Gå til innhold

Bekymret for 3-åring..

Anbefalte innlegg

Gjest Jungeldyr
Skrevet

Jeg bruker mye energi på å være bekymra for en 3-årig i "storfamilien". Håper noen kan si noe fornuftig om vi har grunn til bekymring - og i tilfelle hva man kan/ bør foreta seg , eller om det er innenfor det normale og grunn til å legge bekymringen bort.. Fryktelig vanskeleg situasjon, føler jeg legger meg borti andres saker, men det er tross alt et barn som kanskje har et problem på en eller flere måter:(

Han har nettopp fylt 3 år, men har praktisk talt ikke språk. Kun noen få (enkeltord) ord, "mamma " og "Hadet" er det eneste jeg kan tyde. Han "babler" heller ikke, er faktisk nesten taus.

Er ikke særlig fysisk aktiv heller, sitter lenge rolig av gangen og kjører biler etc. Har masse leikesaker, men stort sett bil, tog etc.Ganske flink m elektroniske spill/ ipad, men har ganske dårlig motorisk utvikling. Virker som han har litt dårlig balanse og kanskje litt veivete armbevegelsar, vanskelig å beskrive men han heng liksom etter i fysisk leik. Familien er ikke av dei som er særlig mye ute, dei likar seg nok best inne, så det kan jo foklare at han er litt treig motorisk utan at det treng å vere no gale.

Sikler en god del, så mye at han stort sett er våt i ansiktet og kle , sitter med åpen munn. Er det vanlig når de er såpass store?

Mine har vært veldig glad i å teikne i 2-3 års alder ( som dei fleste!?) men han får ikkje til,sit stille og ser på men klarar bare å få ned noen "tilfeldige", svake, svake strekar på arka. Sitter still og ser på dei andre. Syns det er så rart, akkurat som han er forundra.

Har vært snakk om at han kanskje skulle til logoped, men uroer meg for at det et noe "mer" gale. Let ikke te at foreldra syns han er sein, bortsett fra språket som dei er" klar over". Noen med erfaring fra lignande som kan si noe om dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at det er noe mer enn bare språket ja.

Kan du snakke med foreldrene om det du har observert?

Gjest Gjest
Skrevet

Han høres ut til å henge etter i utviklingen, mulig psykisk utviklingshemmet, men også somatiske tilstander eller omsorgssvikt kan være i bildet,- rart at ikke barnehagen (eller foreldre) - har tatt han til lege eller helsesøster?

AnonymBruker
Skrevet

tenkte litt autist jeg kanskje

• Liker 1
Skrevet

Vet du om han går i barnehage?

ang. språket, så er det jo noen unger som "plukker opp" ord uten å snakke selv, og plutselig en dag så snakker de flytende.

Gutten min har også vært plaget med sikling, så mye at han måtte bruke smekker som vi skiftet flere ganger til dagen frem til han var i 3 års alderen.

Nå er han snart 5 og siklingen er kraftig redusert, men når han er engasjert i noe og sitter med åpen munn så renner det litt ifra munnviken.

Helsesøster sier det er svake kjevemuskler som kan trenes opp ved å bl.a bruke sugerør når han skal drikke.

Hvis foreldrene er som foreldre flest, så har de nok observert dette selv og er gjerne i dialog med helsesøster/lege allerede. Synes ikke du trenger å "gjøre" så mye med mindre du mistenker omsorgssvikt.

Skrevet

ang. språket, så er det jo noen unger som "plukker opp" ord uten å snakke selv, og plutselig en dag så snakker de flytende.

Gutten min har også vært plaget med sikling, så mye at han måtte bruke smekker som vi skiftet flere ganger til dagen frem til han var i 3 års alderen.

Nå er han snart 5 og siklingen er kraftig redusert, men når han er engasjert i noe og sitter med åpen munn så renner det litt ifra munnviken.

Helsesøster sier det er svake kjevemuskler som kan trenes opp ved å bl.a bruke sugerør når han skal drikke.

Hvis foreldrene er som foreldre flest, så har de nok observert dette selv og er gjerne i dialog med helsesøster/lege allerede. Synes ikke du trenger å "gjøre" så mye med mindre du mistenker omsorgssvikt.

Ja, går i barnehage. Veldig stor skilnad mellom barn mht språk , ja., men dette skil seg fra alle andre vi kjenne. Håper barnehagen ser hva han treng, men han er veldig rolig og snill, så litt redd han ikkje får sama oppmerksomhet som de som er mer utagerande hjemme og i barnehagen.

Mistenker ikke omsorgssvikt, men foreldra er vel ikkje av de mest sosiale, lite impulser fra omverda frykte vi.

Skrevet

Det trenger ikke være mer alvorlig enn at han rett og slett har sterkt nedsatt hørsel pga væske i mellomøret. Dette kan også føre til noe nedsatte motorikse ferdigheter, væske i mellomøret kan bl.a påvirke ballansen.

Anbefaler å utelukke alle uskyldige årsaker før man begynner å bekymre seg for autisme og utviklingshemming.

• Liker 2
Skrevet

Enig i dette med siklingen. Tyder på svak munnmuskulatur. Kan ogås vær noe av grunnen til at han ikke snakker noe særlig. Ganske lett å trene opp. Dersom bhg blir gjort oppmerksom på dette er det noe de kan være behjelpelige med.

AnonymBruker
Skrevet

En del barn som har låsninger i nakke og rygg sikler fordi de klarer ikke å lukke munnen. Har du sjekket gutten din for det?

Skrevet

Ja, går i barnehage. Veldig stor skilnad mellom barn mht språk , ja., men dette skil seg fra alle andre vi kjenne. Håper barnehagen ser hva han treng, men han er veldig rolig og snill, så litt redd han ikkje får sama oppmerksomhet som de som er mer utagerande hjemme og i barnehagen.

Mistenker ikke omsorgssvikt, men foreldra er vel ikkje av de mest sosiale, lite impulser fra omverda frykte vi.

Hvor nært i slekt er du? Jeg syns det er vanskelig å skulle bry seg så mye, for alt du vet så har de kanskje fått svar på det de lurer på? Har dette barnet søsken?

Skrevet

Hvor nært i slekt er du? Jeg syns det er vanskelig å skulle bry seg så mye, for alt du vet så har de kanskje fått svar på det de lurer på? Har dette barnet søsken?

I "storfamilien" , spesielle forhold, blant de næraste. Trur ikkje foreldra er merksame (som eg skreiv i fyste innlegget) . Godt mogleg det e uskuldige årsak som muskelproblem , håpe det, godt å lese andres erfaring om at det kan vere ganske enkle og uskuldige ting. Håpe det! Blir bere så uroleg av at det blir større og større forskjell mellom kva han kan og dei andre ungane gjer og kan. Er det vanleg at barnehaga tar tak om ikkje foreldra tar initiativ til å trene på ting?

Kan godt vere at foreldra ikkje vil dele problema m slekt, men lure på om de melde seg litt ut i forh til barnet. Barnet har eit sysken, vanlig utvikling, det " tar "også mer plass.

Skrevet

Synes det er litt rart at barnehagen ikke har tatt kontakt med PPT. Er jo mulig de har gjort det og funnet frem til noe? Den vanligste grunnen til at barn er sent utviklet mtp språk er jo hørsel, så det burde testes. Den motoriske utviklingen kan godt henge sammen med at familien er lite ute.

Siden du ikke er forelder vet jeg ikke helt hva du kan gjøre. Men høres ut som om han enten henger litt etter i utviklingen- eller at det kan være noe mer alvorlig. Uansett viktig å få han til PPT så de kan legge til rette for en best mulig utvikling og oppfølging.

Skrevet

En del barn som har låsninger i nakke og rygg sikler fordi de klarer ikke å lukke munnen. Har du sjekket gutten din for det?

Aldri mistenkt låsninger i nakke og rygg. Han klarer fint å lukke munnen. Faren siklet også som liten, men vokste det av seg i førskolealderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...