Gå til innhold

billigere å sy bunaden selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har hørt at det blir mye billigere å sy bunaden sin selv. Altså å kjøpe alt man trenger på husfliden, og så sy og sette den sammen selv.

Er det noen her som vet litt om dette? Hvor mye sparer man på det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, ca halv pris, men er jo forskjellig fra bunad til bunad. Prisene varierer også fra husflid til husflid.

Skrevet

På Loftobunaden blir det ca 20 000 i forskjell på å kjøpe ferdig og sy selv. Så siden jeg trengte to stk, med to års mellomrom var det ikke snakk om å kjøpe ferdig. Men det er også ufattelig mange timers arbeid, og jeg er glad jeg er ferdig.

Skrevet

det er øst-telemarksbunad, eller bøstakk jeg skal ha.

er det mulig å klare å lage en, uten veldig mye sy-erfaring fra før?

ts

Skrevet

Hvis du ikke har sydd eller brodert noe særlig fra før tror jeg ikke akkurat at bunad er noe prosjekt du bør starte med.

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg har hørt at det nesten ikke er noe forskjell på prisen, fordi stoffet og sdet du trenger koster så sykt mye uansett. Men det er mulig det ikke stemmer.

Skrevet

Jeg syr bunad, og hadde svært lite erfaring fra før. Det går greit, men jeg hadde aldri turt å starte på en telemarksbunad. Den er temmelig omfattende.

Skulle du ta sjansen, så bør du gå på kurs. En bunad til mange tusen kroner bør være pent og korrekt sydd.

Skrevet

Min mor har sydd to stykker, og det er en god del penger å spare ja. Er nok litt avhengig av bunad, og sølvet må man jo kjøpe uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endel syerfaring, men tror nok aldri jeg ville begitt meg ut på bunad... Kan du ikke heller sette inne en annonse i avisa med spørsmål om noen vil sy? Kanskje det sitter noen med erfaring der ute som vil sy den billig for deg.

Evt undersøke på Finn.no o.l. om noen selger en...

Skrevet

det er øst-telemarksbunad, eller bøstakk jeg skal ha.

er det mulig å klare å lage en, uten veldig mye sy-erfaring fra før?

ts

Tror jeg anbefale deg å i hvertfall ta noen kurs før du begir deg utpå en bunad. Et såpass kostbart plagg ( for ja, materialpakkene koster mange tusenlapper de også) fortjener å bli sydd skikkelig. Gremmes når jeg ser bunader med elendig utført broderi eller som sitter stygt.

Skrevet

takk for gode råd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...