Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min stasjonære hjemmepc er kjempetreg. Jeg lurer på om det finnes noen enkle grep jeg kan gjøre for å fikse dette? Den er ganske gammel men ble "ny" for ca 3 år siden. Bruker den ikke til nedlasting eller noe slik, kun til skolearbeid og nettsurfing. Harddisken har ledig 42GB av 74GB, jeg bruker en stor ekstern harddisk som lagringsplass.

Jeg håper det kan være en løsning der jeg ikke trenger å slette noe eller flytte alt av verdi over på eksterne harddisken osv for å redde det.

Men dersom dette er eneste alternativ, hvordan gjør jeg dette?

Skrevet

Last ned CCleaner :) (Med dobbel c) :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager mener du med "ny"? Byttet hardware, formatert? Om den bare ble formatert skal du ikke se bort fra at den begynner å bli treg av alderdom. Har du virusskannet, sjekket for støv i vifta og eventuelt defragmentert?

Skrevet

Last ned CCleaner :) (Med dobbel c) :)

Den sletter ingenting?

Skrevet

Hva i alle dager mener du med "ny"? Byttet hardware, formatert? Om den bare ble formatert skal du ikke se bort fra at den begynner å bli treg av alderdom. Har du virusskannet, sjekket for støv i vifta og eventuelt defragmentert?

Jeg kjøpte den nyrenovert brukt på en måte. En seriøs butikk som tar imot pcer når store firma skifter ut og fikser dem til gode som nye.

Har virusscannet ja, defragmentert? Det har jeg hørt om, hvordan gjør jeg det?

AnonymBruker
Skrevet

Windows har defragmentering under tilbehør - systemverktøy. :) Dette sletter ikke noe men ting blir organisert og ryddet, uten at du ser noe til det.

Skrevet (endret)

Hvis du kun bruker maskinen til surfing og skriving, så fjern hele windows ruklet og installer Ubuntu isteden. Linux er langt mindre oppblåst enn windows, og har ikke det problemet med at det akkumulerer søppel og virus hele tiden. Du finner Firefox, Chrome, Thunderbird og Libre Office (Open Office) på Ubuntu også, så til "vanlig" bruk, er det ingen forskjell.

Ubuntu er gratis, og kan lastes ned her: http://www.ubuntu.com

Endret av Jadzia626
Skrevet (endret)

Hvis du kun bruker maskinen til surfing og skriving, så fjern hele windows ruklet og installer Ubuntu isteden. Linux er langt mindre oppblåst enn windows, og har ikke det problemet med at det akkumulerer søppel og virus hele tiden. Du finner Firefox, Chrome, Thunderbird og Libre Office (Open Office) på Ubuntu også, så til "vanlig" bruk, er det ingen forskjell.

Ubuntu er gratis, og kan lastes ned her: http://www.ubuntu.com

Tror ikke jeg begynner å tulle med noe slik når jeg har en mnd igjen på masteroppgaven..... hele oppgaven er skrevet i microsoft office koplet til alle kildene mine i endnote, redd det vil gi mer frustrasjon enn hjelp.....

Etter denne mnd blir pcen skrapet.

Endret av csj061
  • Liker 1
Skrevet

Tror ikke jeg begynner å tulle med noe slik når jeg har en mnd igjen på masteroppgaven..... hele oppgaven er skrevet i microsoft office koplet til alle kildene mine i endnote, redd det vil gi mer frustrasjon enn hjelp.....

Etter denne mnd blir pcen skrapet.

Da hadde jeg ikke tatt sjansen på å installere ryddeverktøyer heller. De har en tendens til å gjøre litt for mye rart med maskinen. Pass på å kjøre viruskontroll, og avinstaller alle småprogrammer du ikke bruker. Det pleier å hjelpe betraktelig. Såkalte "hjelpeprogrammer" er ofte de som gjør PCen treig.

Skrevet

Da hadde jeg ikke tatt sjansen på å installere ryddeverktøyer heller. De har en tendens til å gjøre litt for mye rart med maskinen. Pass på å kjøre viruskontroll, og avinstaller alle småprogrammer du ikke bruker. Det pleier å hjelpe betraktelig. Såkalte "hjelpeprogrammer" er ofte de som gjør PCen treig.

Nå har jeg allerede kjørt Ccleaner og diskdefragmentering før du skrev dette :tristbla:

Men virker som alt er som det skal og dataen ble sinnsykt mye kjappere!! Tusen takk for hjelpen :goodbye:

Skrevet

Istedenfor ccleaner kan man bruke windows eget program, diskopprydding. Start - kjør - skriv inn:

cleanmgr

<Enter>

(Dette funker på både xp/vista/Win 7, med unntaket av at vista og nyere, nå bruker kjør også som ett "søkefelt")

Diskopprydding fungerer rimelig likt i alle versjoner, så her har du en veiledning for Vista.

Skrevet

Diskdefragmentering gjør ofte underverker, og gjør ingen skade.

Men ta backup av det du har gjort! Uansett hva du gjør eller ikke gjør er det alltid en mulighet for fysisk feil, tyveri eller noe annet. Backup! :regler:

Skrevet (endret)

Diskdefragmentering gjør ofte underverker, og gjør ingen skade.

Men ta backup av det du har gjort! Uansett hva du gjør eller ikke gjør er det alltid en mulighet for fysisk feil, tyveri eller noe annet. Backup! :regler:

Dataen min fortalte meg at det ikke var nødvendig, men jeg gjorde det fordiom :gjeiper:

Edit: Har backup av hele masteren på både ekstern harddisk OG sender alt til meg selv på mail på skolemailen og mailen jeg har via den eksterne plassen jeg skriver masteren. Tror jeg har sikret meg. Er kjempeparanoid på dette da jeg hadde en onkel som mistet hele masteren sin, mest sannsynlig pga sabotasje......

Endret av csj061
Skrevet

Jeg anbefaler AVG Tuneup. jeg har brukt det på pc min nå i 2 år. Det fikser alt som gjør pc treg

Skrevet

Jeg anbefaler AVG Tuneup. jeg har brukt det på pc min nå i 2 år. Det fikser alt som gjør pc treg

Både CCleaner og windows eget diskoppryddingsprogram er gratis. Så hvorfor bør man betale for AVG Tuneup?

Gjest hogwash
Skrevet

Jeg skjønner meg virkelig ikke på folk som anbefaler AVG, malware i mine øyne.

Skrevet

Dataen min fortalte meg at det ikke var nødvendig, men jeg gjorde det fordiom :gjeiper:

Edit: Har backup av hele masteren på både ekstern harddisk OG sender alt til meg selv på mail på skolemailen og mailen jeg har via den eksterne plassen jeg skriver masteren. Tror jeg har sikret meg. Er kjempeparanoid på dette da jeg hadde en onkel som mistet hele masteren sin, mest sannsynlig pga sabotasje......

Anbefaler å bruke Dropbox, da har du alltid kopi, og kan ha samme filene på alle maskiner du jobber på hvis du har mer enn en.

Skrevet

Jeg skjønner meg virkelig ikke på folk som anbefaler AVG, malware i mine øyne.

Jeg var nogenlunde fan av dem før, men fikk i oppdrag å fjerne AVG antivirus fra pcen til en kompis. De reklamebannerne som stadig poppet opp, ble litt vel irriterende. MSE ble prompte innstallert.

Nå er akkurat AVG Tuneup betalvare, så jeg vil tro den er mindre pratsom? Men det frister ikke akkurat, når man sannsynligvis har like bra programvare i CCleaner.

Gjest hogwash
Skrevet

Jeg var nogenlunde fan av dem før, men fikk i oppdrag å fjerne AVG antivirus fra pcen til en kompis. De reklamebannerne som stadig poppet opp, ble litt vel irriterende. MSE ble prompte innstallert.

Nå er akkurat AVG Tuneup betalvare, så jeg vil tro den er mindre pratsom? Men det frister ikke akkurat, når man sannsynligvis har like bra programvare i CCleaner.

Du setter fingeren på det, enten må du betale, ellers prøver den å legge inn alt mulig slags tull som drar ressurser og er _virkelig_ vanskelig å bli kvitt.

Jeg var også glad i AVG, men det er maaaange år siden :)

Skrevet

Jeg var også glad i AVG, men det er maaaange år siden :)

Jeg også likte AVG da jeg brukte Windows, men DET er maange år siden :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...