Gå til innhold

Utdrikningslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bedt i utdrikningslag til en kollega som jeg har jobbet med siden oktober 11.

Det har kommet tre alternativer til aktiviteter:

1. 1600 kr per person

2. 1300 kr per person

3. 300 kr per person

Hva er normalt at man betaler? Syntes alternativ 1 & 2 er veldig dyrt, eller er det bare meg? Har ikke vært i utdrikninglag før så vet liksom ikke hva som er normalt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har vært i 2 stk som begge kostet rundt 1000, i det ene betalte vi vel mat på restaurant i tillegg. Samboer arrangerer et snart som kommer på mye mer, men da skal de reise bort et par dager. Jeg synes det kommer litt an på hva man får for pengene.. Det kan jo være ting du gjerne ville betalt for ellers uannsett? Det meste som er morsomt å gjøre koster jo litt...:) Mat osv er jo også ofte inkludert i prisen tror jeg.

Endret av SoftKitty
Skrevet

Her er opplevelen og middag hjemme ho forloveren inkludert. Transport, lunj, drikke må man ta fra egen lomme.

Vet at det som er morsomt ofte koster så føler meg litt kjip som syntes dette er mye penger, men er student å det er endel penger for meg.

Skrevet

Eneste jeg har vært i kostet i utgangspunktet 500 + at vi selvom vi måtte betalte alt for oss selv. Aktiviteter, drikke og mat. Jeg syns det var greit, men de gikk ned til 300 fordi noen syns det ble for dyrt. Vi hadde nok penger bruden :) Syns de to første alternativene for deg var for dyre.. maks 1000 vil jeg si og da skal man noe spesielt!

Skrevet

Jeg har vært i veldig mange utdrikningslag. Normalen er 1000-1500, men jeg har også vært med på de som koster 7-800, og ett som kostet 2000. Vi har lagt mer i det med årene, nå er hele vennegjengen voksne og i gode jobber.

Synes man bør se ann hvem som skal inviteres før man setter pris, er de fleste studneter holder man det kanskje under 1000?

Skrevet

Jeg synes alternativ 1 og 2 høres fryyyyyyyktelig dyrt ut! Spesielt når du ikke har kjent henne så lenge. Synes 500-800 er mer enn nok, og ville tenkt meg godt om før jeg dro i et utdrikningslag som kostet 1300 eller 1600 kr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

800-900 kr, men det skal da inkludere alt, minus evt alkohol. Skal man også holde mat utenom, så er 500 kr maks.

AnonymBruker
Skrevet

Men dere som synes 500kr er mer en nok og at 1000kr er aaaaalt for dyrt, hva forventer dere et utdrikningslag skal inneholde?

Et utdrikningslag vare jo som regel fra morning til sene kvelden og skal inneholde både aktiviteter, mat og drikke.

Ok, skal dere bare treffes å spise litt reker og fjolle hjemme hos noen så er det klart at 500 kr er nok, men skal dere få litt ut av denne dagen og bli med på aktiviteter dere vanligvis aldri gjør så må dere regne med å betale litt for det også.

Det jeg synes er viktig er at alle får bli med på aktiviteter den dagen ikke bare bruden og eventuelt forlover, at det skal være gøy for alle.

Skrevet

Jeg syns i grunnen utdrikningslag med masse aktiviteter og styr er noe tull, på lik linje med utdritingslag. De triveligste utdrikningslagene er de der man har en avslappet stemning, med piknikk og leker i parken, kanskje en runde med magedansekurs eller lignende, før man lager god mat sammen og skravler utover kvelden.

• Liker 3
Skrevet

800-900 kr, men det skal da inkludere alt, minus evt alkohol. Skal man også holde mat utenom, så er 500 kr maks.

800-900 kr for en hel dag/kveld med mat og aktivitet? Synes det høres lite ut jeg. Kommer vel ann på hva som gjøres, men bare maten om man drar på en grei restaurant koster jo 300-500. Ville gått for alternativ 1 eller 2 om jeg først skulle dra, bare for å få litt mer utav det.

Skrevet

Jeg har arrangert to utdrikningslag, og mener at dere som uttaler at man legger opp til alt for mange aktiviteter og "fjas" dersom utdrikningslaget koster over 1000 kr aldri har vært i den situasjonen at dere har forsøkt å planlegge ett utdrikningslag i praksis.

Man skal aktivisere mange mennesker en hel dag. Alle skal ha mat - ofte tre måltider pluss snaks. Og man vil jo gjøre noe spesielt ut av det, grillpølser til middag er ikke akkurat en fin måte å feire bruden på.... Alkohol gjennom hele dagen, det er ikke små mengder som går når man holder på i 12-20 timer. Selv enkle aktiviteter koster. Dansekurs koster 2-5000. Ofte så skal folk transporteres mellom steder, da er maxitaxi eneste alternativ. Alle utdrikningslagene jeg har vært i har hatt et stort antall leker og gratis-aktiviteter, men det er nødvendig fylle på med litt organisert aktivitet, gjøre noe spesielt ut av dagen.

Skrevet

Hva med å begynne senere på dagen, da? Selv misliker jeg sterkt slike "fra hanen galer til det stenger på byen"-opplegg, og blir som regel ikke med før på kvelden om det skal være slike greier. For øvrig har ikke alkohol pleid å stå i fokus i de utdrikningslagene jeg har vært i etter at vi var fyllt 22 år, og alkoholinntak før middag har vært minimalt.

• Liker 2
Skrevet

Hva med å begynne senere på dagen, da? Selv misliker jeg sterkt slike "fra hanen galer til det stenger på byen"-opplegg, og blir som regel ikke med før på kvelden om det skal være slike greier. For øvrig har ikke alkohol pleid å stå i fokus i de utdrikningslagene jeg har vært i etter at vi var fyllt 22 år, og alkoholinntak før middag har vært minimalt.

Nå er det jo tradisjon at utdrikningslag er fra morgen til kveld, og at det innebærer en del flere aktiviteter enn en vanlig venninnetur på byen. Hadde jeg vært bruden hadde jeg vært mektig skuffet dersom jeg ble avspist med halv pakke fordi gjestene skulle spare penger.

Og når det gjelder alkohol har det da ikke noe med alder å gjøre? Nå har jeg aldri vært i noe utdrikningslag før fylte 25, ingen i gjengen giftet seg så tidlig. Nå er vil alle 30+, akademikre (god miks av sivinger, sivøker, medisinere og jurister), men vi setter da pris på alkohol gjennom dagen selv om vi er voksne og etablerte. Tradisjonen i venninnegjengen er å vekke bruden med champagne og jordbærfrokost. Og selv om vi nyter alkohol gjennom dagen har jeg aldri opplevd veldig fulle mennesker, oppkast og lignende.

Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til? Jeg er enig i at det går ann å gjøre det billigere. Men jeg mener at 1000-1500 fort blir summen om man virkelig skal skape en minnerik dag for bruden, i stedet for en halvdårlig spare-på-alt fest.

Skrevet

Og jeg er ikke interresert i å bruke slike summer på en slik dag. Så da takker jeg nei, da. På lik linje med en god del andre. Husk at man skal jo øse ut penger på bryllupet til samme person kort tid etterpå også...

• Liker 2
Skrevet

Og jeg er ikke interresert i å bruke slike summer på en slik dag. Så da takker jeg nei, da. På lik linje med en god del andre. Husk at man skal jo øse ut penger på bryllupet til samme person kort tid etterpå også...

Man har jo ulikt syn på det, og jeg mener som sagt også at man må tilpasse pengeforbruket den gjengen som skal samles. Men samtidig er det feil dag å være gnien på. Noen av de beste venninne-minnene jeg har er fra nettopp utdrikningslag. Vi har laget minner for livet, både for oss og bruden. Sørget for samhold og morro en hel dag, og gjort ting vi vanligvis aldri gjør sammen i hverdagen.

Skrevet

Takk for mange gode svar..

Hadde det ikke vært for at dette er en kollega jeg har sett ett par ganger etter jobb så hadde det ikke vært noe problem å bruke så mye penger, men kjenner at for meg er 1600 ++ mye penger så lenge jeg er student og sparer det jeg kan til praksisperioder de neste semesterene da jeg ikke får lønn (skal ut 7 uker).

Har veldig lyst til å gjøre det til en minnerik dag for bruden, hun fortjener det beste.

Skrevet (endret)

Hva med å bli med på halve dagen? Aktiviteter legges vel ofte opp på dagtid, så kan man møte gjengen etterpå hvis man ikke vil legge penger i det. Til en kollega hadde jeg aldri brukt over 1000 kr hvis ikke opplegget var veldig bra.

Mitt utdrikningslag kostet vel 850 kr men jeg kunne gjerne betalt 1500 for å være med i et utdrikningslag for en nær venninne. Hadde det vært snakk om å være borte hele helga hadde jeg glatt betalt mer. Man må nesten se på hva man får for pengene.

Gutter har som oftest helt andre priser på utdrikningslagene enn jenter har jeg sett. Det er slettes ikke uvanlig med både 2 og 3 tusen.

Endret av Sunshine
Skrevet

Jeg er bedt i utdrikningslag til en kollega som jeg har jobbet med siden oktober 11.

Det har kommet tre alternativer til aktiviteter:

1. 1600 kr per person

2. 1300 kr per person

3. 300 kr per person

Hva er normalt at man betaler? Syntes alternativ 1 & 2 er veldig dyrt, eller er det bare meg? Har ikke vært i utdrikninglag før så vet liksom ikke hva som er normalt..

Litt avhengig av økonomi, men jeg synes de to første var dyre. Kommer også litt an på hva som er inkludert. Kommer mat og drikke/alkohol i tillegg? Siden du er student ville jeg gått for alternativ 3.

Tror det er vanlig med 500-800, med noe mat og drikke (men ikke nødvendigvis alt) inkludert.

Har man råd til det og det er en nær venninne, så ville jeg strukket meg lenger, men hadde det vært en kollega hadde jeg ikke betalt over 1000,-

Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til? Jeg er enig i at det går ann å gjøre det billigere. Men jeg mener at 1000-1500 fort blir summen om man virkelig skal skape en minnerik dag for bruden, i stedet for en halvdårlig spare-på-alt fest.

Billig trenger jo ikke bety dårlig. Jeg har ikke vært i mange utdrikningslag, men det hyggeligste jeg har vært i var det som kostet minst, og bruden var kjempefornøyd.

Skrevet

(...)

Mitt utdrikningslag kostet vel 850 kr men jeg kunne gjerne betalt 1500 for å være med i et utdrikningslag for en nær venninne. Hadde det vært snakk om å være borte hele helga hadde jeg glatt betalt mer. Man må nesten se på hva man får for pengene.

(...)

Og jeg tror noe av essensen ligger her.

Tidligere var det mer vanlig at man hadde kun sine aller nærmeste venninner i utdrikningslaget, og at denne lille klikken på 5-10 jenter gjorde artige ting sammen, som gjerne kostet litt. Men utdrikningslagene har utartet seg til at man ikke bare inviterer nære venninner, men også alle kvinnelige gjester i bryllupet i rett alder, fjernere kvinnelige bekjente og kollegaer. Og da blir det en helt annen greie, men det virker som om man fortsatt vil ha den eksklusive og intime rammen som man tidligere hadde med disse aller nærmeste venninnene, selv om man nå har en bøling på 50 damer som ikke kjenner hverandre, og som knapt kjenner bruden...

Skrevet

Hva med å bli med på halve dagen? Aktiviteter legges vel ofte opp på dagtid, så kan man møte gjengen etterpå hvis man ikke vil legge penger i det. Til en kollega hadde jeg aldri brukt over 1000 kr hvis ikke opplegget var veldig bra.

Der sa du noe jeg har glemt å nevne i mine tidligere innlegg.

Vi pleier som regel å ha et todelt opplegg, og både gjester og øvrige kan velge hva de er med på. Frokost, lunsj, aktiviteter og show fra morgenen av har en litt høyere pris, og deltagelse på kvelden koster 2- 500 kroner. Da pleier ofte kollegaer og venner som ikke er invitert i bryllipet å kun bli med på kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...