Gå til innhold

Tatt m falsk leg på byn - hva kan jeg forvente?

Gjest kittycat

Anbefalte innlegg

Gjest kittycat

Først og fremst er jeg fullt klar over at jeg har ingenting jeg skulle sagt, så det er ikke nødvendig at noen prøver å gni det inn. Jeg bare trenger litt inspill elns...

Jeg og min venninne som ble 17 i går tok sjansen med falsk leg på byn og ble tatt.

Jeg er bare så sykt redd for hvordan det blir om/når fosterforeldrene mine får vite det. Dere kan jo ikke vite hvordan de vil reagere, men er det noen som generelt sett har noe erfaring om man blir tatt?

Har lest mye om det på nettet, og straffen varierer litt etter sted, alder, humøret på vakten/politiet og i det hele tatt.

Det vanligste når vakten går videre til politiet er vel prikk på rullebladet og bot på minst 1500.

Ting har bare vært litt vanskelig i hjemmet den siste tiden. Altså jeg har litt problemer med meg selv og andre for så vidt og har trekt meg kraftig unna fosterfamilien. Veldig likte snakking. Vi prøver å snakke mer, men det er vanskelig. De vil at jeg skal være glad, men sier jo selv at det ikke funker om ting ikke forbedrer seg. Tenker at en sånn diaster-tur på byn kan toppe hele greien og orker ikke tanken på å flytte og sånn.

Tillit sant.. 15 år i fjor (ble 16) og fylla med samme venninne. Om de får vite om gårsdagen er jeg og venninna mi fucked.

Ble litt rotete nå, men jeg er helt...har ikke ord.

Det jeg egentlig lurer på er vel om sjansen for at politiet ikke lager noe sak ut av det? For på nettisiden til klubben som altså er i Bergen står det at alle med falsk ID blir sendt til politiet.. men er det mulig de lar det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg først lurer på er om du har lånt eller falsk legitimasjon. Vi anmelder alle forsøk på bruk av falsk legitimasjon på klubbene her i Bergen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir prikk på rullebladet (som du selv sa), og en bot. Men summen varierer, men en bot er mye bedre enn prikk på rullebladet.

Du/dere skulle nesten tenkt på det før dere prøvde fake leg på byen, det er ikke så gøy ute på byen uansett..så dere kan jo spørre dere selv om det var verdt det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kittycat

Det jeg først lurer på er om du har lånt eller falsk legitimasjon. Vi anmelder alle forsøk på bruk av falsk legitimasjon på klubbene her i Bergen.

altså kortet var fikset på, tallet ble omgjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper at du tar bedre valg i fremtiden trådstarter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altså kortet var fikset på, tallet ble omgjort..

Da snakker vi forfalsket legitimasjon. Dette er ikke en forseelse, men en forbrytelse. Dette vil bli anmeldt.

Jeg anbefaler at du informerer dine foresatte og forklarer situasjonen din med en gang.

Jeg vil ikke være belærende, men allikevel vil jeg spørre deg om du synes dette var verd å komme inn på en plass bare fordi de har spritservering og musikk?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom politiet når du fortsatt var der? Om ikke så blir det ingen reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ha sett an situasjonen. Det er ikke sikkert at de gjør noe. Jeg har hørt om flere som har blitt tatt med fake leg, der vaktene har virkelig skremt dem, men de har ikke hør noe i ettertid.

La det ligge litt så skjer du hva som skjer. La dette være en lærepenge, og bestem deg for at du skal gjøre det godt for deg selv videre i livet. For det fortjener du! Du har mange år du skal leve og du må legge grunnlaget for at det skal bli bra nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom tallene er endret så er det forfalskning og som en over nevner en forbrytelse. Man kan jo bare håpe at de ikke tar det videre og at de sa det kun for å skremme deg. Virker uansett som om du har lært leksa. Vet om flere steder som sier det bare for å skremme, men som ikke gjør noe ut av det. Uansett tror jeg det kunne vært lurt å fortelle det til dine foreldre. De vil nok mye heller satt pris på ærligheten enn å få brev i postkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sett an situasjonen. Det er ikke sikkert at de gjør noe. Jeg har hørt om flere som har blitt tatt med fake leg, der vaktene har virkelig skremt dem, men de har ikke hør noe i ettertid.

Jeg kan garantere deg at vi gjør noe, vi oppfordres av politiet til å ta tak i saken, og har et godt samarbeid med dem om dette. Dette er ren rutine for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv forfalsket leg med å gjøre om tall. Skrapte vekk deler av det med passer. Jeg ble ikke tatt, men venninnen min ble tatt av samme vakt som først hadde sett på min :gjeiper:

Vaktene sa at hun ville få bot i posten å lot henne gå. Vi ringte deretter politistasjonen for å forhøre oss mer ang dette. Der fikk vi beskjed om at bot kunne bare utsendes av politiet og ikke av vekterne. Ble derfor rådet til å se vekk ifra en evt bot som skulle komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble tatt med falsk legitimasjon på byn når jeg var 16, jeg slapp unna med en advarsel! pilitimannen jeg snakket med sa jeg så ut som en søt og snill jente som ikke gjør dette igjen! og det skal være sikkert og visst! utrolig hvor dum en kan bli..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest barista

Det du beskriver er dokumentforfalskning, og er en veldig seriøs affære. Min tidligere samboer var vakt på ett av utestedene i byen, iflg. han var de litt slappe på å levere det inn til politiet. Det så det ann på situasjonen.

Brukte de andre menneskers legg, gjorde de sjeldent og ingenting med det. Og håpte de tok lærdom av å bli tatt av vaktene. Men kjente de igjen mennesker for å gjøre det igjen, ble politiet innblandet.

Men når du har fikset på ett eksisterende legg, er det mye mer alvorlig.. Og da hadde jeg heller tatt kontakt med utestedet ærlig og redelig, og spurt dem hva som skjer fremover, hva deres rutiner vedr. slikt er. Så vet du i det minste hva du har å forholde deg til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kittycat

Jada, sikkert mange som skremmet, men gidder ikke å lite på det. Julegrana, du sier at om ikke politiet kom ble det ingen reaksjon? Vakten fylte jo ut papir om oss, de blir vel sendt til politiet?

Når det gjelder det å si det foreldrene er jeg ikke så moden. Måtte gi nummer til en av foreldrene mine, så ble mamma. Siden jeg bor i fosterhjem vil bare mamma bli kontaktet direkte. Det i posten derimot blir sendt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville fulgt med på det WildThing skriver, han er tross alt vakt på et utested i Bergen. Eller har jeg misforstått?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest barista

Jeg kan garantere deg at vi gjør noe, vi oppfordres av politiet til å ta tak i saken, og har et godt samarbeid med dem om dette. Dette er ren rutine for vår del.

Det varierer fra utested til utested..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du beskriver er dokumentforfalskning, og er en veldig seriøs affære. Min tidligere samboer var vakt på ett av utestedene i byen, iflg. han var de litt slappe på å levere det inn til politiet. Det så det ann på situasjonen.

Brukte de andre menneskers legg, gjorde de sjeldent og ingenting med det. Og håpte de tok lærdom av å bli tatt av vaktene. Men kjente de igjen mennesker for å gjøre det igjen, ble politiet innblandet.

Men når du har fikset på ett eksisterende legg, er det mye mer alvorlig.. Og da hadde jeg heller tatt kontakt med utestedet ærlig og redelig, og spurt dem hva som skjer fremover, hva deres rutiner vedr. slikt er. Så vet du i det minste hva du har å forholde deg til.

Det hadde jeg aldri turt å gjøre. Hva om de bare har glemt hele saken, så ringer man bare for å minne dem på det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, sikkert mange som skremmet, men gidder ikke å lite på det. Julegrana, du sier at om ikke politiet kom ble det ingen reaksjon? Vakten fylte jo ut papir om oss, de blir vel sendt til politiet?

Når det gjelder det å si det foreldrene er jeg ikke så moden. Måtte gi nummer til en av foreldrene mine, så ble mamma. Siden jeg bor i fosterhjem vil bare mamma bli kontaktet direkte. Det i posten derimot blir sendt her.

De gjorde det samme med venninnen min. Men sier bare det jeg ble fortalt fra politistasjonen i Trondheim her. De kunne ikke gjøre noe med det så lenge de ikke ble tilkalt til stedet. Men så er jo dette noen år siden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra utested til utested..

Firmaet jeg jobber for har 70% av nattklubbene i Bergen som kunder. Jeg er selv ansvarlig for et av disse stedene. Vi har samme prosedyre på alle stedene, i samarbeid med politiet. Alt dette samordnes og loggføres via våre leder-enheter som samkjører alle avvik og hendelser.

Det andre store firmaet som har vakthold i Bergen på nattklubber, har akkurat samme prosedyre, det er ingen forskjell. De to neste nattklubbene som har annet vakthold kan jeg dog ikke svare for.

Det er allikevel klart at om ressursene i øyeblikket ikke strekker til, være det seg at vi har en annen situasjon som gjør at jeg ikke har tid til å avse vakter til å ta seg av dette, så sender vi mistenkte videre.

Problemet er stort, vi risikerer store straffer selv fra kommune hvis vi blir tatt for skjenking av personer under lovfestet alder.

Allikevel blir nok fler tatt med lånt legitimasjon, hvor straffereaksjon og alvorlighetsgrad er lavere.

Hos Politiet KAN man oppleve at man slipper med advarsel, fordi saker ikke alltid kan prioriteres. Etterforskningen har en tidsfrist på seg før den skal være gjennomført. Det er dessverre slik at ressursknapphet hos Politiet utgjør en flaskehals.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...