Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, overskriften sier sitt..

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer vel helt an på... Karakterer, emne for masteroppgaven, fagsammensetning og ikke minst hvilke kontakter du har.

Skrevet

Jeg ser for meg jobbmuligheter i asylmottak, offentlig forvaltning av asylsaker og integreringsprosjekter. Etterhvert kanskje også i ambassader.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hva du har av tidligere utdanning, karakterer og problemstilling for oppgaven. Fred og konflikt er et bredt tema, hva har du tenkt å skrive om? Syns egentlig det høres ut som en tullemaster, den er alt for lite konkret. I motsetning til Tabris tror jeg ikke du uten videre får jobb med asylproblematikk med bakgrunn i dette, ei heller offentlig forvaltning. Jeg kjenner flere som jobber med dette, og de har bakgrunn fra helsefag, jus eller statsvitenskap. Tviler også sterkt på at du får noen ambassadejobb, se på bakgrunnen til de som tas opp på UDs aspirantkurs, så ser du hvorfor. Dette er utrolig lite konkret, faren er at du blir gående arbeidsledig etter endt utdanning fordi det ikke finnes relevante jobber til denne utdanningen.

Gjest alille
Skrevet

Mulig? Jepp!

Vanskelig? Absolutt! Veldig!

Med relevant erfaring ved siden av studiene vil riktignok mulighetene øke litt.

• Liker 1
Skrevet

Bare du tar Galtung med en klype salt, så er det nok et spennende tema ja :)

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg allerede har tatt en årsenhet i faget (Bjørknes Høyskole).

Fant faget veldig interessant og trivdes godt. Men spørsmålet er jo om det i det hele tatt er vits å satse på å starte på bachelorgraden.. Har selvfølgelig tenkt å gå videre til en master da jeg vet at det så og si vil bli umulig å få jobb med kun en bachelor. Men så spørs det da om det vil bli så lett med en master?

Da jeg gikk på Bjørknes var jeg en "B student" og regner med/håper på å kunne opprettholde dette nivået slik at jeg kommer inn på masteren.

Tenker å søke på masteren ved UIO da jeg slipper den høye studieavgiften ved Bjørknes.

Når det gjelder relevant erfaring ved siden av studiene vil dette bli vanskelig da jeg har en baby som krever all min tid utenom studiene.

Men jeg lurer på om det kanskje er bedre å gå for statsvitenskap ved UIO?

Takker for svar :)

TS

Gjest alille
Skrevet

Når du skal studere må du tenke litt mer langsiktig enn "dette er interessant." Du må tenke "hva er interessant å studere OG å jobbe med?"

Så - hva ser du for deg at du skal jobbe med? Å få seg jobb innen f.eks frivillige organisasjoner er nesten umulig uten erfaring, det er mange om beinet. Tilsvarende gjelder ambassader også.

Tenk først hva du ønsker å jobbe med, deretter hvilke studier som kan lede deg dit.

En utdanning innen statsvitenskap er nok litt tryggere, den gjør deg mer allsidig og du kan alltids finne jobb i det private også, som ikke er like enkelt med utdanning innen fred.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med internasjonale studier eller utviklingsstudier ved UiO? Tror det dekker noe av det samme som "fred og konflikt", i tillegg er det gratis ;) Ellers er både statvitenskap og samfunnsgeografi å anbefale om du har lyst til å jobbe med "krig og fred og sånn" :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Men det er nok mest sannsynlig et studium til arbeidsledighet med mindre du er svært heldig og i tillegg bor sentralt på Østlandet...

• Liker 1
Gjest alille
Skrevet

Hva med internasjonale studier eller utviklingsstudier ved UiO? Tror det dekker noe av det samme som "fred og konflikt", i tillegg er det gratis ;) Ellers er både statvitenskap og samfunnsgeografi å anbefale om du har lyst til å jobbe med "krig og fred og sånn" :jepp:

Jobbmulighetene er ikke akkurat mange med internasjonale studier eller utviklingsstudier heller. =/

Skrevet

Jobbmulighetene er ikke akkurat mange med internasjonale studier eller utviklingsstudier heller. =/

Tror statsvitenskap og samfunssgeografi er bedre valg enn både fredsstudier og utviklingsstudier. Fred/konflikt er jo ikke en egen disiplin og det blir derfor veldig tverrfaglig og kanskje lite dypt. Og her i landet er det jo begrenset med jobber, tror det er veldig få som jobber med fredsforhandlinger liksom, og tror, som en annen har nevnt, at asylmottak osv. er det mest aktuelle.

Hvis du ikke har tatt bachelor engang enda, ville jeg hvertfall ikke studert fred og konflikt. Ta heller noe mer "matnyttig" og så kan du bygge på med en master i noe som du synes er spennende. (Tror egentlig at flere burde bli mindre opptatt av om studiet er spennende og mer opptatt av om jobben er det.)

Til folk som er interessert i fred, konflikt, utvikling, bistand osv. sier jeg alltid at det beste er å studere noe a la okonomi (bra å ha i bunnen, og utvikling handler jo veldig mye om det) eller noe konkret a la siv. ing. Da har du faglig kompetanse til å vurdere prosjekter, se hva lokalsamfunn trenger, jobbe i utlandet osv. Så kan man heller ta en master i noe litt mer svevende. Har flere siv.ing.-venner som har bygget på med en master i internasjonale studier eller okonomi osv. og nå har utrolig spennende internasjonale jobber.

• Liker 2
Gjest alille
Skrevet

Til folk som er interessert i fred, konflikt, utvikling, bistand osv. sier jeg alltid at det beste er å studere noe a la okonomi (bra å ha i bunnen, og utvikling handler jo veldig mye om det) eller noe konkret a la siv. ing. Da har du faglig kompetanse til å vurdere prosjekter, se hva lokalsamfunn trenger, jobbe i utlandet osv. Så kan man heller ta en master i noe litt mer svevende. Har flere siv.ing.-venner som har bygget på med en master i internasjonale studier eller okonomi osv. og nå har utrolig spennende internasjonale jobber.

Helt enig. Det er faktisk det som skal til for å "redde verden" - konkrete kunnskaper i praksis! Sykepleiere og leger er det også behov for innen den type arbeid.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Det er faktisk det som skal til for å "redde verden" - konkrete kunnskaper i praksis! Sykepleiere og leger er det også behov for innen den type arbeid.

Og samfunnsgeografer! :sjenert:

(jeg tar master i økonomisk samfunnsgeografi - det er faktisk ganske greit arbeidsmarked for oss, særlig ettersom jeg har puttet inn en del samf.økonomi i graden min. Har vært i Sør-Afrika på utveksling, og skriver oppgave om økonomiske problemer knyttet til "delte byer" i Sør-Afrika. Veldig spennende!)

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er forresten fred og konfliktsstudiene på bjørknes? Gode forelesere?

AnonymBruker
Skrevet

Det har faktisk vært snakk om å legge ned masteren i Peace and Conflict ved UiO fordi de som tar den ikke finner seg jobb etterpå, just saying.. :sjenert:

Sier meg enig med alille her; langsiktig tenkning er nøkkelen til suksess!

I should know, bytter studie selv i høst, da det jeg begynte med ikke var fruktbart jobbmessig (det visste jeg egentlig på forhånd, men studiet var en kriseløsning pga problemer med å finne bolig i en annen by), og da nytter det ikke med hvor interessant det er, hvis man ender opp arbeidsløs etter 3-5 års studier, med en studiegjeld som også skal betales..

Men hva med statsvitenskap? Bachelor i internasjonale studier er meget oppskrytt, internasjonal politikk 1 og 2 kan du ta som en del av 40-gruppe i et hvilket som helst annet studie. Samme gjelder internasjonal økonomi, og faget i folkerett.. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Bare du tar Galtung med en klype salt, så er det nok et spennende tema ja :)

Galtung bør tas med et atlanterhav av salt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...