leve i frykt. Det vil si at jeg hadde fortalt dette til fosterfamilien din, lagt alle kortene på bordet, prøvd å forklare de hvordan du har hatt det og fortalt de hvor lei deg du er. Det er mye bedre det, enn at politiet tar kontakt med de, og forteller de om saken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nok litt kjapt første gangen, og så ikke at TS skrev at dette var i Bergen. Så da har du nok peiling på dette bedre enn meg..

Jeg baserte mitt på, informasjon jeg fikk av min tidligere samboer. Han jobbet på ett utested i over 5-6 år, i tillegg til innleid til div. andre utesteder, arrangement, festivaler. ++ I tillegg åpnet han 2 utesteder selv.. (Jeg sier ikke at det er verdens beste referanseperson da begge to utestedene gikk konkurs etter 2 år). Jobber litt der selv også :P

Dette er beklageligvis veldig mye forskjellig praksis på over hele landet, og vi her i Bergen er velsignet med et veldig godt samarbeid med politiet på dette feltet - men det har virkelig ikke alltid vært slik. Det var mye rar tolkning av lover, og direkte lovbrudd fra utestedenes side også ved inndragelse og anmeldelse.

Slik vi har fått det her i byen nå så er det både enkelt, det krever ikke mye tid, og til dels effektivt. Dette forsøker vi få til lignende "systemer" på i de andre byene hvor vi har etablert oss, med håp om at Politiet også ser at det og letter deres arbeid.

En konkurs eller to betyr ikke så mye i denne bransjen, jeg har full respekt for de som våger å prøve seg - jeg er jo der selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest barista

Dette er beklageligvis veldig mye forskjellig praksis på over hele landet, og vi her i Bergen er velsignet med et veldig godt samarbeid med politiet på dette feltet - men det har virkelig ikke alltid vært slik. Det var mye rar tolkning av lover, og direkte lovbrudd fra utestedenes side også ved inndragelse og anmeldelse.

Slik vi har fått det her i byen nå så er det både enkelt, det krever ikke mye tid, og til dels effektivt. Dette forsøker vi få til lignende "systemer" på i de andre byene hvor vi har etablert oss, med håp om at Politiet også ser at det og letter deres arbeid.

En konkurs eller to betyr ikke så mye i denne bransjen, jeg har full respekt for de som våger å prøve seg - jeg er jo der selv :)

Beklage for avsporelsen, men ville bare si at dette var en liten by. Slik at det var fort bekjente (alle kjenner alle), og da ble det fort slik at endel kom seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan garantere deg at vi gjør noe, vi oppfordres av politiet til å ta tak i saken, og har et godt samarbeid med dem om dette. Dette er ren rutine for vår del.

Jeg og to andre vennnner ble tatt med lånt legitimasjon på et utested. Politiet var allerede der så vi måtte snakke med de ang det som hadde skjedd osv. Vi visste aldri legitimasjonen til politiet, sa bare at vi brukte vår egen legitimasjon. Heldigvis ransakte de oss ikke, for to av oss hadde enda leggen i lomma. Men de sa at ettersom det var så tydelig at vi angret så slapp vi unna for denne gang. Tre mnd seinere ble jeg atten, og dro da tilbake. Fikk ikke utvisning eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg håper du tar lærdom av dette i to henseende;

1. Ikke gjør noe slikt igjen.

2. Ikke baser rettsstillingen din på hva folk svarer deg på nettet, det kan koste deg svært dyrt.

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du kan selvfølgelig bare nekte for hele greia, med mindre politiet var til stede, si at du mistet bankkortet ditt og at noen andre må ha brukt det for å prøve å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråd ryddet for avsporing og persondiskusjon samt AB-diskusjon

Kosemose, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Jeg ville absolutt tatt sjansen på å fortelle dette til fosterforeldre.. De tar det nok bedre om du er ærlige med dem, og forteller hvor mye du angrer og beklager.. Enn at de skal få ett brev i posten og få vite det på denne måten. Da vil de jo også få vite at du har lyvd/holdt det hemmelig.. Det kan nok få større konsekvenser for deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...