AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #1 Skrevet 13. mai 2012 Hei! Jeg har straks eksamen og har helt noia for å ikke gjøre det bra nok, da det er viktig for meg. Hittil har jeg fått en del C, begrunnet med at jeg har god kunnskap, men ikke drøfter nok. Men hvordan skal jeg drøfte? Vil det si å bruke egne eksempler? Hvordan løsriver man seg fra pensum? Hva skiller en B og en C? Studerer psykologi!
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #2 Skrevet 13. mai 2012 Viktig å vise at man kan bruke kunnskapen selvstendig, og det kan man ved å f.eks bruke egne eksempler ja. Du må huske å be om begrunnelse for karakter etter eksamen, da kan du få en liten pekepinn på hva du bør gjøre neste gang. 1
frkharepus Skrevet 13. mai 2012 #3 Skrevet 13. mai 2012 Når du drøfter skal du liksom drive og "diskutere" for deg selv. "på den ene siden bla bla bla......, men på den annen side bla bla bla......". Du skal belyse ting fra flere sider. Litt vanskelig å forklare egentlig. Anbefaler deg å skaffe deg en metodebok, der får du forklart grundig hvordan du drøfter.
Gjest hva som helst Skrevet 13. mai 2012 #4 Skrevet 13. mai 2012 Jeg bruker å utnytte sensorveiledninger for alt de er verdt. Da får du med alle momenter som bør trekkes inn under hvert tema. Disse bruker jeg typisk å pugge stikkordsmessig ved å lage lister og tankekart. I noen fag finnes det ikke sensorveiledninger og da har jeg noen ganger brukt sensorveiledninger til lignende fag ved andre universiteter. På eksamen så bruker jeg med en gang å notere ned hvert eneste stikkord, og lage en kjapp disposisjon. Da har du alle momenter klart helt fra begynnelsen, og det er bare å begynne å skrive med en gang.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #5 Skrevet 13. mai 2012 Jeg har bare fått A og B hittil. Det er viktig å drøfte, altså, som nevnt over "diskutere med seg selv". Bruk forskjellige syn fra ulike fagtradisjoner og sett dem opp mot hverandre, og prøv og få frem hvordan de belyser tema på ulike måter. Litt hva som er positivt og hva som er negativt med de ulike retningene. Du kan også komme med egne meninger og eksempler, men pass på å begrunn dem og ha forankring i fakta. Til slutt kan du oppsummere og komme med forsøk på konklusjon, din mening bygget på de ulike argumentene. Er nok drøfting og selvstendig bruk av kunnskap som skiller C fra B eller A. Uansett hvor mye kunnskap du har, får du nok ikke bedre enn C hvis du ikke viser at du kan bruke kunnskapen. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #6 Skrevet 13. mai 2012 Jeg får også stort sett bare A og B. Tror at grunnen til det er at jeg ikke "overleser", dvs jeg kan ikke pensum "på rams". Det fører til at jeg er helt nødt til å ressonere og drøfte for å i det hele tatt klare å svare på oppgaven - noe som fører til gode karakterer. Vet ikke om det kan være til hjelp...? Har ofte inntrykk av at de som leser mest enten er evige "C-studenter", eller får en haug med Aer, mend de aller fleste med A og B leser "sånn passe mye". Jeg har en teori om at "overlesing" blokker hjernen litt, man blir så fokusert på enkeltdetaljer at man liksom glemmer litt å tenke selv. 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #7 Skrevet 13. mai 2012 Har ofte inntrykk av at de som leser mest enten er evige "C-studenter", eller får en haug med Aer, mend de aller fleste med A og B leser "sånn passe mye". Hvor mye vil du si er passe mye?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #8 Skrevet 13. mai 2012 Jeg bruker å utnytte sensorveiledninger for alt de er verdt. Da får du med alle momenter som bør trekkes inn under hvert tema. Disse bruker jeg typisk å pugge stikkordsmessig ved å lage lister og tankekart. I noen fag finnes det ikke sensorveiledninger og da har jeg noen ganger brukt sensorveiledninger til lignende fag ved andre universiteter. På eksamen så bruker jeg med en gang å notere ned hvert eneste stikkord, og lage en kjapp disposisjon. Da har du alle momenter klart helt fra begynnelsen, og det er bare å begynne å skrive med en gang. Dette vil jeg si er på grensen til fjusk. Uansett, hva lærer du egentlig av å PUGGE SENSORveiledninger??
Lista Skrevet 13. mai 2012 #9 Skrevet 13. mai 2012 Dette vil jeg si er på grensen til fjusk. Uansett, hva lærer du egentlig av å PUGGE SENSORveiledninger?? Mente du fusk? I såfall; ? Juks?? 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #10 Skrevet 13. mai 2012 Hvor mye vil du si er passe mye? Hehe. Det kommer jo helt an på faget For meg er "passe" å bla igjennom før forelesning, møte opp på forelesninger, møte opp på seminarer om det er obligatorisk ELLER om jeg synes det man skal gå igjennom der er spesielt vanskelig, og så ta en uke (eller to om eksamenene ikke kommer for tett) før eksamen og lese kjapt igjennom en pensum, og løse gamle eksamensoppgaver. Ser de som sitter og leser før og etter hver eneste forelesning, møter opp i alle gruppetimer og som leser 12 timer dagen før eksamen, ofte ender opp med C'er, mens sånn "halvveis slappfisker" som meg ofte får A og B, mens de som er "helt slappfisker" plukker D'er og E'er Du kan jo prøve og se om det funker for deg å lese bittelitt mindre, og heller bruke tid på å ressonere og "synse" deg frem til svar på gamle eksamensoppgaver, feks? 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #11 Skrevet 13. mai 2012 Mente du fusk? I såfall; ? Juks?? Jeg mener fjusk. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=fjusk&begge=+&ordbok=begge
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #12 Skrevet 13. mai 2012 Hehe. Det kommer jo helt an på faget For meg er "passe" å bla igjennom før forelesning, møte opp på forelesninger, møte opp på seminarer om det er obligatorisk ELLER om jeg synes det man skal gå igjennom der er spesielt vanskelig, og så ta en uke (eller to om eksamenene ikke kommer for tett) før eksamen og lese kjapt igjennom en pensum, og løse gamle eksamensoppgaver. Ser de som sitter og leser før og etter hver eneste forelesning, møter opp i alle gruppetimer og som leser 12 timer dagen før eksamen, ofte ender opp med C'er, mens sånn "halvveis slappfisker" som meg ofte får A og B, mens de som er "helt slappfisker" plukker D'er og E'er Du kan jo prøve og se om det funker for deg å lese bittelitt mindre, og heller bruke tid på å ressonere og "synse" deg frem til svar på gamle eksamensoppgaver, feks? Edit: Glemte å skrive at dette gjelder lesefag. Når det kommer til ting som lineær algebra og mekanikk er det bare å regne oppgaver døgnet rundt for å få A'er og B'er :gjeiper: 2
cornflake_girl Skrevet 13. mai 2012 #13 Skrevet 13. mai 2012 Jeg mener fjusk. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=fjusk&begge=+&ordbok=begge For et fantastisk ord! 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #14 Skrevet 13. mai 2012 Vær sikker på at du forstår det du har lest, ikke bare pugger. Det er mitt beste råd. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #15 Skrevet 13. mai 2012 Du kan jo prøve og se om det funker for deg å lese bittelitt mindre, og heller bruke tid på å ressonere og "synse" deg frem til svar på gamle eksamensoppgaver, feks? Tusen takk for svar på litt teit spørsmål . Tror faktisk det er besvarelsen jeg feiler på. Merker ofte at de jeg har kollokviegrupper sammen med får bedre enn meg, selv om jeg ofte faktisk kan mer enn de når vi leser til eksamen sammen . 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #16 Skrevet 13. mai 2012 Dette vil jeg si er på grensen til fjusk. Uansett, hva lærer du egentlig av å PUGGE SENSORveiledninger?? Hvordan finner man det?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #17 Skrevet 13. mai 2012 Tusen takk for svar på litt teit spørsmål . Tror faktisk det er besvarelsen jeg feiler på. Merker ofte at de jeg har kollokviegrupper sammen med får bedre enn meg, selv om jeg ofte faktisk kan mer enn de når vi leser til eksamen sammen . Prøv å ikke være så "flink"? Stol på at dine egne tanker og egne ressonementer stemmer, har du forstått stoffet så gjør de nemlig som oftest det! Og du kommer mye bedre ut med å vise dette, fremfor å bare vise at du klarer å "kopiere" boka og foreleserne på eksamen. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #18 Skrevet 13. mai 2012 Vær sikker på at du forstår det du har lest, ikke bare pugger. Det er mitt beste råd. Helt enig!
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #19 Skrevet 13. mai 2012 Hvordan finner man det? Aner ikke. Har aldri brukt sensorveiledninger til noe.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #20 Skrevet 13. mai 2012 Skjønner heller ikke hvordan sensorveiledning skal kunne hjelpe...? Sånn med unntak av da jeg tok fys-mek og kalkulus, hvor sensorveiledninger (les: fasit) til gamle eksamensoppgaver var gull verdt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå