Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg lurer litt på hvilke krav som finnes for å få fast ansettelse som lærer når jeg ikke har den tradisjonelle utdanningen som kreves.

Holder det for eksempel å ha en årsenhet med fag og en årsenhet med pedagogikk? Skjønner selvfølgelig at jeg ikke vil få noen tittel (adjunkt e.l.), men kanskje det går ann å få fast jobb likevel?

Jeg har en treårig høgskoleutdanning som jeg har satt sammen selv som inneholder endel fag som er relevante. Jeg vil ikke begynne på en lærerutdanning, men kunne tatt et fag til eller to for å komme innenfor et ev. krav. Finnes det noen muligheter?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger PPU. Da må du ha helst to fag som er relevante på minst 60 studiepoeng hver. I enkelte tilfeller holder det også med ett fag. Sjekk hjemmesidene til den høyskolen eller det universitetet som er aktuelt for deg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hørt om.noen som har kommet inn på PPU med mindre enn to grunnfag og et mellomfag, dvs 2.5 år, selv det er i minste laget flere steder..

AnonymBruker
Skrevet

ppu har litt forskjellige opptaksgrunnlag/krav rundt om i landet, men vil tro alle krever minst 3 års høyere utd.

Pedagogikk (hverken årsenhet, bachelor, eller mastergrad) gir ikke i seg selv undervisningskompetanse.

Du må ha denne undervisningskompetansen for å få fast lærerestilling i skolen. Og for å få undervisningskomp. må du ha ppu, eller annen type lærerutdanning.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt om.noen som har kommet inn på PPU med mindre enn to grunnfag og et mellomfag, dvs 2.5 år, selv det er i minste laget flere steder..

Det kommer an på om du tar sikte på å jobbe med yrkesfag eller fellesfag/studieforberedende.

http://www2.lu.hiof.no/nor/avdeling-for-larerutdanning/studier/praktisk_pedagogisk-utdanning&PHPSESSID=eptlf0f20ggjuuuc259n8m5km0

Om ts har en utdanning som kan brukes på yrkesfag, er reglene annerledes enn om hun har f.eks. historie og norsk.

Skrevet

For å bli fast ansatt som lærer er det et ufravikelig krav om PPU. Enten må du allerede ha det, eller du må ta det innen et gitt tidsrom (et par år?). Vanlig pedagogikk er ikke det samme som PPU, men jeg har hørt at et større antall ped-emner kan gjøre at man ikke trenger å ta et helt år med PPU, men bare trenger å bygge på litt. Er dog ikke sikker på om det stemmer eller hvordan det praktisk gjøres.

For å ta PPU ved UiO er det følgende opptakskrav:

Opptakskrav

Studiets nære forbindelse til yrkeslivet krever at studentene på særskilt vis forplikter seg og tar ansvar. Kommunikasjonsferdigheter og gode norskkunnskaper, både skriftlig og muntlig vektlegges under hele studiet, og er et viktig vurderingskriterie under praksisopplæringen.

Søkere må ha:

- Generell studiekompetanse og allmennfaglig universitets- og/eller høyskoleutdanning (Skjema for generell studiekompetanse)

- Minimum 180 studiepoeng (60 vekttall)

- Minimum 60 studiepoeng (20 vekttall) må være relevant utdanning innenfor ett av de fagdidaktiske fagene som tilbys

Fagkrav for de ulike fagdidaktiske fag på PPU

Rangering av søkere

Søkere på PPU heltid rangeres etter følgende kriterier i prioritert rekkefølge:

1. Søkere som er kvalifisert i to fag som det tilbys fagdidaktikk i går foran søkere med ett fag

2. Fullført mastergrad/hovedfag ved universitet eller høyskole. Mastergrad/hovedfag må dokumenteres med attestert kopi av vitnemål

3. Totalt antall avlagte studiepoeng

4. Dersom søkere ellers står likt, gjøres en totalvurdering hvor det legges vekt på karakterer i fagutdanningen og hvorvidt søkeren har andre skolefag

Det er hvert semester kvoter for hvor mange studenter som maksimalt kan tas opp i hvert enkelt fagdidaktisk fag. Fagkombinasjonen til søkerne spiller derfor en overordnet rolle for den totale rangeringen. Alle fag fylles i første omgang opp til 10 studenter, så til 20 studenter, så til 30 studenter for de fag dette gjelder og så til 40 studenter for de fag dette gjelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...