Gå til innhold

Norge "best i klassen" på miljø?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i Sør-Europa.

Her har det nå i flere år vært forbudt med vanlige plastposer i matbutikkene. Alle har bruker handlenett. I nødsfall kan man få kjøpt noen supertynne "plastposer" (som revner utrolig fort), tror det er samme type "plast" som i poser man bruker for kildesortering av matavfall. Posene tåler ikke noen skarpe kanter, og tåler heller ikke mange kiloene. Så alle lærer fort å bruke handlenett :fnise:

Er kanskje de store matvaregigantene for mektige slik at man ikke kan innføre et lignende forbud i Norge? De tjener jo ganske mye på plastposene sine. Noen annen grunn kan jeg ikke se for at ikke det har kommet noe forbud i Norge også.

Her er også strømprisen styrt i forhold til tid. Slik at strøm er betydelig billigere f.eks. midt på dagen, sent på kvelden og om søndagen/helligdager. De fleste tenker seg om 2 ganger før de setter på oppvaskmaskin, vaskemaskin m.m. F.eks. er søndag den store klesvaskedagen her. Da blafrer klesvasken på alle kles-snorer og stativer.

På denne måten blir også belastningen på strømnettet mer utjevnet. Og det er jo også mer miljøvennlig.

Og selvfølgelig har vi kildesortering; plast/emballasje, kartong/papir, glass, restavfall, organisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her er også strømprisen styrt i forhold til tid. Slik at strøm er betydelig billigere f.eks. midt på dagen, sent på kvelden og om søndagen/helligdager. De fleste tenker seg om 2 ganger før de setter på oppvaskmaskin, vaskemaskin m.m. F.eks. er søndag den store klesvaskedagen her. Da blafrer klesvasken på alle kles-snorer og stativer.

På denne måten blir også belastningen på strømnettet mer utjevnet. Og det er jo også mer miljøvennlig.

norge har 100% vannkraft som er fornybar, vannkraft kan reguleres i forhold til etterspørsel hele tiden så derfor er prisen den samme.

i sør europa bruker man fossil kraft som kull og gass, det kan ikke reguleres etter etterspørsel. sør europa bruker ikke-fonybar kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest mari kontrari

Vi er neppe noe vidunderbarn, hverken i form av offentlig styring eller som privatpersoner.

Skulle ønske flere prøvde å klare seg uten å måtte kjøre bil til jobben, for eksempel - dette gjelder de som fint kunne tatt buss uten at det tok så mye ekstra tid, eller de som ikke tenker over muligheten til å reise kollektivt når de ser etter leilighet. Skjønner at det blir mer komplisert med barn etc., men tenker på de som bare ikke "gidder".

Også er vi fæle på bruk- og kast, syns jeg. Kjøper en million billige plagg og ting som enten går i stykker eller vi går lei, eller bare angrer på. Heldigvis havner noe av dette på finn.no eller hos fretex, men mye er bare dritt som ikke er verdt det. Matkastingen syns jeg også er fæl, det er kanskje butikkene som kaster mest, men folk kan jo prøve å planlegge litt bedre. Hater når jeg selv må kaste noe, føler meg rett og slett dum. (Vi kan godt slutte å stappe i oss så mye kjøtt også, bare trappe litt ned, liksom)

Så, jeg syns ikke vi er best. Men jeg vet forsåvidt ikke om jeg syns noen fortjener å kalles best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg vil si at Norge er akkurat som andre vestlige land, altså aldeles ingen "best i klassen". Pumper opp olje uten skrupler (og eksporterer den såklart). Vi spiser utrolig mye kjøtt, kjøper vanvittig mye klær, og elektroniske ting (utrolig stygge CO2-utslipp fra produksjonen av disse). Jernbanen vår er en vits, og det er mye bedre å ta fly (noe vi gjør veldig ofte), samt at vi bygger ned landbruket og spiser stadig mer langreist mat.

Om resten av verden skulle levd slik vi gjør hadde vi trengt minst to jordkloder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...