AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #1 Skrevet 13. mai 2012 Hvorfor? Det er vel ikke noe vitenskapelig forskning som faktisk beviser at en del av disse ingrediensene er farlige for mennesket i de produktene vi finner dem i. Og uansett om de har vært farlige i f.eks dyreforsøk, så har ikke dyrene blitt gitt i nærheten av samme dose som vi finner i våre produkter - de har blitt utsatt for mye mer og 'ekstremvarianten'. Er det virkelig så farlig som mange skal ha det til? 3
Belle de Jour Skrevet 13. mai 2012 #2 Skrevet 13. mai 2012 Det er vel nettopp den usikkerheten mange av oss er skeptiske til. I tillegg sies det at mengden av disse stoffene som finnes i produktene til sammen utgjør en cocktaileffekt, da vi kliner ganske mange forskjellige kremer på oss i løpet av dagen. Jeg personlig tror ikke jeg kommer til å få kreft av å bruke produkter med parabener i, men liker å holde meg på den sikre siden uansett. 2
LukaFrost Skrevet 13. mai 2012 #3 Skrevet 13. mai 2012 Noe må jo produsentene ha i produktene sine for at de skal bli holdbare. Jeg er ikke så redd for parabener, mulig fordi jeg ikke har lest så mye om det. Noen som kan fortelle hva alternativet til parabener er?
SmallTalk Skrevet 13. mai 2012 #4 Skrevet 13. mai 2012 Personlig så er jeg ikke redd for parabener. Parabener fungerer som konserveringsmiddel, og noe må man tross alt ha i produktene for at de ikke skal råtne/mugge. Alternativet til parabener er alkohol, men man skal ha en ganske så høy alkoholprosent i produktene før det har samme effekt. 2
Karmosin Skrevet 14. mai 2012 #5 Skrevet 14. mai 2012 Parabener er forsket mye på, og da har det kommet fram at i ekstreme doser kan noen av parabenene virke hormonhermende. Det er snaddermat for sensasjonspresse og -nettsider, som gjør greia si og skriker opp. Så følger forbrukere på, presser på for å få parabenfrie produkter og tenker overhodet ikke på hva konserveringsmidlene som erstatter parabener gjør. Det har skjedd før, med et uendelig antall andre ting som kan i større eller mindre grad være farlig for oss, og det vil skje igjen, og hver bidige gang er den store massen fornøyd med at skumle-tingen forsvinner og tenker ikke på å stille spørsmål ved erstatningen. Det virker for meg som om det er helt vilkårlig hvilke ting sensasjonsmediene legger seg på hjul etter. Jeg husker at for noen år siden var det veldig trendy å dytte i seg selentilskudd, og jada, mennesker trenger litt selen (som vi forøvrig får gjennom normalt kosthold). Det har seg imidlertid slik at ekstremdoser av selen gir fosterskade hos gravide kvinner. Var det noen som skrek opp om selenets mulig skadelige virkning? Nei du. For ordens skyld, det må vanvittig mye ekstra selen til for å gi fosterskade, men det må også vanvittig mye parabener eller aspartam eller hva du nå vil til for å skade. Jeg forholder meg med knusende ro til parabener, siden det finnes så mye god forskning på feltet som viser at det nettopp må vanvittig mye til. Jeg er mer urolig for triclosan og unngår tannkremer med det, siden jeg ikke vet hvor mange andre ting jeg får i meg som kan øke bakteriers antibiotikaresistens. Derfor har jeg også en viss forståelse for at folk vil styre unna parabener, fordi de opplever å ikke vite nok, men alle som velger bort parabener burde absolutt sette seg inn i hva som brukes i stedet i det aktuelle produktet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #6 Skrevet 14. mai 2012 Det har skjedd før, med et uendelig antall andre ting som kan i større eller mindre grad være farlig for oss, og det vil skje igjen, og hver bidige gang er den store massen fornøyd med at skumle-tingen forsvinner og tenker ikke på å stille spørsmål ved erstatningen. Kan ikke få sagt det bedre! Nå er det jo en hel drøss med paraben-hysteriske damer her inne, så det kommer nok noen tirader om hvor farlige det er Det verste er at mange av de samme er helt ukritisk til bruk av p-piller feks, som er noe av det mest hormonforstyrrende vi stapper i oss... 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #7 Skrevet 14. mai 2012 Fordi folk er hysteriske for alt mulig, men lever mer usundt enn noen gang. Merkelig.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #8 Skrevet 14. mai 2012 Veldig enig. Jeg studerer medisin og vi lærte på forelesning at man absolutt bør velge produkter med parabener fordi man vet mye mindre om de stoffene som man erstatter parabener med i "parabenfrie produkter". Det går i bølger hva vi skal være redd for og hva som er poppis (først var det antioksidanter vi skulle proppe i oss, så var det fiber osv). Og bare siden noen nevnte aspartam, vi har hatt forelesning av forskere som studerer dette og andre kunstige søtningstoffer, og de sier at det absolutt ikke er farlig å få i seg! Mye bedre enn masse sukker, og det skal så utrolig store mengder aspartam til før det blir skadelig (noe alle stoffer blir i store mengder), men med en gang man da i såfall reduserer overforbruken/forgiftningen (da nevnte de folk som drikker 3-4L pepsimax om dagen over flere ÅR) går alt tilbake til normalen. Ikke heng dere opp i hva media skriver, bare skremselspropaganda, og folk går RETT PÅ! 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #9 Skrevet 14. mai 2012 Og bare siden noen nevnte aspartam, vi har hatt forelesning av forskere som studerer dette og andre kunstige søtningstoffer, og de sier at det absolutt ikke er farlig å få i seg! Mye bedre enn masse sukker, og det skal så utrolig store mengder aspartam til før det blir skadelig (noe alle stoffer blir i store mengder), men med en gang man da i såfall reduserer overforbruken/forgiftningen (da nevnte de folk som drikker 3-4L pepsimax om dagen over flere ÅR) går alt tilbake til normalen. Bare fordi noen forskere mener dette så betyr det ikke nødvendigvis at de har rett. Det finnes nok av leger og forskere som mener at man heller burde spise sukker, selvfølgelig i små mengder. Det er tross alt et naturprodukt som kroppen vet hva er, i motsetning til kunstig søtning. Det er ikke bare en type parabener, noen er ufarlig og finnes i naturen, andre burde man holde seg unna. 2
Karmosin Skrevet 14. mai 2012 #10 Skrevet 14. mai 2012 Å, alle parabener er naturlige. Utgangspunktet for dem er benzosyre, som finnes i harpiksen i enkelte trær og i tyttebær. Naturlig er på ingen måte det samme som ufarlig. Jeg har støtt på mange som innbiller seg det, og forslaget mitt til dem er å ta seg en god støyt belladonnasaft eller en porsjon hvit fluesopp... man kan også gni seg inn med giftsumak :gjeiper: Forskere mener ikke ting. De trekker konklusjoner ut fra materiale framkommet gjennom ulike forskningsmetoder. Både parabener og aspartam er undersøkt så lenge og mye at vi kan være rimelig sikre på at de er ufarlige i mengder langt over de dosene vi kan forvente å få i oss. For begge gjelder også at forskning på feltet har vært veldig sensasjonspressevennlig, fordi dette er veldig vanlige stoffer vi alle kan regne med å få i/på oss i noen grad. 2
Gjest Valenshy Skrevet 15. mai 2012 #11 Skrevet 15. mai 2012 Jeg prøver å holde meg unna slike ting da jeg har lest mye rart om det holder meg også unna ting som er testa på dyr ! Nei æsj
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #12 Skrevet 15. mai 2012 Personlig så er jeg ikke redd for parabener. Parabener fungerer som konserveringsmiddel, og noe må man tross alt ha i produktene for at de ikke skal råtne/mugge. Alternativet til parabener er alkohol, men man skal ha en ganske så høy alkoholprosent i produktene før det har samme effekt. Alternativet til parabener er IKKE alkohol, det finnes mange andre varianter også. Innholdet av alkohol må være 15-20% så det er uaktuelt i fuktighetskremer. Det finnes også kremer uten konserveringsmidler. Hvor mye bakterier som dannes er også avhengig av hvordan kremene er dispensert. Krukker er rene bakteriebombene mens tuber o.l er bedre egnet. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #13 Skrevet 15. mai 2012 "Å, alle parabener er naturlige. Utgangspunktet for dem er benzosyre, som finnes i harpiksen i enkelte trær og i tyttebær." Benzosyre er ikke det samme som etyl- og metylsubstituerte benzosyrer (altså ikke like naturlige), og jo lengre kjeder som settes på jo bedre konservering effekt har parabenene. Etyl og metyl-parabener er forsket mye på, og er godkjent for bruk innenfor EU siden de er bevist ikke skadelig. Parabener som er påsatt lengre kjeder er derimot ikke bevist ikke skadelige, men heller ikke bevist skadelige. Det finnes også parabener i mat (som er tilsatt) som folk ikke bryr seg om, det tilsettes direkte i kroppen, og burde i såfall være mer fryktet. Hilsen en som jobber i apotek og er en SMULE lei av parabene-hysteriet. 2
OhSerendipity Skrevet 15. mai 2012 #14 Skrevet 15. mai 2012 Fordi mennesker lider av saueflokksyndromet. Personlig er jeg ikke redd for det fordi jeg ikke har satt meg inn i nøyaktig hva alle mener er så farlig med det, og jeg liker å selv ha kunnskap om ting før jeg sier meg enig. Jeg synes generelt sett at folk er alt for hysteriske nå til dags. 1
Nalaya Skrevet 15. mai 2012 #15 Skrevet 15. mai 2012 Jeg prøver å holde meg unna slike ting da jeg har lest mye rart om det holder meg også unna ting som er testa på dyr ! Nei æsj Alt er testa på dyr, du er klar over det ikke sant?
Gjest Valenshy Skrevet 15. mai 2012 #16 Skrevet 15. mai 2012 Alt er testa på dyr, du er klar over det ikke sant? Hæ? hva er det du prater om? Ikke alle tester på dyr noe mere da! 1
Karmosin Skrevet 16. mai 2012 #17 Skrevet 16. mai 2012 "Å, alle parabener er naturlige. Utgangspunktet for dem er benzosyre, som finnes i harpiksen i enkelte trær og i tyttebær." Benzosyre er ikke det samme som etyl- og metylsubstituerte benzosyrer (altså ikke like naturlige), og jo lengre kjeder som settes på jo bedre konservering effekt har parabenene. Etyl og metyl-parabener er forsket mye på, og er godkjent for bruk innenfor EU siden de er bevist ikke skadelig. Parabener som er påsatt lengre kjeder er derimot ikke bevist ikke skadelige, men heller ikke bevist skadelige. Det finnes også parabener i mat (som er tilsatt) som folk ikke bryr seg om, det tilsettes direkte i kroppen, og burde i såfall være mer fryktet. Hilsen en som jobber i apotek og er en SMULE lei av parabene-hysteriet. En smule lei av det hysteriet jeg også, og også veldig, veldig lei av misforståelsen naturlig = bra. Derfor liker jeg å påpeke at utgangspunktet for parabener er helt naturlig. Hva skal en kombinert parabenhysteriker/naturlig-er-best-person gjøre da? Mind goes splodey. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #18 Skrevet 16. mai 2012 Jeg er generelt skeptisk til ting en ikke kan vite langtidsvirkningen av på oss mennesker, miljøet, eller ting jeg føler/tror mennesket kansje ikke har utviklet seg(langt) nok til å hanskes med(enda). Forbruket mitt er derimot ikke så preget, for jeg kjøper kun naturlige ting om lommeboka og resten av meg synes produktet er værdt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå