Gå til innhold

jeg ga bort hesten min på betingelser, kan jeg kreve den tilbake om betingelsene ikke holdes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg ga bort hesten min en kalbodstraver mot betingelser at den skulle trenes og brukes.

den står ute døynet rundt og blir ALDRI trent.

kan jeg kreve den tilbake?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har en kontrakt der betingelsene står, og du kan bevise at kontrakten ikke overholdes, så kan du det. Hvis du ikke har en kontrakt, håper jeg du har noen vitner, ellers blir det lett ord mot ord. For meg høres det ut som om du må belage deg på å ta saken inn for forliksrådet og at det vil bli en konflikt. med mindre de som fikk hesten er lei og er glad for å bli kvitt den igjen da. Det kan jo også tenkes?

AnonymBruker
Skrevet

nei de ville ikke gi den tilbake i kontrakten strå det "ved misshols har gamle eier rett til å ta hesten tilbake" men det er da ikke direkte misshold å ikke trene den? enda de lovet å trene den masse osv. så står den bare der :S

de har skaffet seg en fjording som de rir masse men min traver står fortsatt, hørt rykter om at han har blitt vanskelig, noe han ikke var hos meg i daglig trening

jeg har kontrakt ja hvor det står at jeg skal ha den tilbake ved videre salg for samme sum altså 0 kr.

Skrevet

Å ikke trene den i det hele tatt kan vel være misshold?

Dra bort å sjekk forholdene og forsikre deg om at det du har hørt stemmer :)

Gjest Elihol
Skrevet

Å ikke trene hesten regnes ikke som mishold, nei.

Der blir det vanskelig å komme noen vei.

Du burde ta en tur innom og se hvordan hesten har det, og om du finner noen andre ting som motstrider det som står i kontrakten.

Men om det ikke har planer om å ha hesten selv (siden den er gitt bort, og ikke satt bort på helfôr), hvilken forskjell gjør det for deg om hesten blir trent eller ikke, så lenge den har det fint ellers?

Skrevet

Hvor gammel er denne hesten egentlig?

Du kan jo prøve å snakke fint med eierne å prøve å få den tilbake?

Hvis den har endret oppførsel så kan det tyde på mistrivsel..

Jeg har selv 3 kaldblodstravere. Den tredje hesten min fikk jeg gratis av noen bekjente pga de ville gi henne til noen som kunne ta bedre vare på henne. Hun får mye stell og oppmerksomhet, men lite trening, og hun har det bedre nå enn tidligere.

AnonymBruker
Skrevet

Å ikke trene hesten regnes ikke som mishold, nei.

Der blir det vanskelig å komme noen vei.

Du burde ta en tur innom og se hvordan hesten har det, og om du finner noen andre ting som motstrider det som står i kontrakten.

Men om det ikke har planer om å ha hesten selv (siden den er gitt bort, og ikke satt bort på helfôr), hvilken forskjell gjør det for deg om hesten blir trent eller ikke, så lenge den har det fint ellers?

jeg prøvde å sette han bort på helfor i 1 år, men han slo ikke an som avdanket traver akuratt og det var når hestemarkedet var på det værtste.

hadde planer om å ha den selv, men pga opperasjon i ryggen kunne jeg ikke ta hesten på 4-5 mnd... ellers har hesten nok mat og vann og husly, er bare det med trening som plager meg, da dette er en hest som elsker å bli brukt.

han er 9 år

Skrevet

jeg prøvde å sette han bort på helfor i 1 år, men han slo ikke an som avdanket traver akuratt og det var når hestemarkedet var på det værtste.

hadde planer om å ha den selv, men pga opperasjon i ryggen kunne jeg ikke ta hesten på 4-5 mnd... ellers har hesten nok mat og vann og husly, er bare det med trening som plager meg, da dette er en hest som elsker å bli brukt.

han er 9 år

Bare 9 år ja.. tenkte hvis han var gammel så var det ikke så farlig om han ikke ble brukt, men veldig dumt å la en 9 år gammel x-traver bare stå.. Hun jeg fikk er 19, så hun har ikke vondt av å leve som pensjonist.

Syns du skal prøve å snakke fint med dem som har han nå å forklare situasjonen, at du ikke er helt fornøyd med det at de ikke bruker han og om de er interessert så vil du gjerne ta ham tilbake å finne nye eiere til ham?

Er jo veldig dumt at en frisk hest på 9 år bare skal stå å visne..

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Står hesten registret på deg eller nye eiere i DNT? Jeg er litt usikker på om eierskapet er gyldig om hesten ikke omregistrers og det ikke foreligger en gyldig salgskontrakt? Jeg vet ikke om en kontrakt gjelder om ikke hesten er solgt? Vet om flere, som selger hesten for kr 1,- for å kunne ha en gyldig kontrakt. Altså jeg er usikker på dette så jeg bare undrer.

Skrevet

Bare 9 år ja.. tenkte hvis han var gammel så var det ikke så farlig om han ikke ble brukt, men veldig dumt å la en 9 år gammel x-traver bare stå.. Hun jeg fikk er 19, så hun har ikke vondt av å leve som pensjonist.

Jeg mener det er verre jo eldre hesten er, jeg. Om han/hun er ung og får noen måneder, eller til og med år uten trening kan målrettet trening få formen tilbake igjen, men det er mindre og mindre sannsynlig jo eldre hesten blir. Min er 33 (!) år, og jeg rir hver dag. Kan ri lange turer og trave på tur, og ofte har hun lyst til høyere tempo enn det også. Hun beveger seg masse på beitet, og om jeg åpner porten galopperer hun ut. Dette hadde aldri skjedd om jeg bare bestemte meg for at hun var pensjonist som 20-åring. Veterinæren sier også at grunnen til at hun holder seg så bra er at hun blir holdt jevnlig i gang så hun ikke stivner.

Anyway...Når du, ts, har sagt til folka at det at de trener hesten din var en av forutsetningene for at de kjøpte ham burde det være mulig å få omgjort kontrakten, om ikke annet så ved å snakke med dem. Om de ikke har planer om trening, og om han evt har blitt for sterk nettopp pga dårlig trening er det jo ikke noe poeng i å ha ham. Hvorfor vil de ha en hest som bare står? Da kunne han like godt stått hos deg de månedene det tar å bli frisk.

Om du har loven på din side er usikkert, men om du kan få igang en god dialog kan du jo bli enige med dem om at det ikke er noe poeng i å ha en hest de ikke har bruk for, og heller få ham satt bort/gitt bort til noen som faktisk er interessert i bruk?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns du skal prøve å snakke fint med dem som har han nå å forklare situasjonen, at du ikke er helt fornøyd med det at de ikke bruker han og om de er interessert så vil du gjerne ta ham tilbake å finne nye eiere til ham?

Er jo veldig dumt at en frisk hest på 9 år bare skal stå å visne..

Jeg har en hest på 19, og det hadde ikke falt meg inn å bare "latt den stå". (da tror jeg ikke den over tid ville hatt det mye godt gitt.)

Det er like viktig å bruke en ung hest som gammel, eller omvendt (ift at de stivner om de ikke blir brukt og diverse, så lenge helsa strekker til).

Så ts, om hesten bare står der, ville jeg hørt med nye eiere om de ikke kunne levert den tilbake, da dette ikke stemmer overrens med deres muntlige avtale.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fra flere hestefolk hørt at "solgt er solgt". Det vil si at når hesten har byttet eier, har gammel eier ikke bestemmelsesrett over den på noen som helst måte, selv om det er nevnt i kontrakt. Om det f.eks. står i kjøpskontrakten at hesten aldri skal kjøres med, at den skal brukes aktivt eller at selger har førsterett på å kjøpe hesten dersom den er til salgs, så er det likevel fritt frem for ny eier å gjøre som h*n vil. Jeg har også hørt at det skal være mulig å lage slike betingelser, men at kontrakten da må tinglyses.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er verre jo eldre hesten er, jeg. Om han/hun er ung og får noen måneder, eller til og med år uten trening kan målrettet trening få formen tilbake igjen, men det er mindre og mindre sannsynlig jo eldre hesten blir. Min er 33 (!) år, og jeg rir hver dag. Kan ri lange turer og trave på tur, og ofte har hun lyst til høyere tempo enn det også. Hun beveger seg masse på beitet, og om jeg åpner porten galopperer hun ut. Dette hadde aldri skjedd om jeg bare bestemte meg for at hun var pensjonist som 20-åring. Veterinæren sier også at grunnen til at hun holder seg så bra er at hun blir holdt jevnlig i gang så hun ikke stivner.

Anyway...Når du, ts, har sagt til folka at det at de trener hesten din var en av forutsetningene for at de kjøpte ham burde det være mulig å få omgjort kontrakten, om ikke annet så ved å snakke med dem. Om de ikke har planer om trening, og om han evt har blitt for sterk nettopp pga dårlig trening er det jo ikke noe poeng i å ha ham. Hvorfor vil de ha en hest som bare står? Da kunne han like godt stått hos deg de månedene det tar å bli frisk.

Om du har loven på din side er usikkert, men om du kan få igang en god dialog kan du jo bli enige med dem om at det ikke er noe poeng i å ha en hest de ikke har bruk for, og heller få ham satt bort/gitt bort til noen som faktisk er interessert i bruk?

Du kom meg i forkjøpet med et mye lengre og bedre svar. Men ja, helt enig, det verste som er for en eldre hest, er å bli stående i lengre tid, stivne og visne bort, jo eldre de er, jo verre blir det for de.

Skrevet

Jeg har desverre ikke så god peiling på hest, men min hund ble solgt til meg på ganske like premisser. Oppdretter har første rett dersom noe skulle skje osv. Jeg tror du bør undersøke nærmere hva mislighold vil si. Ettersom det er vanlig praksis å bruke hester nesten daglig så kan jo kanskje dette tolkes som mislighold? Det vil også være god argumentasjon hvis hesten har blitt vanskelig..

Skrevet

Nå handler ikke denne tråden om mine hester, og hun på 19 er i god form selv om jeg ikke rir henne. Hun er spretten og livsglad så springer mye ute sammen med de andre, og får dermed trim på "naturlig" måte! De har store områder å gå på, så det er ikke snakk om en gammel hest som kun står i paddock og kjeder seg hver dag. Dessuten så har hun en kronisk hevelse/ skade i det ene bakbenet, så er begrenset hvor mye hun kan trenes med rytter. Og nei, jeg kan ikke ha forrytter på henne, siden hun ikke er særlig "trygg" å ri, en såkalt "problemhest" som noen ville ha omtalt henne som, men egentlig bare misforstått. Har en litt turbulent fortid, og trenger derfor mye tid og jobbing (noe jeg ikke har tid til nå) for å få henne "normal", så dermed så har jeg heller valgt å la henne leve som pensjonist. Tidligere eier ville sende henne til slakt om jeg ikke tok henne, så jo hun har det godt;) Og dyrlegen har ikke noe annet å si om helsa heller annet at hun er akkurat som en frisk unghest omtrent. Har 2 andre som er over 10 år yngre som blir jevnlig trent pga jeg skal prøve dem i trav, så da blir de 2 naturlig nok prioritert først.

Skrevet

Nå handler ikke denne tråden om mine hester, og hun på 19 er i god form selv om jeg ikke rir henne. Hun er spretten og livsglad så springer mye ute sammen med de andre, og får dermed trim på "naturlig" måte! De har store områder å gå på, så det er ikke snakk om en gammel hest som kun står i paddock og kjeder seg hver dag. Dessuten så har hun en kronisk hevelse/ skade i det ene bakbenet, så er begrenset hvor mye hun kan trenes med rytter. Og nei, jeg kan ikke ha forrytter på henne, siden hun ikke er særlig "trygg" å ri, en såkalt "problemhest" som noen ville ha omtalt henne som, men egentlig bare misforstått. Har en litt turbulent fortid, og trenger derfor mye tid og jobbing (noe jeg ikke har tid til nå) for å få henne "normal", så dermed så har jeg heller valgt å la henne leve som pensjonist. Tidligere eier ville sende henne til slakt om jeg ikke tok henne, så jo hun har det godt;) Og dyrlegen har ikke noe annet å si om helsa heller annet at hun er akkurat som en frisk unghest omtrent. Har 2 andre som er over 10 år yngre som blir jevnlig trent pga jeg skal prøve dem i trav, så da blir de 2 naturlig nok prioritert først.

Det er jo kjempebra at det funker for henne og dere! Mente det absolutt ikke som kritikk. Bare reagerte på at det virka som du mente at det er mye verre for en ung hest å stå enn for en eldre, sånn generelt. Jeg kjøpte min da hun var 18, så mitt aldersperspektiv er jo litt farga av at jeg omtrent ikke syns en hest er gammel før den er i slutten av tjueåra, hehe! Høres jo absolutt ut som din hest har det bra og får alt hun trenger! :-)

Skrevet

Det er jo kjempebra at det funker for henne og dere! Mente det absolutt ikke som kritikk. Bare reagerte på at det virka som du mente at det er mye verre for en ung hest å stå enn for en eldre, sånn generelt. Jeg kjøpte min da hun var 18, så mitt aldersperspektiv er jo litt farga av at jeg omtrent ikke syns en hest er gammel før den er i slutten av tjueåra, hehe! Høres jo absolutt ut som din hest har det bra og får alt hun trenger! :-)

Ja var det jeg ville få fram;)

Alle hester er jo veldig forskjellige, kjenner flere som har hester mellom 17-22 år, og noen av dem er jo helt visne og nærmest venter på å dø, mens andre er livsglade og sprettne. Varierer veldig fra hest til hest, om noe funker for en, så er det ikke sikkert det funker like bra for en annen. Slik er det jo med alt og alle:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hesten har byttet eier, i salgs kontrakten stod det 0 kr!

ja han har blitt sterk og umulig, stikker av og oppfører seg ikke bra.

han var slik når jeg fikk han som 7 åring men etter 2 års trening var han snill osm et lam, hvis han sto mer en 2 dager ble han helt koko men kontrolerbar under meg da.

alle kunne ri han, gamle og unge, han var så snill.

det er derfor jeg vil ha han tilbake fordi han trivs best i trening, og rett og slett blir vrang uten trening.

"ja vil skal trene og ri han nesten hver dag" sa de, men har desverre ikke dette skriftlig.

jeg får håpe han blir så vanskelig at de ikke vil ha han lenger :tristbla:

tenkte jeg skulle spør til høsten, hest er mindre gøy om vinteren, blir vanskeligere å få han tilbake nå om sommeren.

Skrevet

Finnes det ingen du kan spørre hos? Som kan se på kontrakten din og vurdere forholdene skikkelig?

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det ikke står i kontrakten har du i alle fall ingen sak!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...